BoekenBoekrecensiesStad met twee gezichten van Salomon Corlyn voelt vertrouwd aan

Stad met twee gezichten van Salomon Corlyn voelt vertrouwd aan

-

De stad met twee gezichten is het tweede boek van auteur Salomon Corlyn en een los vervolg op diens eerste boek Drakenvlucht. Het is tevens het begin van de Magisch Evenwicht-trilogie dat dus verder bouwt op deze wereld. Oude bekenden keren terug en nieuwe personages duiken op. Ik was enorm nieuwsgierig naar dit vervolg op Drakenvlucht, omdat ik heb genoten van de wereld waarin deze boeken zich afspelen. Salomon kon alle kanten op en de wereld gigantisch veel uitbreiden, en ik ben benieuwd of hij dat heeft gedaan.

Het verhaal

De stad met twee gezichten opent op een bekende plek, namelijk de regio rond Heuvelstad en Varen op het continent Centarium. Daar waren we ook al even in Drakenvlucht. Het is tien jaar na de drakenvlucht van waterdraak Elliot. Ze woont nu weer in de mensenlanden rond Heuvelstad en heeft een sterke band met de zeventienjarige Evana. Evana is een meisje met magische krachten, een Magiër, die ontzettend aan het puberen is. Als in het begin van het verhaal een mysterieuze man genaamd Shariq in Heuvelstad verschijnt en haar vader overlijdt aan een ziekte krijgt Evana de kans van haar leven. Ze kan met Shariq meereizen, zodat hij haar kan leren om haar steeds krachtiger wordende krachten te leren beheersen. Hiervoor moet ze helaas afscheid nemen van Elliot, die zelf ook vanwege de geboorte van een nieuwe draak terug gaat naar het Drakenrijk. Ondertussen blijkt Shariq de krachtige Lichtmagiër Thanon te zijn. Dezelfde man die Arthirdan en Eyowine in Drakenvlucht hielp om de kleine Elliot naar haar geboorteland te krijgen. Evana vertrekt en maakt een lange reis naar de stad Nyrah op het eiland Nyroth. Hier zal ze leren hoe een Magiër zich gedraagt en hoe deze zich opstelt ten opzichte van de wereld en de mensheid. Ook leert ze haar krachten verder te gebruiken en bedwingen.

Nyrah is verdeeld in verschillende wijken, die toebehoren aan verschillende mensen (en een Dwergenwijk) die allemaal een andere prins steunen. Op haar eerste dag in de stad weet Evana al de koning te beledigen, waardoor ze als straf zal moeten duelleren tegen de Zwarte Draak. De koning ligt op sterven en als hij er niet meer is, zou er een strijd tussen al zijn kinderen losbarsten om de troon van heel Nyroth. Wanneer dit daadwerkelijk gebeurt proberen Thanon, Evana en haar vriend Sabi om om Nyrah en haar inwoners te beschermen en het uitbreken van oorlog te vermijden. Maar niets is wat het lijkt in deze stad met twee gezichten. Politieke intriges en mysterieuze gebeurtenissen zijn de orde van de dag en maken Evana’s leven nog gecompliceerder, net als haar onverklaarbare gevoelens die ze ervaart. Evana weet niet wie ze kan vertrouwen in een stad waar iedereen een andere agenda lijkt te hebben. En ondertussen komt het gevecht tegen de Zwarte Draak dichterbij..

De reis van Elliot brengt haar terug naar het Drakenrijk, waar ze haar belofte om een vriendin te helpen bij de geboorte van hun kindje probeert te vervullen. Maar Elliot is verscheurd. Ze voelt zich niet meer thuis onder de draken in het drakenrijk en heeft moeite met kiezen. Aan de ene kant staat haar familie in het drakenrijk en aan de andere kant Evana en haar vriendschap. Ze moet kiezen tussen vriend en familie, tradities of vrijheid, maar ook mens en draak. Elliot worstelt hier mee, tot haar vader haar advies geeft en ze vertrekt uit het Drakenrijk om zich aan te sluiten bij Evana in Nyrah. Maar waar ze eerst dacht dat Evana veilig haar training voortzette in een grote stad, treft ze een eiland aan dat verscheurd wordt door oorlog en armoede. Elliot doet er alles aan om de stad te redden van de ondergang, dit tegen de wens van de Al-Oude draken in.

Puber

Evana is zeventien jaar en een gigantische puber. Haar verhaallijn gaat gepaard met stemmingswisselingen, koppigheid, angstgevoelens over hoe anderen haar zien, verliefdheid en het vormen van de eigen identiteit, normen en waarden. Salomon Corlyn weet dit thema ontzettend goed te vatten. Hij liet mij letterlijk weer voelen hoe het was om puber te zijn. Mijn zeventienjarige ik kwam continu in opstand tegen Thanon. Ik begreep Evana en haar gevoelens, ik heb deze namelijk zelf ook ervaren. De karakterprogressie van een puber die moeite heeft met haar leven en alle gevoelens en angsten als een bak over haar heen krijgt tot een jong volwassene die weet wat ze belangrijk vind in het leven en daar voor staat is weergaloos, geweldig gedaan.

De karakterprogressie van een puber tot een jong volwassene die weet wat ze belangrijk vind in het leven is weergaloos, geweldig gedaan.

De wereld

De wereld is weer een stukje uitgediept. De wereld is nog steeds ontzettend groot en veel weten we nog niet, maar langzaam maar zeker wordt er door Salomon gebouwd aan een weergaloze wereld waarin we onszelf kunnen verliezen. Ik vond het heerlijk om over deze nieuwe plekken te lezen terwijl de wereld zowel vernieuwd als een soort thuiskomst aanvoelde. Nyrah is een geweldige plek voor deze setting (ondanks dat ik er zelf echt absoluut niet zou willen wonen) en ontzettend interessant met zijn geschiedenis, stadsgeografie en zijn ligging als centraal punt van het Nyraanse Rijk. Ook bouwde Salomon Corlyn een brug tussen een vraagstuk uit Drakenvlucht en een antwoord in dit boek. Een prachtige conclusie van iets dat tien jaar geleden begon als een ongeluk door de nieuwsgierigheid van één kleine Waterdraak.

De stad met twee gezichten is een goed begin van de Magische Evenwicht-trilogie. Het leest vlot, is goed uitgedacht met de juiste verhaalsnelheid en voelt vertrouwd aan (mits je bekend bent met Drakenvlucht). Evana wordt gaandeweg uitgediept tot een jonge vrouw met een goede, natuurlijke karakterprogressie. De spanning is wordt goed opgevoerd en neemt ook weer af na een mooie climax, dat is fijn voor je brein en houdt je goed bij het verhaal. De samensmelting via een aantal personages en Elliots nieuwsgierigheid uit Drakenvlucht tot een mooi einde in De stad met twee gezichten is fantastisch gedaan en eigenlijk wil ik alleen maar meer van deze wereld. Ik hoop dan ook dat er snel een nieuw deel verschijnt.

Mensen die Drakenvlucht hebben gelezen zullen deze start van een trilogie zeker kunnen waarderen, maar ook andere mensen die zich thuis voelen in fantasy zullen zich hiermee erg vermaken. Daarom krijgt De stad met twee gezichten een 4 uit 5 sterren.

Magisch Evenwicht 1: De stad met twee gezichten Boek omslag Magisch Evenwicht 1: De stad met twee gezichten
Magisch Evenwicht
Salomon Corlyn