BoekenBoekrecensiesTwilight vanuit de ogen van Edward in Midnight Sun

Twilight vanuit de ogen van Edward in Midnight Sun

-

Midnight Sun is het nieuwe boek van Stephenie Meyer, die eerder de succesvolle Twilight-reeks schreef. Deze toevoeging, eigenlijk het eerste deel van de reeks dat is herverteld, wordt geschreven vanuit de vampier Edward in plaats van het ‘mensenmeisje’ Bella. Dit zorgt voor extra diepte (Edward is immers al meer dan honderd jaar oud) en tevens meer verveling.

Uitbreiding

Het plot van Midnight Sun is niet anders dan het plot van Twilight: Het mensenmeisje Bella en de vampier Edward worden verliefd, ook al wil Edward op het begin niets anders dan haar bloed drinken. Langzaam maar zeker beseft hij zich dat hij haar liever wil liefhebben dan wil doden, en beschermt hij haar met zijn leven. Dit is voornamelijk nodig wanneer er een vijandige vampierenclan in hun territorium komt…

Edward is een interessant personage. Als je het mij vraagt, is hij veel interessanter dan de oorspronkelijke hoofdpersoon Bella. Edward is echter wel een stuk ouder (ongeveer 100 jaar) en dit merk je in zijn manier van denken: Hij wijdt veel meer uit over de kleinste details en is ondanks zijn honger naar bloed minder impulsief en zich heel erg bewust van zijn zintuigen en gevoelens. Misschien wel zó erg dat het bijna irriteert. Het boek heeft namelijk bijna 700 bladzijden terwijl het in een stuk minder bladzijden geschreven had kunnen worden.

Het plot is dus niet anders, maar wel meer uitgebreid door wat Edward meemaakt zonder Bella en het feit dat hij de gedachten van andere personen kan lezen. Zo worden de karakters als Edwards zussen Rosalie en Alice en de klasgenoten van Bella verder uitgediept. De drijfveren van Rosalie worden duidelijker: Zij wilde immers mens blijven en irriteert zich aan de keuzes van Bella, omdat zij een keuze heeft. Maar ook de persoonlijkheden van haar klasgenoten worden scherper omdat Edward hun gedachten kan lezen. Jessica is jaloers op Bella terwijl Mike er alles voor doet om haar te krijgen. De band tussen Edward en zijn familieleden in het algemeen wordt tevens duidelijker. Alice en Edward delen een duidelijke band, omdat hij haar gedachten kan lezen en zij visioenen van de toekomst doorkrijgt, maar Edward deelt zo ook een band met de rest van zijn familieleden. Emmett heeft een beschermende aard, Jasper kan de sfeer van de omgeving beïnvloeden en Esme is erg vredelievend. In de originele Twilight-reeks zijn deze personages een stuk vlakker.

Ondanks dat Midnight Sun enorm traag is, de gedachten van Edward zich iets teveel uitweiden en het plot is niet erg spannend en pas vanaf bladzijde 450 echt interessant begint te worden, is het voor de echte Twilightliefhebber een must-read. De persoonlijkheden van de familie van Edward en de klasgenoten van Bella krijgen een stuk meer diepte, waardoor hun acties ineens veel logischer zijn. Daarnaast leer je Edward veel beter kennen en besef je je dat hij behalve een lieve, beschermde jongen ook nog een meedogenloze vampier ook.

Midnight Sun Boek omslag Midnight Sun
Twilight
Stephenie Meyer