Ash Princess – Laura Sebastian

0
127

In het wespennest dat het hof van de Kalovaxiërs is, probeert de jonge edelvrouwe Thora het hoofd boven water te houden. Als asprinses van een veroverd en onderworpen koninkrijk heeft ze alles verloren: haar moeder, haar land, haar kroon en zelfs haar naam. De Kaiser houdt haar als gijzelaar gevangen en gebruikt haar als marionet. Maar dan komt het punt dat ze beseft dat het genoeg geweest is; dat de tijd om bang af te wachten tot iemand haar komt redden voorbij is. Ze moet proberen om haar leven en haar land weer in eigen handen te nemen, zodat ze haar rechtmatige plaats kan innemen als Theodosia Eirene Houzzara, koningin van Astrea. Koste wat het kost.

Gouden kooi
In Ash Princess maken we kennis met de jonge Thora, een jonge edelvrouwe aan het hof van de Kalovaxiërs in het bezette koninkrijk Astrea. Ze is een onderdanig meisje dat niemand in de weg wil lopen en vooral de Kaiser niet boos wil maken. Maar dat is slechts schijn: Thora is een alias waarmee Theo zichzelf al die jaren heeft beschermd tegen de grillen van de bezetter. Hoewel de twee personages één zijn, zijn ze ook erg verschillend en naarmate het verhaal vordert, weet Laura Sebastian erg goed de tweestrijd tussen beide te illustreren. Thora betekent veiligheid, Thora past binnen de gouden kooi waarin ze probeert te overleven als gijzelaar. Thora ondergaat de vernederingen van de Kalovaxiërs die de magische Zielstenen van de Astreanen misbruiken voor hun eigen belang. Theo, of Theodosia, daarentegen liegt en rebelleert tegen de Kaiser en zijn hof. Ze plant haar eigen intriges en ze moet sterk zijn om tegen de stroom in te gaan.

Doordat ze een wankel evenwicht moet bewaren tussen Thora en Theodosia, groeit Theo’s personage gedurende het verhaal. De typische tieneraspecten van een zestienjarig meisje spelen ook mee en die staan dan weer soms sterk in contrast met wat ze moet doen om de Kaiser ten val te brengen en om zo haar volk te bevrijden. Op het gebied van gemene slechteriken heeft Laura Sebastian een uitstekende zondebok gecreëerd met de Kaiser. Hij is een sluwe, achterbakse slang die geniet van andermans pijn en over lijken gaat om te krijgen wat hij wil.

Zware last
Hoewel het concept van een belegerd land en het verzet tegen de bezetters al vaker gebruikt is, heeft Laura Sebastian in Ash Princess gekozen voor een minder gebruikte variant. De infiltrant in het vijandelijke kamp is niemand minder dan de grootste hoop voor de Astreanen en toch draait het verhaal niet enkel om haar ontsnapping. Het is bijzonder lastig voor haar om voldoende van Thora over te houden om niet op te vallen in de hofhouding waar ze al jaren in leeft en om de kracht van Theodosia te ontwikkelen die ze broodnodig heeft in de toekomst.

Theo/Thora wordt steeds heen en weer gegooid tussen beide versies van zichzelf en dat creëert een spanningsveld in het verhaal dat je doet verder lezen.

Verder weet Laura Sebastian die last goed uit te werken in de manier waarop Thora/Theo moet omgaan met haar verleden en de mensen die daar deel van uitmaken en haar nieuwe bondgenoten. Om het ene te bereiken moet ze de anderen verraden en als ze de anderen wil sparen dan verraadt ze haar land en volk. Theo/Thora wordt steeds heen en weer gegooid tussen beide versies van zichzelf en dat creëert een spanningsveld in het verhaal dat je doet verder lezen. De kans is groot dat ze op een bepaald moment toch ergens een fout maakt en door de mand valt. Maar wanneer? En welke gevolgen zal dat hebben? Ook haar vrienden hebben zo hun geheimen en problemen. Hoe moet ze daarmee omgaan?

Beperkte magie
Hoewel magie in dit eerste deel een relatief beperkte rol heeft (de Zielstenen worden wel aangehaald, maar er wordt nog niet veel mee gedaan), wekt Sebastian wel de indruk dat de Zielstenen in het vervolg meer mee zullen spelen. Ze maken immers een inherent deel uit van Astrea en haar (vroegere) samenleving. Dat is zeker iets om naar uit te kijken in het vervolg.

Ash Princess is een coming of age-verhaal waarin Thora/Theodosia moet leren om haar angst achterwege te laten en de koningin te worden die haar land nodig heeft. Met de tweestrijd tussen de beide versies van haar hoofdpersonage creëert Laura Sebastian een aangenaam spanningsveld in het verhaal, dat je aanspoort om verder te lezen en je laat uitkijken naar het vervolg.

Ash Princess Boek omslag Ash Princess
Ash Princess
Laura Sebastian