De Grijze Jager, de vroege jaren 1: Het toernooi van Gorlan – John Flanagan

0
155

Omslag De Grijze Jager, de vroege jaren 1: Het toernooi van Gorlan

In Het toernooi van Gorlan keert John Flanagan terug naar de wereld van De Grijze Jager. Dit keer is niet Will de leerling, maar zijn oude leermeester Halt. Morgarath is ook weer van de partij, al is hij nu nog de gevierde baron van Gorlan en zaait hij kwaad en verderf met al zijn snode plannen en intriges. Halt en Crowley ontdekken dat Morgarath het Jagerskorps wil verzwakken en alle goede Grijze Jagers laat ontslaan. Bovendien wil hij op slinkse wijze de troon veroveren. Halt en Crowley reizen naar het noorden op zoek naar prins Duncan in de hoop dat hij Morgarath kan tegenhouden voordat het te laat is. Ze zijn vastbesloten om de Grijze Jagers in ere te herstellen en zodoende het koninkrijk te beschermen tegen de sluwe Morgarath, maar zal hen dat lukken?

Het toernooi van Gorlan legt de basis voor de gebeurtenissen in boek 1 en 2 van De Grijze Jager-serie: De ruïnes van Gorlan en De brandende brug.

Blij weerzien of weerlezen
De Grijze Jager-serie wist al enorm tot de verbeelding te spreken met de oorspronkelijke serie waarin de jonge Will opgeleid wordt tot Grijze Jager. Misschien zou je denken dat deze spin-off uitmelkerij is van een succesproduct, maar dat is allesbehalve het geval. John Flanagan is erin geslaagd om in Het toernooi van Gorlan dezelfde stijl en sfeer te behouden als die hij creëerde in de oorspronkelijke serie. Veel personages die we als oudere mensen kennen, zijn hier nog jonge mannen met de gebruikelijke schertsende opmerkingen en woordenwisselingen die je van hen verwacht.

Het verhaal leest vlot en als je eenmaal bent begonnen, kan je het boek gewoon niet meer wegleggen. Het is ongelooflijk leuk om de jonge Halt te zien worstelen met zaken waar Will ook moeite mee had. Of om Halt dezelfde initiatieriten te zien ondergaan die hij Will aandeed toen die zijn leerling was. Hij heeft zelfs nog meer trots die hij moet inslikken en dat is echt gewoon grappig. Je kunt niet anders dan meelachen en meeleven met de vrolijke bende die voor een zware opdracht staat en er toch vol goede moed en slimme plannen aan begint.

Het is ongelooflijk leuk om de jonge Halt te zien worstelen met zaken waar Will ook moeite mee had.

Sluwe vossen
Maar een boek van De Grijze Jager zou bij lange na niet hetzelfde zijn zonder een goede slechterik. We kennen Morgarath natuurlijk al van deel 1 en 2 van de eerste reeks, maar daar was hij toch minder aanwezig. Oké, de dreiging was er wel steeds, maar je kreeg niet echt een inkijk in zijn manier van denken en plannetjes smeden. Dat is in Het toernooi van Gorlan wel het geval. Een groot deel van de hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van Morgarath en de gewiekstheid van de baron druipt gewoon van de pagina’s. Hij is een manipulator van het eerste uur en weet heel veel mensen een rad voor ogen te draaien, zodat de meesten het pas door hebben als het al te laat is.

Het moet wel gezegd worden dat hij niet de enige sluwe vos is in het verhaal. Halt en Crowley hebben er ook wel kaas van gegeten om met slimme plannen de intriges van Morgarath te ondermijnen. In dit boek leer je pas echt waarom ze zo’n aanzien genieten van het hele korps en van baron Arald van Redmont. Ze vormen het groepje ontslagen Jagers om tot een strijdkracht om rekening mee te houden. Flanagan brengt dit op een natuurlijke manier naar voren, zodat het hele verhaal erg toegankelijk is voor iedere lezer.