Het omgekeerde van altijd – Justin A. Reynolds

0
64

Jack King ontmoet op een feestje Kate, een meisje op wie hij al snel verliefd wordt. Ze is charmant en grappig en de twee krijgen algauw een goede band. Jack voelt dat er een mooie toekomst op hen wacht, tot hij te horen krijgt dat Kate een ernstige ziekte heeft en zal sterven. Jack wil niet dat hun band eindigt, en zijn wens komt uit, maar op een heel andere manier dan hij had verwacht. Wanneer Kate overlijdt, reist Jack terug in de tijd en is hij weer op het avond van het feest. Hij heeft een tweede kans gekregen, dus probeert Jack Kate deze keer te redden. Maar de nieuwe acties die hij verricht zorgen voor veranderingen in zijn leven en in dat van zijn dierbaren. Op welke manier kan hij iedereen redden?

Tweede kansen, maar de uitleg ontbreekt

In dit boek is het fantasy-aspect het tijdreizen. Telkens als Kate sterft, keert Jack terug in de tijd en bevindt hij zich weer zes maanden terug in het verleden. Hij reist meerdere keren terug in de tijd en probeert telkens andere dingen te doen zodat hij Kate kan redden. De aanpassingen die hij maakt leiden wel tot vele gevolgen. Als hij te veel bij Kate is, zal zijn vriendschap met beste vriendin Jillian en goede vriend Franny eronder lijden. Ook zijn familie kan hier niet tegen, wat Jack erg moeilijk vindt. Hij wil zijn tijd besteden aan Kate (wetende dat ze weer kan sterven), maar de andere dierbaren van Jack hebben ook zijn aandacht nodig. Dit geeft zeker stof tot nadenken. Elke actie heeft gevolgen en het is erg interessant om te zien wat voor uitwerkingen bepaalde acties hebben in het leven van Jack.

een erg mooi debuut voor romantici die een niet uitgelegd fantasyrandje wel kunnen waarderen.

Jack maakt meerdere loops naar het verleden en hoewel je constant dezelfde zes maanden meemaakt, weet het verhaal je wel elke keer te verrassen. Ondanks dat is de logica van het tijdreizen niet te verklaren. Waarom Jack constant dezelfde zes maanden meemaakt en hoe hij hier precies uit kan komen is heel onduidelijk en wordt gedurende het verhaal ook niet uitgelegd. Hierdoor is dit verhaal meer een contemporary verhaal met een klein fantasyrandje.

Fijne personages, maar iets te klef

De personages in Het omgekeerde van altijd zijn erg aangenaam om over te lezen. Jack is een heel goede jongen die aan al zijn dierbaren denkt. Hij is erg sympathiek en de energie van Kate spat er ook van af. In het begin is ze wat betreft haar ziekte erg gesloten, maar gaandeweg het verhaal hoor je er steeds meer over. Sikkelcelziekte is een ziekte die in Nederland wat minder bekend is, dus het is goed dat dit wordt besproken in dit verhaal. De personages zijn ook gekleurd en dat geeft veel diversiteit aan het verhaal.

De romantiek is in dit verhaal af en toe iets te hoog. Als Jack Kate eenmaal leuk vindt, kan hij aan niets anders denken. Hierdoor wordt het verhaal iets te klef, zeker omdat Jack op het eerste gezicht Kate leuk gaat vinden, zonder dat zijn romantische gevoelens goed worden uitgediept. Dit romantische gehalte wordt in een van de loops enorm naar beneden gehaald, waardoor Jacks gedrag totaal niet meer past bij zijn liefde voor Kate. Dit zorgt voor de nodige verwarring, waardoor het verhaal wat afbrokkelt.

Het omgekeerde van altijd is een verhaal over een vervloekte liefde tussen twee bijzondere pubers. Jack en Kate hebben een heel hechte band, waarbij Jack goed zijn balans moet vinden tussen liefde en vrienden en familie. Het einde heeft zowel goede als slechte kanten, maar over het algemeen is dit boek een erg mooi debuut voor romantici die een niet uitgelegd fantasyrandje wel kunnen waarderen.

Het omgekeerde van altijd Boek omslag Het omgekeerde van altijd
Justin A. Reynolds
9789402702842