Draconis Memoria 1: Het Vuur van de Draak – Anthony Ryan

0
896

In de wereld van Het vuur van de draak zijn bijna alle landen in de greep van de IJzerschip Handelsmaatschappij. Hun rijkdom en invloed is gebaseerd op hun monopolie van het oogsten, verwerken en verkopen van drakenbloed en door de Bloedgezegenden die bij de maatschappij in dienst zijn. Deze speciale mensen kunnen met behulp van drakenbloed magische krachten oproepen en verdedigen hiermee de maatschappij tegen vijanden en rebelse burgers.

Maar er is een crisis op komst, want er dreigt een tekort aan bloed. Dit komt omdat er steeds minder wilde draken zijn en de in gevangenschap levende draken steeds zwakker worden. Het voortbestaan van de maatschappij staat hierdoor op het spel. Bovendien lijkt een oorlog met het Corvantijnse Keizerrijk onvermijdelijk. De enige hoop ligt in de mythe van een legendarische Witte Draak wiens bloed misschien de oplossing voor alle problemen is. De taak om de draak (mits die bestaat) te vinden komt in de onwillige handen van Cleemond Torkreek. Deze kruimeldief is van grote waarde, omdat hij een ongeregistreerde bloedgezegende is. Dit is voor Clee het begin van een reis vol gevaren, ontdekkingen en gebeurtenissen die zijn leven voor altijd zullen veranderen.

Meesterlijk bespeelt Ryan door goed geplande wendingen de lezer, die steeds maar weer verder wil lezen.

Draken
Draken zijn het belangrijkste onderdeel van het verhaal, maar blijven desondanks subtiel op de achtergrond. Want hoewel heel deze wereld afhankelijk is van drakenbloed (net zoals wij in die van ons van olie e.d.), worden ze slechts gezien als een product dat gebruikt kan worden. Er worden aan draken geen eigenschappen of gevoelens toegeschreven en dus worden ze wreed en meedogenloos gevangen gehouden en van hun bloed ontdaan. Niet iets wat je als fan van draken graag wil lezen en daar speelt de auteur goed op in. In het boek worden er gelukkig hints gegeven dat er iets aan het veranderen is bij de wilde draken en dat maakt je als lezer heel nieuwsgierig. Hier komt een grote kracht van Ryan naar voren, hij weet in het verhaal, niet alleen wat betreft de draken, maar ook over vele andere onderwerpen, steeds subtiele hints te geven die je aan het denken zetten of je nieuwsgierig maken. Meesterlijk bespeelt hij door het geleidelijk geven van antwoorden en het opwerpen van nieuwe vragen door goed geplande wendingen de lezer, die steeds maar weer verder wil lezen.

De achtergrond van de magie heeft ook een heel inventieve insteek. Er zijn vier verschillende draken, wiens bloed ieder weer voor andere magische vaardigheden zorgen. Hierbij spelen vele factoren een rol. De kleur van de draak, behendigheid van de bloedgezegende, kwaliteit van het bloed en nog meer variabelen bepalen wat het bloed kan doen. De noodzaak voor verschillende soorten drakenbloed bij de machtshebbers en hun tegenstanders is dan ook hoog.

Hoewel het onzeker is of de witte draak echt bestaat, raken een aantal personages (Clee is niet de enige die op zoek is) in het boek helemaal geobsedeerd door de witte draak. Ook hier zitten een aantal boeiende verhaallijnen in. Je komt als lezer zo steeds meer te weten over de draken in het algemeen en de legendarische witte draak.

Drie verhaallijnen
Het verhaal kent drie verhaallijnen die in het begin los van elkaar lijken te staan, maar als ervaren lezer van fantasyseries kun je al snel inzien dat de drie elkaar ooit zullen gaan raken. Je hebt hiervoor een beetje geduld nodig, want het zijn uitgebreide verhalen waarin de tijd genomen wordt om de personages te introduceren. Vanaf het begin krijg je al een globaal beeld zodat het mogelijk is om je in deze wereld thuis te voelen en vertrouwd te worden met de basis die er aan ten grondslag ligt. Daarna wordt in iedere verhaallijn laag voor laag langzaam maar zeker deze wonderbaarlijke en boeiende wereld tot in de details opgebouwd. Alles zit enorm goed in elkaar en de puzzelstukjes vallen langzaam maar zeker op hun plaats. Voor veel vaart in het verhaal moet je dit boek niet kiezen, want er gaat veel tijd zitten in de opbouw van de wereld en het door en door leren kennen van de hoofdpersonen (en de vele bijrollen).

Oorlog, spionage, een zoektocht, magie en techniek
Het is knap wat Anthony Ryan allemaal aan onderwerpen in de korte en langere verhaallijnen in zijn boek weet te verwerken, zonder dat je als lezer de draad kwijt raakt of interesse verliest. Er komt een oorlog en de veldslagen (op zee en land) worden beschreven vanuit alle partijen en laten zowel de voorbereidingen, de menselijke emoties, de bloederige veldslag en de gevolgen zien. Daar tegenover zorgt de zoektocht naar de witte draak voor taferelen die in een Indiana Jones film niet zouden misstaan.

Ook voor spionage en intriges is er ruimschoots tijd, als personages in situaties gebracht worden waarbij hun ideeën en loyaliteit op de proef gesteld worden. Naast de magie van het drakenbloed wordt er bovendien op technisch gebied van alles ontwikkeld en uitgevonden, wat zorgt voor vele memorabele gadgets en dodelijke wapens. En zo is er nog veel meer op technisch, magisch of menselijk gebied waar aandacht voor is in het boek. Steeds goed gedoseerd, prima te volgen en interessant. Het enige nadeel hieraan is dat het soms wat lang duurt voordat de overkoepelende verhaallijn in de drie basisverhalen weer verder gaat.

[product_page sku=”9789024573547″]

Draconis Memoria 1: Het Vuur van de Draak
Draconis Memoria 1