Het Levend Zwart 2: Vloedvormer – Paul Evanby

0
32

Omslag Het Levend Zwart 2: Vloedvormer

De Vloedvormer speelt zich tien jaar na de beëindiging van de oorlog in Weltryck af. De dreigende zee stroomt steeds verder het vaste land in. Het lijkt duidelijk dat de Riindhru, het onderwatervolk, hier zeker hun aandeel in hebben. Wanneer Pyrgar, een scrypturist, wordt ingezet om het water te doen stoppen, roept deze de hulp in van Mauric, Unylle en de Vloedvormer Nishkigoh. De aangewende krachten lijken echter zelfs voor hun gevieren te groot.

Voortgezette kwaliteit
De Vloedvormer is het tweede deel uit de serie Het Levend Zwart. Net zoals het eerste deel uit deze reeks, De Scrypturist, bevat het weer al de elementen voor een goed verhaal: uitgediepte personages en een plot die op stevige fundamenten zijn gebouwd. Het lastige aan het boek zijn misschien wel de vele verhaallijnen, die zorgen voor een complex verhaal. Hierdoor is terugbladeren, om zeker niets te missen, soms nodig.

Toegankelijker
Paradoxaal, misschien, maar toch lijkt De Vloedvormer toegankelijker te zijn dan zijn voorganger. Het kan heel goed mogelijk zijn dat de lezer al gewend is aan Evanby’s manier om een verhaal te vertellen, maar toch lijkt De Vloedvormer vanaf het begin de lezer beter te vatten dan De Scrypturist. De afstand tussen lezer en boek is nog wel enigszins aanwezig, maar kleiner dan in het voorgaande deel, waardoor de intensiteit toeneemt en het boek iets vlotter leest.
Dit alles gaat wel ten koste van Evanby’s schrijfstijl. Het “verhevene” zoals genoemd in de recensie van De Scrypturist, is nog wel aanwezig, maar meer op de achtergrond. De zelfzekere toon verdwijnt hierdoor meer en laat iets meer ruimte aan degene die het verhaal gaat beleven: de lezer.

Eenzelfde stramien
Eerst en vooral dient gezegd te worden dat Evanby zeker niet De Scrypturist herkauwt. Toch is het ook niet “nieuw”. Toegegeven, dat is moeilijk in eenzelfde serie, maar niet onmogelijk. Denk dan aan bijvoorbeeld de Duivel-trilogie van Adrian Stone waar je ook een duidelijke groei in ziet. Stone weet daar de lezer elk deel opnieuw te verbazen. Hoewel het pure “schrijven” van Evanby boeiender is en een rijkere woordenschat gebruikt dan die van Stone, is de evolutie in het verhaaltechnische aspect niet zo duidelijk. De Vloedvormer staat namelijk op dezelfde lijn als zijn voorganger.

Goed vervolg
De Vloedvormer is een mooie aanvulling in de Het Levend Zwart-serie. Toch is het “gewoner” dan het eerste deel. Dit komt vooral omdat Evanby niet echt met nieuwere elementen afkomt, die het verhaal verrassender of origineler maken. Desondanks is De Vloedvormer zeker geen herkauwing van De Scrypturist. Het bevat meer dan genoeg eigen elementen, die een vorm van vermaak bieden. Uitgewerkte personages, een goed doordachte plot en een levendige setting zijn nog altijd Evanby’s troefkaarten.

Het Levend Zwart 2: De Vloedvormer

Paul Evanby | Boekerij | 2010

Tien jaar na het einde van de oorlog geniet het land Weltryck van een ongekende voorspoed. De jonge Pyrgar is een talentvol machinescrypturist met een veelbelovende loopbaan voor zich. Maar wanneer hij een opdracht aanneemt voor een klant met connecties in de schemerige onderwereld van de stad Tenwalle, wordt zijn leven plotseling een stuk ingewikkelder. Er zijn krachten aan het werk waarvan hij nooit het bestaan vermoed had.

En dan begint het water te stijgen. Als de dreiging van onderzee de landbewoners om de voeten spoelt en het zoeken naar de mysterieuze Vloedvormer een aanvang neemt, komt er een verschrikkelijk geheim aan het licht, een geheim dat onontkoombare gevolgen zal hebben, voor alle volkeren boven water – maar ook voor die eronder.