Stefans Dagboeken 3&4: Begeerte – Moordlust – L.J. Smith

0
28

Omslag Stefans Dagboeken 3&4: Begeerte – Moordlust

In het derde boek, Begeerte, zijn Stefan en Damon Salvatore door Katherine Pierce verandert in vampiers. Na de dood van Katherine zwoer Damon dat hij het onsterfelijke leven van Stefan tot een hel zou maken. Het is een paar maanden later na de gebeurtenissen in Mystic Falls en Stefan is naar New York gevlucht en probeert daar een niet-mensen-drinkende-vampier te zijn. Maar door zijn bloeddorst wordt hij voor lastige keuzes gestelt en alsof dat nog niet alles is, komt hij er ook nog achter dat de beroemde Graaf DeSangue zijn broer Damon is. Damon dwingt hem mee te doen aan zijn grootse plannen die alleen maar slecht kunnen uitpakken.

In het vierde boek, Moordlust, denkt Stefan na de heftige gebeurtenissen in New York  dan toch eindelijk zijn plekje te hebben gevonden in Engeland. Maar dan hoort hij van de seriemoordenaar die in Londen rond loopt: Jack the Ripper. Stefan heeft het gevoel dat Damon zich ook in Londen bevindt en hij durft er om te wedden dat Damon iets met de moorden te maken heeft. Als zich de kans voor doet om naar Londen te reizen, laat Stefan dit zich geen tweede keer zeggen. Hij besluit om deze moordenaar te vinden voordat er nog meer onschuldige slachtoffers vallen.

Veel herhalingen
In deze bundel van twee boeken wordt er veel terug gegrepen en voortgeborduurd op de gebeurtenissen uit de voorgaande delen. Voor degenen die al wel de andere delen hebben gelezen kan deze herhaling soms tot ergenissen leiden: ‘Ja, dit weet ik al…’, maar voor degene die meteen besluit om deze bundel te lezen kan erg blij worden van de herhalingen. Binnen een paar hoofdstukken weet je wat er zich hiervoor heeft afgespeeld en hoef je niet langer in het duister te tasten. Zelfs al is Katherine dood, ze komt nog steeds voor in de flashbacks van Stefan waardoor je er weer gelijk aan wordt herinnerd dat deze boeken niet door de originele schrijfster zijn geschreven. Katherine heeft hier bruin krullend haar in plaats van haar blonde lokken in de Vampierdagboeken.

Meerdere boeken met dezelfde opbouw
Ook zijn de verhalen qua opbouw precies hetzelfde. Heb je er één gelezen, dan weet je ook hoe de volgende delen gaan. Stefan probeert een normaal leven op te bouwen, maar zijn haatdragende broer steekt er weer een stokje voor. Na drie boeken – de eerste had namelijk niet deze opbouw – met dezelfde leidraad is het misschien eens tijd voor een andere insteek. De spanning wordt overigens wel goed opgevoerd, waardoor je toch wel blijft lezen. Damon is voor Stefan immers niet de enige gevaarlijke vampier die er rondloopt en door hun activiteiten trekken ze de aandacht van nog gevaarlijker personen.

Ondanks alle herhalingen blijf je door de mysterieuze personages en gebeurtenissen toch doorlezen.

Schrijfstijl
De schrijver heeft een fijne schrijfstijl. Over het algemeen wordt er veel beschrijvend geschreven omdat alles in de ik-vorm is. Alle gebeurtenissen zien we door de ogen van Stefan. De dialogen tussen Stefan en andere personages zijn vlot geschreven en als lezer blijf je vrijwel nooit met vragen zitten na een onverwachte gebeurtenis. Zo helder en duidelijk wordt het beschreven. Alhoewel ik wel één keer twijfelde toen Stefan een nieuw maar gevaarlijk persoon ontmoette: is het nu werkelijk de persoon zelf of is het een handlanger? De bedoeling was volgens mij wel dat de lezer het gelijk moest begrijpen, maar het duurde voor mij eigenlijk te lang voordat ik doorhad wie het nu precies was.

Zoals de voorgaande delen blijft Damon nog steeds een oppervlakkig personages, waarvan je zijn beweegredenen nog steeds niet snapt. Stefan is echter wel een personage van vlees en bloed, maar dat komt voornamelijk door de ik-vorm van het verhaal. Je leest immers zijn beweegredenen, gevoelens en hier en daar zijn fragmenten van zijn dagboek te lezen. De andere personages blijven net zo oppervlakkig als Damon en zijn soms nogal stereotype: een mooi meisje die niet al te snugger is en veel praat enzovoorts.

Stefans dagboeken 3&4 lijken qua opbouw en verhaallijn teveel op elkaar om een echt onderscheid te kunnen maken van de voorgaande delen. Maar ondanks de herhalingen blijf je door de mysterieuze personages en gebeurtenissen toch doorlezen. Alleen Stefan wordt in het verhaal goed uitgewerkt, de rest van de personages blijven ietwat oppervlakkig om echt goed met ze mee te kunnen leven. In april zal Stefans dagboeken 5&6 verschijnen dus ik vraag me af of dat dat nog meer van hetzelfde zal zijn, of dat er nu wel een andere invalshoek wordt gepakt.

[product_page sku=”9789022568446″]