Een bonte verzameling personages in De Heksenval van Cressida Cowell

0
12

De Heksenval is het tweede boek in de serie “De tovenaars van ooit“. Het boek is geschreven en geïllustreerd door Cressida Cowell, ook wel bekend van Hoe tem je een draak. Het draait om de tovenaarszoon Xar en de krijgersdochter Wens, die vrienden geworden zijn, ondanks dat ze van hun ouders hebben geleerd elkaar te haten. Bij hun gezamenlijke avonturen lieten ze per ongeluk de Koningsheks vrij uit de steen waarin hij al eeuwen vast zat. Hij is de baas van alle heksen en zijn kracht neemt steeds meer toe. Wens en Xar willen hem stoppen, maar kunnen niets doen omdat ze beide opgesloten zitten. Xar zit in Grommelpiek, een gevangenis waaruit nog nooit iemand ontsnapt is, en Wens is in het kasteel van haar moeder opgesloten in de strafkast. En alsof dat nog niet genoeg is heeft koningin Sychorax een grote muur laten bouwen langs de grens van haar rijk om de heksen (en tovenaars) buiten te houden.

Wens heeft gelukkig wel een manier gevonden om de Koningsheks voor altijd uit te schakelen. Hiervoor mist ze echter nog een ingrediënt. Ze wil bbovendien Xar helpen en neemt daarom het dappere besluit om haar moeder te trotseren en uit de strafkast te ontsnappen. Xar wil op eigen houtje zijn fouten goed maken door de heksen te verslaan. Daarvoor heeft hij echter het spreukenboek nodig dat bij Wens ligt en ook hij moet zien te ontsnappen.

Spelen met lettertypes, taal en lay-out.

Het boek wordt verteld door een geheime verteller die niet wil zeggen wie hij of zij is. Wel sluit de verteller in het boek een aantal personages uit zodat het misschien te raden valt. Degene die het verhaal vertelt doet dat levendig en in spreektaal. Het leest dan ook prettig en erg makkelijk. Het is een persoonlijke manier van vertellen waarbij er ook volop eigen inzichten en ideeën gegeven worden over de personages en wat ze overkomt. Er komen in het boek allerlei nieuwe woorden voor die goed in deze wereld passen zonder dat het te veel wordt.

Het boek heeft een lay-out waarbij illustraties en tekst lijken samen te smelten tot één geheel. De illustraties zijn zwart-wit en staan op bijna ieder pagina van het boek. Van piepklein tot paginagroot, van een klein detail uit het verhaal tot een complete weergave van een gebeurtenis. Op andere momenten staan er tekeningen met een klein stukje tekst eronder. Ook is er een deel van het spreukenboek opgenomen in het boek. En zo lopen tekst en beeld heel goed in elkaar over. Mede ook omdat er met verschillende lettertypes en groottes wordt gewerkt om nuances aan te brengen. Wonderbaarlijk genoeg werkt dit niet afleidend of lijkt het niet rommelig, het laat je juist het verhaal nog intenser beleven.

Xar, Wens en een bonte verzameling aan fascinerende personages

Wens is een prinses en een krijger. Haar is geleerd om tovenaars en magie te haten. Dat zij een zeer zeldzame vorm van magie heeft, houdt ze dan ook angstvallig verborgen. Behalve voor Priem, haar trouwe, maar zeer onwaarschijnlijke bewaker, die in slaap valt bij gevaar. Sinds kort is ze ook bevriend met een betoverde lepel die ze goed verborgen moet houden voor haar moeder. Ze is eigenwijs, dapper en een trouwe vriendin.

Xar is de zoon van een magiër, maar heeft geen eigen magie. In een poging daar iets aan te doen heeft hij een gevaarlijke heksenvlek opgelopen, waardoor hij het risico loopt om in de greep van duistere magie te komen. Sinds hij Wens heeft leren kennen denkt hij vriendelijker over krijgers. Hij is eigenzinnig, zit vol spontane (vaak dwaze) invallen, is behoorlijk arrogant maar heeft een vriendelijk en goed hart. Hij wordt omringt door o.a. feeën, een weerwolf, een reus en een wijze kraai die op hem moet passen.

Wens en Xar zijn goed uitgewerkt en als lezer krijg je ook een kijkje hoe ze alles ervaren en de emoties die ze hebben. De andere personages zijn wat minder uitgewerkt maar hebben ieder, tot de lepel aan toe, een eigen persoonlijkheid en stemgeluid. De gesprekken zijn levendig, heftig, soms gevoelig en altijd leuk om te lezen.

Avonturen

Xar, Wens en hun groep vrienden gaan op pad om het ingrediënt te vinden dat ze nodig hebben om de Heksenmeester te verslaan. De situaties waarin ze terecht komen zijn heel spannend, maar vaak ook een tikje bizar en flink chaotisch. En op een of andere manier blijft het verhaal prima te volgen en is het in deze context geloofwaardig wat er gebeurt. Een knappe prestatie van de auteur. Een klein nadeel is hierbij dat er verhaaltechnisch niet heel veel gebeurt maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de interactie tussen de personages.

Tegen het einde van het boek heeft de auteur zo ongeveer iedereen die een rol heeft in het boek op één plek gekregen. Er breekt nu in woord en beeld een ware titanenstrijd uit, waarin van alles gebeurt. Dit is ontzettend spannend, waardoor het boek maar moeilijk weg te leggen is. Het einde is net wat anders dan je zou verwachten, maar sluit het boek naar tevredenheid af. Hierbij is er genoeg om verlangend uit te zien naar het volgende deel

Ouders en kinderen

Naast magie en avonturen gaat het boek ook over de band tussen Xar en zijn vader en die van Wens met haar moeder. Beide ouders geven hun kind het gevoel tekort te schieten en ze zijn duidelijk teleurgesteld in hun zoon en dochter. De druk die dat legt op Xar en Wens en hoe dat hun leven en beslissingen beïnvloedt is subtiel verwerkt in het verhaal. Er komen hierbij genoeg momenten voorbij waarbij kinderen iets kunnen herkennen. Vooral omdat de ouders niet neergezet worden als harteloos en duidelijk veel van Xar en Wens houden.

De Heksenval is een magisch en avontuurlijk verhaal met veel opmerkelijke personages die elk een geheel eigen karakter hebben. De manier van vertellen is persoonlijk, levendig en leest erg prettig. Spanning en avontuur worden afgewisseld met hilarische en vaak chaotische situaties, waarbij het verhaal prima in balans weet te blijven. Er wordt op zo’n manier met taal, illustraties en lay-out gewerkt dat woord en beeld elkaar perfect aanvullen.

De Tovenaars van Ooit 2: De Heksenval Boek omslag De Tovenaars van Ooit 2: De Heksenval
De Tovenaars van Ooit
Cressida Cowell