Stefans Dagboeken 1&2: Oorsprong & Bloeddorst – L.J. Smith

0
329

Omslag Stefans Dagboeken 1&2: Oorsprong & Bloeddorst

The Vampire Diaries is een serie die vooral bekend is geworden door de tv-serie, waarvan ondertussen seizoen 5 alweer is begonnen. Maar Stefans Dagboeken speelt zich voor deze gebeurtenissen af. Op het boek staat dat L.J Smith de auteur is, maar dit is niet helemaal waar. Bovenin op de voorkant staat er namelijk: “Based on the novels by L.J Smith and the tv series developed by Kevin Williamson and Julie Plec.” Wat het dus nogal onduidelijk maakt wie het nu precies heeft geschreven, maar pluspunt: het verhaal is er niet minder om geworden.

Stefan en Damons geschiedenis
Stefan is een doodnormale jongen van 17 jaar en hij en zijn broer Damon zijn onafscheidelijk. Het is het jaar 1864 wanneer Stefan gedwongen wordt door zijn vader om met Rosalyn te trouwen. Gedwee gaat Stefan zijn toekomst tegemoet, maar alles verandert als zijn vader een beeldschone jongedame in huis neemt. Stefan merkt dat hij verliefd wordt op Katherine en tot zijn grote verbazing voelt zij hetzelfde. Stefan is alleen niet de enigste om wie Katherine geeft, Damon heeft ook een plek in haar hart verovert. Stefan en Damons hechte broederband verandert in een dodelijke rivaliteit als zij allebei naar Katherines gunsten streven. Maar dat is nog niet alles, Katherine draagt een groot geheim met zich mee: ze is een vampier en ze is vastbesloten om de broers ook in vampiers te veranderen zodat ze tot in de eeuwigheid samen kunnen zijn.

Andere details
Als Stefan Katherine ontmoet merk je gelijk dat dit boek niet door L.J Smith is geschreven, want voor degene die de andere serie kent (de Vampierdagboeken), weet dat Katherine blond haar heeft. In dit verhaal echter heeft ze krullend bruin haar, wat erop wijst dat het verhaal puur gebasseerd is op de tv-serie. In de tv-serie wordt Katherine vertolkt door Nina Dobrev die inderdaad krullend bruin haar heeft. In de eerste plaats kan deze verandering van details je wat ergeren, maar gelukkig wordt er niet continu op gehamerd dat ze een andere haarkleur heeft. Zo kun je het foutje snel vergeten.

Afgezien van het veranderde detail is het leuk om het verhaal van Stefan en Damon te lezen voor de gebeurtenissen van de Vampierdagboeken. Het bleef namelijk onduidelijk wat er nu precies gebeurd was, maar dit boek licht een tipje van de sluier op.

Zoals de titel van de serie al zegt, is Stefan de hoofdpersoon van het boek. Je leest alle gebeurtenissen door zijn ogen en hier en daar is er een fragment uit zijn dagboek te lezen. Helaas blijft de rest van de personages wat oppervlakkig. Er wordt wel gezegt dat Stefan en Damon een hechte band hebben, maar over het algemeen merk je er vrij weinig van. Damon wordt niet zo uitgebreid qua gevoelens neergezet als Stefan, maar ja, het verhaal is dan ook in de ik-vorm geschreven dus dan is daar ook minder ruimte voor. Ook Katherine blijft een mysterieuze schoonheid die geen diepgang krijgt in dit verhaal, maar ook hier geldt weer: wat Stefan niet weet, weet jij niet. Misschien moeten we voor die personages gaan hopen op een andere serie? Misschien met als titel Damons Dagboeken en / of Katherine’s Dagboeken?

Stefan is een leuke hoofdpersoon die je op een relaxte manier door het verhaal heen sleept. Al volgen gebeurtenissen zich soms in een snel tempo in elkaar op, je wordt nooit overladen met informatie want Stefan sleept je er wel doorheen. Hij is een boeiend personage dat erg menselijk wordt neergezet, je leest zijn beweegredenen, zijn gevoelens, zijn twijfels, echt alles.

Helaas blijft het nogal onduidelijk hoe die hechte broederband ineens in die rivaliteit verandert. Katherine mag dan wel de aanstichter zijn, de rest ligt aan Damon en het is jammer dat je dan niet leest waarom Damon doet wat hij gaat doen: namelijk Stefans leven tot een hel maken.

Afgezien van de veranderde details is dit een leuk boek om te lezen voor wie de geschiedenis van Stefan en Damon wat verder uitgelicht wil zien. Het is een vlot boek dat gemakkelijk wegleest en moeilijk neer te leggen is als je eenmaal begonnen bent. Er kan met verwachting uitgekeken worden naar het volgende deel van Stefans Dagboeken, al ben ik wel benieuwd naar een boek dat het verhaal vanuit Damons of Katherine’s oogpunt kan vertellen, want dat zou ook wel interessant kunnen zijn.

[product_page sku=”9789022566794″]

Stefans Dagboeken 1&2: Oorsprong & Bloeddorst Boek omslag Stefans Dagboeken 1&2: Oorsprong & Bloeddorst
Stefans Dagboeken 1&2