The Wired 2: De mensenmarkt – Donna Freitas

0
164

Skye is alleen. Tenminste, dat vindt ze zelf. Ze mag dan wel in een huis vol andere mensen zitten en met hen eten en praten, toch is ze alleen. Ze is verraden door haar zus en er is een geldprijs op haar hoofd gezet. Als zelfs Rain haar niet kan troosten, besluit Skye het heft in eigen hand te nemen. Iemand moet naar de mensenmarkt en proberen om meer informatie te verzamelen. Zodra ze daar is, met een zak vol bankbiljetten van Rain voor het geval ze iemand vrij wil kopen, ziet ze haar beste vriendin Inara liggen. Skye doet een flinke aanbetaling en belooft meer geld aan de verkoper als ze haar vriendin later kan komen ophalen, maar als het haar allemaal teveel wordt en ze een frisse neus wil halen, wordt ze ontvoerd.

Kit, haar ontvoerder, is van plan om Skye uit te leveren aan haar zus Jude en de beloning op te strijken, maar dan barst er een heftige sneeuwstorm los. De twee zitten dagenlang vast in het kleine huisje waar Kit woont, en Skye weet dat ze maar één kans heeft: ze moet Kit ervan overtuigen haar vrij te laten. De manier waarop dat zou moeten lukken, is door Kit verliefd op haar te laten worden. Ondertussen maakt Rain zich ongelooflijk ongerust nadat Skye zomaar is verdwenen. Lacy lijkt er niet zo mee te zitten en maakt gebruik van de gelegenheid om haar charmes op Rain los te laten. De tieners zullen hoe dan ook met een oplossing voor de mensenmarkt moeten komen, want die kan catastrofale gevolgen hebben voor zowel de echte wereld als de Appwereld…

Moeizame start
Na Unplugged was ik lyrisch over deze serie en ik vroeg me af of deel twee net zo goed zou zijn. Toen ik begon met lezen, duurde het even voor ik weer in de wereld van Skye zat. Het boek start namelijk nogal troosteloos. De groep heeft grote verliezen geleden en wordt nu geconfronteerd met de nasleep van het openen van de mensenmarkt. De lichamen van de mensen die nog ingeplugd zijn in de Appwereld worden namelijk losgekoppeld en verkocht. Hoewel Jude een gigantische inkomstenbron en slim gebruik van organische materialen ziet, zien de tieners vooral het ethische probleem. Zij vinden dat de bewoners van de Appwereld zelf mogen beslissen wat er met hun lichaam gebeurt.

Na het spetterende eerste deel van de serie valt De mensenmarkt wat tegen.

De moeizame start wordt echter niet alleen veroorzaakt door de deprimerende situaties waarin de hoofdpersonen zich bevinden. Het boek komt ook niet zo lekker op gang omdat het verhaal in het begin nogal langzaam gaat. Freitas richt zich vooral op de emoties van Skye, en hoewel we zo heel veel over onze hoofdpersoon leren, komt het verhaal niet goed op gang. Dat gebeurt helaas pas ruim na het midden van het boek.

Tweede-boeksyndroom?
De mensenmarkt lijkt te lijden aan het tweede-boeksyndroom, waarbij een deel twee niet kan tippen aan het eerste deel van een serie, en bovendien ook beduidend minder goed is dan het deel dat erop volgt. Het derde deel, The mind virus, is natuurlijk nog niet uit, dus weten we ook niet of De mensenmarkt een minder goed tussenboek is, maar het lijkt er in ieder geval wel op.

Qua plot gebeurt er wel een hoop, maar al die gebeurtenissen lijken zich op te hopen in het laatste kwart van het boek. Gedurende de rest van het verhaal leren we vooral veel over de personages, hun beweegredenen en emoties. Dat zorgt weliswaar voor veel diepte in het verhaal, maar het was interessanter geweest als de spanning en diepgang elkaar wat meer hadden afgewisseld.

Na het spetterende eerste deel van de serie valt De mensenmarkt wat tegen. Door de diepgang leren we een hoop over de wereld en de personages, maar het verhaal krijgt pas op het eind wat vaart. Er bestaat een kans dat we hier wat dat betreft met een tussenboek te maken hebben, maar dat hangt natuurlijk helemaal af van hoe goed het laatste deel in de serie is. Toch hebben we ondanks alles te maken met een interessant en leuk boek dat zeker nieuwsgierig maakt naar meer!

Vorig artikel[AFGELOPEN] Win een exemplaar van Hex en Co
Volgend artikelEen bezoek aan Wakanda in de Black Panther trailer