De gave van Katsa – Kristin Cashore

0
206

Omslag De gave van Katsa

Als nichtje van de koning zou Katsa een onbezorgd leventje badend in luxe moeten hebben, waar ze kan genieten van het aanzien dat haar status met zich meebrengt. Alleen kan bijna niemand haar in de ogen kijken, ogen die haar onderscheiden van de rest van de wereld. Ze hebben namelijk ieder een andere kleur en dat maakt van Katsa een Begaafde, een van de weinige mensen die geboren zijn met een bijzondere Gave. En Katsa heeft niet zomaar een gave: ze is al sinds haar achtste in staat om een volwassen man met haar blote handen te vermoorden…

Net zoals alle andere Begaafden moet Katsa haar Gave in dienst stellen van de koning. Maar na zoveel jaren voor de koning gewerkt te moeten hebben, groeit Katsa’s verzet. Als ze de knappe prins Po ontmoet, besluit ze om hem te helpen op zijn tocht. Onderweg komen ze tot de ontdekking dat er meer schuilt achter haar Gave dan enkel vechten, maar ze ontdekken ook een verschrikkelijk geheim dat alle zeven koninkrijken kan vernietigen.

De gave van Katsa is apart in zijn genre omdat het boek een goed verhaal brengt en dat ook in een keer kan voltooien zonder afbreuk te doen aan de plot.

Losstaand vervolg
De gave van Katsa speelt zich af in dezelfde wereld als zijn ‘prequel’ Verraad in de dalen, maar staat hier op zich los van omdat er toch enkele tientallen jaren tussen de verhaallijnen zitten. Beide boeken zijn afzonderlijk te lezen zonder het gevoel te hebben dat je iets mist. Er is intussen ook nog een vervolg uitgekomen, Bitterblauw. Dit boek sluit wel nauwer aan bij de gebeurtenissen in De gave van Katsa.

Vol zelfvertrouwen
Vanaf het eerste moment is het duidelijk dat Katsa perfect weet waartoe ze in staat is en dat ze veel vertrouwen heeft in haar eigen kwaliteiten, ondanks de agressieve aard van haar Gave. Katsa is nog jong, zeker naar onze huidige maatschappelijke maatstaven, maar dat staat haar duidelijk niet in de weg om haar mannetje te staan in een harde mannenwereld. Je merkt ook al snel dat ze hier bij de ene persoon respect en bewondering afdwingt en bij de andere eerder een mengeling van bewondering en angst. De schrijfster weet dit alles in vrij simpele bewoordingen naar voren te brengen, maar dat doet zeker niets af aan de beleving van het verhaal.

Het verhaal is vanuit Katsa’s perspectief geschreven en zoals alle medailles heeft ook haar zelfvertrouwen een keerzijde die haar in balans houdt. Katsa is bij momenten even onzeker en naïef in haar denken als andere jonge vrouwen. Ze is knap maar heeft totaal niet door welke uitwerking dat zou kunnen hebben op de mannen die het nauwst met haar samenwerken. Katsa heeft dus niet door dat vriendschap bij de een dieper gaat dan dat en zelfs als het haar gezegd wordt, doet ze het af als verzinsels. Die wisselwerking tussen zelfvertrouwen en het onzekere van een jong meisje zorgt ervoor dat het niet moeilijk is om met haar mee te leven.

Drie in één
De gave van Katsa houdt de vaart goed in het verhaal. Als je na het lezen terugkijkt op het boek, dan valt op dat er genoeg elementen in het verhaal zijn verweven om meerdere boeken mee te kunnen vullen. Toch krijg je nergens het gevoel dat het verhaal te snel gaat of dat er iets mist in de verhaallijn: de details zijn voldoende uitgewerkt om het boek een volwaardig geheel te laten vormen.

Je zou misschien kunnen zeggen dat er soms grote sprongen in het verhaal zitten die in andere series dieper zijn uitgewerkt, maar toch past het hier. Het is als het ware alsof je een omnibus leest van drie boeken in één. Dat is eigenlijk wel fijn, want je krijgt als lezer echt een volledig verhaal voorgeschoteld zonder dat je moet wachten op het volgende deel in de serie. De auteur heeft op een aangename en meeslepende manier een boek geschreven dat bij anderen misschien langdradiger zou zijn geweest.

[product_page sku=”9789048801596″]

De gave van Katsa Boek omslag De gave van Katsa
Kristin Cashore