Code Lyoko 1: Het Ondergrondse Kasteel – Jeremy Belpois

0
8

Omslag Code Lyoko 1: Het Ondergrondse Kasteel

Code Lyoko is oorspronkelijk in 2003 begonnen als een animatieserie en telt inmiddels vier seizoenen. De serie sloeg aan en er kwamen verschillende videospellen en boeken van Code Lyoko. Het ondergrondse kasteel is de eerste van de boekenreeks. Het verhaal heeft de animatieserie als uitgangspunt, maar volgt deze niet strikt.

Wanneer Jeremy in een verlaten ondergrondse basis een supercomputer ontdekt, kan hij het niet laten het ding weer te repareren. Zo komt hij in contact met Aelita, een meisje dat in de digitale computerwereld leeft. Samen met zijn vrienden Ullrich, Odd en Yumi komt Jeremy steeds meer te weten over deze computerwereld, genaamd Lyoko.

Ze komen erachter dat een kwaadaardig virus met de naam X.A.N.A. eropuit is om de wereld van Lyoko over te nemen. Daarmee wil het zichzelf de toegang verschaffen tot onze wereld. Jeremy ontdekt hoe hij zijn vrienden kan digitaliseren en naar Lyoko kan sturen, om zo samen met Aelita het virus en zijn schepsels te verslaan. Maar ook in de echte wereld loeren gevaren…

Moeizame start
Het verhaal kent een moeizame start. Er wordt al heel vroeg een aantal keer gewisseld van tijd en perspectief, waardoor het lastig is om je in te leven in de personages. Dit zal voor volgers van de animatieserie misschien minder spelen, omdat zij alle personages al kennen. Wanneer het verhaal eenmaal op gang is gekomen, gaat de vaart er niet meer uit. De jongeren komen erachter dat Aelita het enige antivirus is dat X.A.N.A. tegen kan houden, maar ze draagt meer geheimen met zich mee dan ze zelf weet. Deze worden langzaam uit de doeken gedaan, wat de lezer steeds nieuwsgieriger maakt. De zoektocht van de kinderen begint te leven voor de lezer.

Op de momenten dat het groepje in Lyoko zit, komt de actie naar boven. De kinderen verschijnen er zoals ze zichzelf graag zouden zien, bijvoorbeeld als een katachtige of een samoerai. Daarbij hebben ze bovennatuurlijke krachten gekregen en kunnen ze bijvoorbeeld lasers uit hun handen schieten. In de computerwereld worden regelmatig gevechten gehouden met handlangers van X.A.N.A., waarbij de scènes als een spannend videospel lezen. Daarnaast beleef je af en toe het verhaal vanuit het perspectief van X.A.N.A. en lees je hoe hij van plan is deze wereld te bereiken. Dit voert de spanning op en geeft een groeiende dreiging voor de hoofdpersonages en de wereld. Op deze manier heeft het boek een goede mix gevonden tussen mysterie, actie en spanning.

Taal
Het taalgebruik is iets wat opvalt in het boek. Voor de doelgroep staan er een behoorlijk aantal lastige woorden in. Als er supercomputers in het verhaal voorkomen en personages naar een digitale wereld worden getransporteerd, is het moeilijk dit in heel simpele taal uit te leggen. Maar woorden als ‘interferentie’, ‘artificiële’ of ‘gesofisticeerd gebruikersinterface systeem’ kunnen beter vermeden worden.

Code Lyoko kent een langzame start, maar weet de lezer daarna wel weer te grijpen door de leuke mix van spanning, mysterie en actie. Sommige personages komen in het boek beter uit de verf dan anderen, maar je leeft met de groep mee en wilt net als zij de geheimen van Lyoko en Aelita ontdekken. Het einde van het boek geeft veel antwoorden, maar laat uiteindelijk ook duidelijk ruimte over voor een vervolg.

Code Lyoko 1: Het Ondergrondse Kasteel

Jeremy Belpois | Bakermat | 2009
Originele titel: Code Lyoko 1: Il castello sotterrane

De militaire supercomputer die ze zojuist opnieuw hebben geactiveerd, brengt Jeremy, Yumi, Ulrich en Odd naar het hart van Lyoko, een parallelle digitale wereld, die bewoond wordt door X.A.N.A., een boosaardige artificiële intelligentie, die de echte wereld wil controleren.Daar ontmoeten de vier vrienden ook een antivirus meisje, het enige wapen tegen X.A.N.A. Ze heet Aelita, en herinnert zich haast niets meer over haar verleden. Een verleden, onlosmakelijk verbonden met Lyoko en zijn geheimen.