Percy Jackson and the Lightning Thief

0
115

Omslag Chronicle

Percy Jackson and the Lightning Thief verscheen in 2010 in de bioscoop en is het eerste deel uit de Percy Jackson bestsellerreeks van de Amerikaanse schrijver Rick Riordan. Met nog enkele dagen te gaan voor de tweede film over Percy Jackson in de bioscoop verschijnt (Percy Jackson: Sea of Monsters)  is het tijd om terug te kijken op dit eerste deel, zodat we goed voorbereid naar deel twee kunnen gaan!

Percy Jackson, gespeeld door Logan Lerman, lijkt op het eerste gezicht een vrij gewone schooljongen. Door zijn ADHD en dyslexie blinkt hij niet echt uit op school en, behalve Grover, die met krukken rondloopt, heeft hij geen echte vrienden. Hij woont thuis bij zijn lieve moeder, die helaas een relatie heeft met een vreselijke man. Tijdens een schoolreis naar een oudheidkundig museum merkt Percy tot zijn verbazing dat hij bijzonder goed in staat is om oude Griekse teksten te lezen. Wanneer dan ook nog voor zijn ogen zijn Engelse docente verandert in een gevaarlijke Furie, start het begin van een reeks avonturen. Percy blijkt een nakomeling te zijn van Poseidon, god van de zee, en wordt door oppergod Zeus beschuldigd van het stelen van zijn bliksemschicht. Zijn vriend Grover, die eigenlijk een sater blijkt te zijn met de taak om hem te beschermen, brengt hem samen met zijn moeder naar kamp Halfbloed, een speciaal kamp voor kinderen van goden. Nog voor ze daar aankomen worden ze door een Minotaurus aangevallen en wordt zijn moeder ontvoerd naar de onderwereld. Ook Hades, god van de onderwereld, denkt namelijk dat hij de bliksemschicht heeft en wil Percy zo dwingen deze naar hem toe te brengen.

Na aankomst in het kamp wordt voor zowel Percy als ook de kijker veel duidelijk over het dagelijkse leven van de jonge halfgoden die hier wonen. Uiteraard is Percy niet van plan lang in de veilige omgeving van het kamp te blijven en gaat hij samen met halfgodin Annabeth en Grover op zoek naar een manier om zijn moeder te bevrijden uit de onderwereld. Daarnaast moet hij de bliksemschicht proberen te bemachtigen en terug te brengen naar Olympus, voordat hierover een strijd tussen de goden ontstaat.

Verfilming
De gebeurtenissen in de film wisselen elkaar snel af en de vaart zit er goed in. Ook komen alle belangrijke verhaalelementen logisch terug in de film. Op een grappige manier wordt de moderne wereld vermengd met een fantasiewereld waar goden en andere mythische figuren uit de Griekse overlevering zich bemoeien met de mens. Toch zijn er ook een aantal minpunten te benoemen. De special effects zijn mooi, maar niet altijd erg overtuigend en ook het gemak waarmee Percy en zijn vrienden zich door het ene avontuur en het andere heen vechten wordt nooit erg verrassend of spannend. De casting is aan de andere kant goed gedaan door overtuigende hoofdrolspelers, allen vrij onbekende acteurs, en leuke bijrollen die juist gespeeld worden door bekende acteurs.

Producent: Fox 2000 Pictures
Regisseur: Chris Columbus
Cast: Logan Lerman (Percy Jackson), Sean Bean (Zeus), Brandon T. Jackson (Grover), Alexandra Daddario (Annabeth), Uma Thurman (Medusa), Pierce Brosnan (Chiron), Kevin McKidd (Poseidon), Steve Cougan (Hades)
Verschenen: 2010
Speelduur: 118 minuten
Leeftijdscategorie: 12+