Percy Jackson: Sea Of Monsters 3D

0
53

Omslag Chronicle

Percy Jackson: Sea of Monsters is de tweede film over de avonturen van de halfgod Percy Jackson en zijn vrienden en is gebaseerd op de boekenserie van Rick Riordan. Na zijn eerste avontuur, waarin Percy ontdekt dat hij de zoon van Poseidon is en samen met zijn vrienden een oorlog wist te voorkomen, is hij weer terug in kamp Halfbloed. Teruggekomen twijfelt de jonge held aan zijn kunnen en vraagt hij zich af of het succes niet meer geluk dan wijsheid geweest is. Dat gevoel wordt versterkt wanneer Percy een wedstrijd verliest van de halfgod Clarisse. Ook de komst van zijn halfbroer Tyson, een cycloop, komt zijn reputatie niet ten goede. Deze mythische wezens worden door de andere kampbewoners namelijk gezien als een minderwaardige soort.

De avonturen beginnen echter pas echt wanneer een enorme mechanische stier het kamp binnen komt stormen en met zeer grote moeite uitgeschakeld wordt. Net als in het vorige verhaal is Luke, zoon van Hermes, de veroorzaker van het kwaad en blijkt dat de boom die het kamp met een magische muur beschermt vergiftigd is. Er moet snel een oplossing komen voordat de vele monsters buiten de muur in staat zullen zijn door de muur heen te breken, het kamp binnen te vallen en iedereen te doden.

De queeste
Zoals al te verwachten uit de inleiding van de film wordt het team dat op zoek gaat naar het magische Gulden Vlies geleid door Clarisse en blijft Percy achter in kamp Halfbloed. Ook Luke is op zoek naar het Gulden Vlies, maar dan om de lang geleden verslagen en opgesloten titan Kronos weer tot leven te wekken. Deze laatste wil niets anders dan de complete vernietiging van de goden op de Olympus en de ondergang van de wereld.

Na een bezoek aan het Orakel denkt Percy dat hij de enige halfgod is die deze queeste tot een goed einde kan brengen en besluit hij zelf ook op zoek te gaan naar het magische Vlies. Uiteraard vertrekt hij samen met Annabel en Grover, maar ook met Tyson, die zijn net ontdekte broer absoluut niet alleen op reis wil laten gaan.

Verfilming
Ook de tweede Percy Jackson film kenmerkt zich door veel afwisseling, spanning en humor. Er komen diverse bekende en minder bekende personen uit de Griekse mythologie voorbij die de gemiddelde kijker een gevoel van herkenning zullen meegeven. In tegenstelling tot de eerste film lopen de avonturen en gebeurtenissen wat vloeiender in elkaar over en wordt het verhaal wat geleidelijker opgebouwd tot aan de grote ontknoping. Naarmate men dichter bij het Gulden Vlies komt wordt ook Tyson steeds meer een deel van het team en krijgt men langzaam meer begrip voor elkaar. De film wordt goed gedragen door de jonge acteurs en zeker Tyson is een vriendelijk “ogende” cycloop die vanuit een underdog positie langzaam aan een steeds belangrijkere rol gaat spelen tijdens de reis.

Het is jammer dat de special effects bij tijd en wijle toch te weinig overtuigend zijn en er soms te veel energie gestoken is om de 3D effecten maar zo veel mogelijk in beeld te laten komen. Zo is er een prachtige scene van een zeepaard die het viertal een eind de zee op brengt, maar deze was beter uit de verf gekomen wanneer de scene korter gebleven was.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: Thor Freudenthal
Cast: Percy Jackson (Logan Lerman), Grover (Brandon T. Jackson), Annabeth (Alexandra Daddario), Tyson (Stanley Tucci), Luke (Jake Abel), Clarisse (Leven Rambin), Chiron (Anthony Head), Mr. D (Stanley Tucci), Hermes (Nathan Fillion)
Verschenen: Augustus 2013
Speelduur: 106 minuten
Leeftijdscategorie: 12+