Carry On – Rainbow Rowell

0
193

Omslag Carry On

Simon Snow gaat terug naar de tovenaarsschool Watford voor zijn achtste en laatste schooljaar. Hij kijkt er altijd naar uit om terug te keren naar school, want alleen daar voelt hij zich helemaal thuis. Dit jaar ligt het allemaal alleen ietsje anders, want zijn vriendin heeft hem gedumpt. Bovendien betekent terugkeren naar school ook dat hij zijn rivaal en roommate Baz weer onder ogen moet komen en daar staat Simon nou niet bepaald om te springen. Maar dan gebeurt er iets vreemds: Baz komt niet opdagen.

Simon raakt nog erger geobsedeerd door Baz dan ooit tevoren, want waar kan hij in hemelsnaam uithangen? Simon is vastbesloten dat raadsel op te lossen. Ondertussen wordt de grens tussen de echte wereld en het hiernamaals zwakker en worden Simons medestudenten bezocht door overleden familieleden. Ook kan Simon de dreiging van zijn aartsvijand, de Sluwe Sleur, maar niet van zich af zetten. Gelukkig heeft hij zijn beste vriendin Penelope nog, die hem altijd met beide benen op de grond weet te zetten. Simon heeft genoeg om zich druk over te maken, maar dan keert Baz plotseling terug naar school. Hij is gehavend en doet net zo uit de hoogte als altijd, maar Simon voelt dat hier meer achter zit…

Carry On vertelt het verhaal van Simon Snow, maar dan op zo’n manier dat je eigenlijk de hele tijd aan Harry Potter moet denken.

Fangirl
Als je Fangirl hebt gelezen, ken je Simon en Baz al. In dat boek speelt Cath de hoofdrol. Zij gaat studeren en is helemaal ondersteboven van de boeken over Simon Snow: een serie die gaat over een uitverkoren tovenaar die ergens in Groot-Brittannië naar een tovenaarsschool gaat. Klinkt bekend? Kan goed kloppen, want in Fangirl wordt het duidelijk dat Simon een soort equivalent van Harry Potter is. Cath schrijft fanfiction over Simon en is daardoor online best bekend. Zelf werkt Cath aan een groot project: ze wil haar eigen versie van het achtste boek van de serie schrijven voordat de echte versie uitkomt. Dat is dus Carry On geworden.

Speciaal voor Carry On heb ik eerst Fangirl gelezen, en dat is maar goed ook. Over Carry On op zich ben ik namelijk niet heel enthousiast, maar zodra je in gedachten houdt dat dit boek zo’n belangrijke rol speelt in Fangirl, krijgt het meer waarde. Het verhaal van Simon zou je bij wijze van spreken naast Harry Potter kunnen leggen en dan wordt het al snel duidelijk dat het wemelt van de overeenkomsten. Beide jongens wonen op een magisch internaat, zijn wees, zijn voorbestemd om het grote kwaad te verslaan en hebben een speciale band met het schoolhoofd. Verder zijn veel personages vrijwel hetzelfde, zoals Penelope en Hermelien en Baz en Draco. Wel met wat aanpassingen, natuurlijk, maar toch voelt het vaak alsof je een fanfic over Harry aan het lezen bent. Carry On komt goed tot zijn recht als je het boek ziet als het verhaal dat Cath heeft geschreven, maar als op zichzelf staand boek werkt het helaas voor mij niet.

Moeizame start
Hoewel de schrijfstijl van Rainbow Rowell heel fijn is, is het erg moeilijk om in het boek te komen. In de eerste helft van het boek gebeurt er bijna niets, waardoor je eigenlijk ook niet zo goed weet wat je nou precies aan het lezen bent. Simon is geen personage dat het verhaal op gang weet te houden. Daar hebben we Baz voor nodig en laat die nou niet aanwezig zijn in het eerste deel. Zodra hij eindelijk arriveert, lees je ook meteen een stuk sneller want plotseling is er spanning en sensatie. Het is maar goed dat niet het hele boek vanuit Simons perspectief is geschreven, want de stukjes van Baz waren verreweg het leukst.

Carry On vertelt het verhaal van Simon Snow, maar dan op zo’n manier dat je eigenlijk de hele tijd aan Harry Potter moet denken. Helaas komt het verhaal maar moeilijk op gang, maar in de tweede helft race je door het boek heen. Het is een leuke toevoeging op Fangirl, maar als verhaal op zich maakt het helaas niet veel indruk. Mensen die hoge Harry Pottergehalte kunnen negeren, of juist wel kunnen waarderen, zullen het meest genieten van Carry On. Aan de vlotte schrijfstijl van Rainbow Rowell zal het in ieder geval niet liggen.

[product_page sku=”9789000349395″]

Carry On Boek omslag Carry On
Rainbow Rowell