Interview met Rudy Seuntjens, oprichter van Game Brewers

0
286

De wereld van de bordspellen is er één waar FantasyWereld heel graag in wil duiken. De vele nieuwe spellen die er verschijnen, de grote spelletjesevenementen en nog steeds levendige bordspelverenigingen laten duidelijk zien dat bordspellen absoluut niet dood zijn.

Om ons een beetje bekend te maken met het wereldje zullen we interviews afnemen, spelletjesdagen bezoeken en zelf bordspellen recenseren… Vandaag een interview met Rudy Seuntjes, oprichter van spelontwikkelaar en distributeur Game Brewer!

Hallo Rudy, bedankt dat we je enkele vragen mogen stellen. Allereerst om jou een beetje te leren kennen: Je opende een aantal jaren geleden een spellenwinkel genaamd De Kolonisten en je bent de oprichter van Game Brewer, een relatief nieuwe speler in de wereld van bordspellen. Welke bordspellen hebben jou de liefde voor dit medium gebracht?

Het openen van de spellenwinkel beschouwde ik als een marktonderzoek om later een spellenuitgeverij te kunnen beginnen. De spellen van Vlaada Chvátil waren voor mij een ware revelatie. Een spel als Dungeon Petz laat zien hoe je originaliteit en humor kan combineren, altijd goed voor uren spelplezier en hilarische momenten.

chimera-station-iconen-400x400Het eerste spel van Game Brewer is het spel dat je zelf hebt ontworpen: Pixie Queen. Het won in 2016 de Prototype Wedstrijd op Zomerspel.  Hoe was het om je geesteskindje zo gewaardeerd te zien worden?

Het winnen van de prototypewedstrijd was een onverwachte en zeer aangename verrassing. Maar ik krijg veruit de meeste voldoening door mensen te zien genieten van het spelen van Pixie Queen. Vooral wanneer ze de fijne knepen door hebben en lachen met de zwarte humor die erin zit verwerkt. Daar doe je het uiteindelijk voor… Ook op Boardgamegeek ben ik nog steeds aangenaam verrast door de hoge waarderingscijfers en de leuke commentaren van mensen die het hebben gespeeld. Iemand schreef bijvoorbeeld dat hij had genoten van een Print & Play versie op een spellenbeurs in Berlijn. Gewoon het feit dat mensen de moeite doen om een print & play af te drukken om er dan samen van te genieten, vind ik onvoorstelbaar.

Hoe lang ben jij bezig geweest met het bedenken en uitwerken van Pixie Queen en hoe zag dat proces eruit?

Voor Pixie Queen had ik al 20 prototypes van andere spellen klaar, allemaal tot stand gekomen in de afgelopen 7 jaar. Pixie Queen was, na meer dan 2 jaar proberen en bijschaven in zijn huidige versie, het eerste spel waar ik zelf voldoende tevreden over was.
Het werd eerst tientallen keren uitgetest door een team van 16 ervaren spellenspelers uit mijn omgeving. Op het einde kwamen er blinde speltesten bij en ben ik begonnen met het afschuimen van talloze spellenbeurzen. Ook daaruit zijn nog ongelooflijk veel nuttige tips gekomen.

Daarna heb je via Kickstarter succesvol een crowdfundingactie voor het spel gelanceerd. Hoe zorg je ervoor dat mensen over het spel en de crowdfundingsactie horen?

De buzz in Vlaanderen door het winnen van de prototypewedstrijd van Zomerspel en het deelnemen aan zowat alle lokale beurzen was heel belangrijk. Dat zorgde voor een snelle start op Kickstarter, waardoor we de eerste dagen goed zichtbaar waren op Kickstarter zelf.
En verder voerden we de klassieke betalende reclamecampagnes en hielden we een wedstrijd tijdens de campagne.

Is het spel al te koop (of wanneer kunnen we het verwachten)?

Het is voor ons nog steeds een uitgebreid leerproces van begin tot einde. We hebben een kleine vertraging opgelopen door een aantal kleine probleempjes. Maar ik kan met een gerust hart zeggen dat Pixie Queen uiterlijk in september 2017 overal te vinden zal zijn. De Kickstarter backers zullen hem eerst ontvangen.

chimera-station-iconen-400x400Nu zijn jullie begonnen met een nieuwe crowdfunding, namelijk voor vertalingen van het spel Chimera Station. Kunnen jullie wat vertellen over dit spel?

Chimera Station is oorspronkelijk een Engelstalig spel dat Mark Major heeft ontworpen voor Tasty Minstrel Games. We willen de spelcomponenten taalonafhankelijk maken of vertalen voor de Europese markt. Ook Chimera Station is een worker placement, met spelregels die op 10 minuten zijn uitgelegd. Samengevat probeer je samen een ruimtestation te bouwen met je aliens. Doordat er geleidelijk aan meer en meer actietegels bij komen, zit er ongelooflijk veel diepgang in het spel, met talloze combinatiemogelijkheden. Wat Chimera Station helemaal uniek maakt, is het feit dat je je werkers zelf kan samenstellen met onderdelen die je extra vaardigheden opleveren. Met blaadjes ontvang je eten, met klauwen kan je werkers van andere spelers van een actie afduwen, met hersenen scoor je meer punten en met tentakels verwerf je gemakkelijker eten, geld en onderdelen. We hebben hem zelf intussen tientallen keren gespeeld en elke keer is het genieten!

Naast deze crowdfunding zullen jullie dit jaar en volgend jaar ook spellen van andere spelontwikkelaars uitgeven, zoals Fuji Koro. Hoe is het om in deze rol bezig te zijn met spellen? En kun je als uitgever nog ideeën aandragen in het ontwikkelproces van deze spellen?

Persoonlijk vind ik dat spelontwerpers ondergewaardeerd worden, ook financieel. En daar proberen we dus als uitgever iets aan te doen: door ontwerpers degelijk te vergoeden, maar ook door de vaak geweldige ideeën samen met ons vierkoppig team uit te werken tot een verkoopbaar spel, waar ook de ontwerper 100% kan achter staan. Hoewel we contractueel altijd het laatste woord zullen vragen, kopen we niet zomaar ideeën om eender wat mee te doen. De betrokkenheid van de ontwerper zelf vinden we essentieel.
Waar wij veel belang aan hechten in de ontwikkeling van een spel zijn een sterke thematiek, humor en een originele spelmechaniek. Een prototype moet minstens een en liefst al deze eigenschappen bezitten om in aanmerking te komen voor verdere ontwikkeling. En dan maar testen, testen en nog eens testen…

Jullie zijn met jullie (prototypes) spellen aanwezig op allerlei evenementen en conventies. Wat is het leukste om op deze manier jullie doelgroep te ontmoeten?

De reacties uiteraard. En mensen zien genieten en lachen. ‘Wij maken plezier’ heeft een bekende Nederlandse collega als slagzin gekozen. Dat verwoordt het eigenlijk perfect.

Welk bordspel heeft jou recentelijk het meest verrast en kun je iedereen aanraden?

Ik speel elke week enkele nieuwe spellen en daarvan zijn er slechts enkele die ik wel eens herspeel. Chimera Station hoort daar zeker bij. Spellen van andere uitgevers waar ik recent nog enorm van genoten heb: Scythe, Santorini, Mystic Vale, Unfair, Terraforming Mars, Captain Sonar, Yokohama … Te veel om op te noemen eigenlijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.