Het wonderbaarlijke Snergenland – E.A. Wyke-Smith

0
75

Omslag Het wonderbaarlijke Snergenland

Het lijkt tegenwoordig wel alsof elk boek een paar grote namen op de kaft moet hebben om de aandacht te trekken. Boven de titel van Het wonderbaarlijke Snergenland  staat ‘Het boek dat J.R.R. Tolkien en J.K. Rowling inspireerde!’.  En toegegeven, toen ik zag dat Tolkien inderdaad een lovend stukje over het boek heeft geschreven leek het al minder op een loze belofte. Ook bemoedigend is het leven van de schrijver. Edward Wyke-Smith was nogal avontuurlijk: hij is onder andere cavalerist, zeevaarder, cowboy en ingenieur geweest, en bereisde alle continenten. Zo iemand heeeft toch zeker iets bijzonders te vertellen?

Een werkelijk wonderbaarlijke wereld
Ergens op een eiland ver van ons vandaan, dat niet met normale voertuigen te bereiken is, ligt het Snergenrijk. Het wordt bewoond door de kleine maar vrolijke Snergen. Nou ja, helemaal onbereikbaar is het niet, want aan zee ligt het kamp van een paar Hollanders die schipbreuk hebben geleden en juf Watkyns’ kolonie voor overtollige kinderen. In zo’n wonderbaarlijk land is het natuurlijk niet verrassend dat de twee ondeugendste kinderen, Joe en Sylvia, weglopen uit de kolonie om op avontuur te gaan. Dat is op zijn zachtst gezegd nogal onbesuisd, maar gelukkig komen ze algauw de Snerg Gorbo tegen. Alhoewel… Gorbo is een onverbeterlijke domkop die hen van het ene hachelijke avontuur naar het andere leidt.

‘Gorbo, de kostelijkste van alle domkoppen’ – J.R.R. Tolkien
Dat Het wonderbaarlijke Snergenland in 1927 gepubliceerd is, is vooral in het begin van het boek duidelijk. Pas maar op, waarschuwt Wyke-Smith ons alvast: dit verhaal gaat een duidelijke moraal hebben voor de jonge lezertjes. Wie zomaar op avontuur gaat, zal behoorlijk in de problemen komen! Daarna begint het verhaal langzaam een beetje op gang te komen. Eerst wordt er een boel verteld over het eiland en zijn bewoners, waar ze allemaal vandaan komen, enzovoort. En dan begint het avontuur, zonder duidelijke bedoeling. Joe, Sylvia en Gorbo komen simpelweg van de ene gekke situatie in de andere.

Lezers die genoten hebben van De Hobbit zouden Het wonderbaarlijke Snergenland zeker eens moeten proberen.

Die situaties worden dan ook op een bijzonder leuke manier beschreven. Wyke-Smith is meer een verteller dan een schrijver, zo blijkt al snel. Hij spreekt de lezer direct aan, geeft vooruitblikken op wat hij straks gaat vertellen en legt soms uit waarom hij iets zo vertelt. Het geeft de schrijver ook de kans om zelf af en toe een grapje tussendoor te maken. Voor de lezer is dat dan een moment om uit het boek op te kijken en even hardop te lachen. Humor is zeker de sterkste kant van het boek. Aan het eind kijkt Wyke-Smith zelf nog even terug op de gebeurtenissen en moet dan toch toegeven dat het allemaal wel een erg leuk avontuur was, ondanks dat hij eerst zo opschepte over de stichtelijke moraal die zou gaan komen…

De ster van het hele verhaal is natuurlijk Gorbo, de oliedomme Snerg die je telkens versteld doet staan over de manier waarop hij dingen aanpakt, maar ook Boldrik de nar is erg leuk. Joe en Sylvia zijn zelf niet erg interessant, alles gebeurt vooral om hen heen en zij zijn erbij om het mee te maken. Ze zijn daardoor eigenlijk een soort versie van de lezer, maar dan in het verhaal.

Aan de illustraties van Sylvia Weve moest ik even wennen. Kinderboektekeningen lijken er vaak uit te moeten zien alsof ze door een klasgenootje gemaakt zijn en daar heb ik zelf zo mijn twijfels over. Maar deze zijn wel erg levendig en geven het verhaal wat extra kleur.

Het boek is minder goed uitgedacht dan De Hobbit, maar wel erg fantasievol, een beetje mal en het heeft inderdaad een zelfde soort sfeer. Lezers die genoten hebben van De Hobbit zouden Het wonderbaarlijke Snergenland dus zeker eens moeten proberen. Daarnaast heeft het ook wel wat weg van Alice in Wonderland en Peter Pan. Een sprookjesachtig verhaal in de stijl van de klassiekers dus.

Deze uitgave van Het wonderbaarlijke Snergenland probeert een beetje mee te liften op de naam van Tolkien en dat is ook niet helemaal onterecht. De overeenkomsten met De Hobbit zijn af en toe merkbaar en het fantasievolle avontuur dat met veel humor verteld wordt heeft ook een beetje dezelfde sfeer. Voor wie naar soortgelijke boeken op zoek is, is dit dus zeker een aanrader.

[product_page sku=”9789048819607″]

Het wonderbaarlijke Snergenland Boek omslag Het wonderbaarlijke Snergenland
E.A. Wyke-Smith