Een rimpel in de tijd – Madeleine L’ Engle

0
255

De vader van de dertienjarige Meg Murry is spoorloos verdwenen en in haar omgeving is iedereen er van overtuigd dat hij zijn gezin in de steek gelaten heeft. Koppig als ze is blijft Meg echter geloven dat er een goede reden moet zijn waarom haar vader nog altijd niet teruggekomen is. Wanneer ze kennis maakt met de vreemde en excentrieke mevrouw Wazda en haar 2 vriendinnen hoort ze meer over haar vader. Hij is tijdens zijn onderzoek naar tijdreizen gevangen genomen door een duistere macht die het hele universum in zijn macht wil krijgen.

Mevrouw Wazda neemt Meg, samen met haar geniale broertje Charles Wallace en hun vriend Calvin, mee op een gevaarlijke missie door tijd en ruimte om hun vader te bevrijden. Hierdoor komen ze in aanvaring met een enorm kwaadaardig wezen dat “HET“ genoemd wordt. Lukt het Meg en Charles Wallace om hun vader te bevrijden? En kunnen ze de macht en aantrekkingskracht van “HET“ weerstaan?

Klassieker

Een rimpel in de tijd werd voor het eerst gepubliceerd in 1962 en heeft sindsdien vele prijzen in de wacht gesleept, waaronder De Newbery Medal. Er zijn verfilmingen van uitgekomen, waarvan de meest recente in maart 2018 door Disney gemaakt is. De cover van het boek is van deze filmeditie en zal het in Amerika waar de film draait vast goed doen. Maar voor Nederlandse lezers die de film niet kennen staat de cover ver van de sfeer die in het boek opgeroepen wordt (en helaas is de film in Nederland nooit in de bioscoop verschenen). De personages lijken niet op die van de cover en de ietwat ouderwetse sfeer in het boek staat in fel contrast met de vlotte futuristische cover.

Na Een rimpel in de tijd heeft de auteur nog 4 (los te lezen) delen geschreven met dezelfde personages. Daarnaast heeft ze een vervolgserie geschreven met de kinderen van Meg en Calvin in de hoofdrollen. Deze uitgave is gebaseerd op de vertaling uit 1993 van Vincent van der Linde.

Een rimpel in de tijd

De vader van Meg heeft ontdekt hoe hij kan tijdreizen en dat wordt in het boek op een duidelijke manier uitgelegd. De auteur gebruikt hierbij een aantal kleine zwart-wit tekeningen waardoor het heel aannemelijk wordt dat tijdreizen mogelijk is. Helaas heeft hij de werelden waarin de kinderen terecht komen niet overtuigend neer kunnen zetten. Er worden in het boek een aantal vreemde en verre planeten bezocht waar nieuwe en ons onbekende wezens wonen. Maar er wordt heel weinig over verteld en de beschrijvingen spreken niet heel erg tot de verbeelding.

Er is wat dat betreft weinig wereldopbouw, zelfs niet op de planeet Camazotz, waar hun vader gevangen zit, en “HET“ (het ultieme kwaad) alle bewoners in zijn macht heeft. Er is geen eigen wil op Camazotz en iedereen is en doet precies hetzelfde. Een interessant gegeven met vele mogelijkheden, maar de auteur heeft het er maar vrij kort over en doet er verder weinig mee. Wel laat het zo aan Meg zien dat anders zijn dus helemaal niet zo slecht is. In het boek blijft het vaag waar het kwaad vandaan komt en hoe de rest van het universum bedreigd wordt waardoor er weinig spanning te voelen is.

Veel onderwerpen

In het boek zijn er een aantal onderwerpen die naar voren komen, zoals het tijdreizen en de strijd tussen goed en kwaad. Maar ook is er een beginnende verliefdheid tussen Meg en Gavin, de excentrieke dames met magische krachten en een eeuwenoud verleden, een vijfjarig jongetje met het verstand van een volwassene en een speciale gave en de voor- en nadelen van anders zijn. En dan spuit één van de dames ook nog regelmatig allerlei citaten aan de kinderen en wordt er behoorlijk wat gefilosofeerd over goed en kwaad en andere onderwerpen. Dit heeft als gevolg dat er veel aangekaart wordt en maar weinig uitgewerkt wordt. Bij vlagen is het boeiend, maar het geheel is rommelig en weinig meeslepend.

Platte personages

In het begin van het boek maak je kennis met Meg, een meisje dat niet lekker in haar vel zit en door haar omgeving als dom en onhandelbaar wordt gezien. Er wordt verteld over haar familie maar haar moeder en haar tweelingbroers spelen nauwelijks een rol in het boek. Meg heeft de hoofdrol in het boek en komt het meest tot leven. Het is leuk om te lezen hoe juist haar koppigheid ervoor zorgt dat ze opgewassen is tegen alles wat op haar pad komt. Ook is overduidelijk hoe dol ze op haar kleine broertje is waardoor het sentimentele einde wel passend is.

Maar de andere personages komen niet uit de verf. Zo kom je bijna niets te weten over Gavin en voegt hij ook weinig aan het verhaal toe. Charles Wallace is een kind van vijf en heeft bijzonder gaven, maar waarom hij zo bijzonder is blijft vaag en is eigenlijk niet heel belangrijk. Het blijft tijdens het lezen vreemd om een jongetje van vijf te horen praten als een volwassenen en dat weet de auteur niet om te zetten naar een natuurlijk iets.

Mevrouw Wazda en haar vriendinnen zijn leuk gevonden maar ze verschijnen te pas en te onpas in het verhaal zonder dat daar veel verhaal achter zit. En “Het“ blijft een abstract begrip zonder dat het emotie of spanning op roept.

Een rimpel in de tijd mag dan een klassieker zijn maar is niet echt een aanrader. De personages zijn (op Meg na) vlak en je leert ze maar weinig echt kennen. De opbouw van het verhaal is eenvoudig en de werelden die voorkomen in het boek worden slecht uitgewerkt. Het principe van tijdreizen wordt duidelijk en geloofwaardig uitgelegd maar de uitwerking kan niet echt boeien. Er spelen te veel onderwerpen en thema’s in het boek waardoor eigenlijk geen enkele goed tot zijn recht komt.

Een rimpel in de tijd Boek omslag Een rimpel in de tijd
Madeleine L’ Engle
9789024580606
Maart 2018
207

Tijdens zijn onderzoek naar tijdreizen verdwijnt de vader van Meg plotseling. Samen met haar broertje Charles Wallace en hun vriend Calvin reist ze door tijd en ruimte naar een verre planeet om hem te zoeken. Onderweg krijgt het drietal te maken met de Machten van de Duisternis en moet Meg haar broertje redden uit handen van het Kwaad. Zal het ze lukken om hun vader te vinden?