Circe – Madeline Miller

0
47

Hoewel Circe de dochter is van Helios, god van de zon en een van de machtigste Titanen, ziet ze er niet echt uit als een goddelijke afstammeling en ook haar stem klinkt vreselijk in de oren van haar familie. Circe wordt dan ook buitengesloten door hen en is op zichzelf aangewezen. Uiteindelijk ontdekt ze haar innerlijke kracht en ontwikkelt die tot een kracht die de goden niet mogen bezitten: hekserij.

Wanneer Circe verliefd wordt en ze uit liefde een vervloeking uitspreekt over iemand, wordt ze door Zeus verbannen naar het eiland Aiaia. Tijdens haar verbanning ontwikkelt Circe haar vaardigheden verder, maar voor een vrouw alleen is de wereld een gevaarlijke plaats en zelfs een onafhankelijke godin is niet helemaal veilig. Circe wordt gedwongen om te kiezen tussen haar goddelijke afkomst en de sterfelijke wereld waartoe ze verbannen werd, maar waarvan ze ook is gaan houden.

Mythologische opfrissing
De Griekse mythologie is altijd al een dankbare bron geweest voor schrijvers en scenaristen over de hele wereld. Het is dan ook een enorm uitgebreide en bijna onuitputbare bron van verhalen die tot ieders verbeelding (blijven) spreken. Madeline Miller belicht met haar boek Circe één van deze verhalen. Hoewel het verhaal gebaseerd is op mythen, hoef je geen voorkennis te hebben en je hoeft ook niet te denken dat Circe een droge vertelling is van wat je al weet over de heks Circe.

Met Circe neemt Madeline Miller je mee op een herontdekkingsreis van een stukje Griekse mythologie met oude bekenden en nieuwe inzichten.

Doorheen het boek komen we verschillende andere personages uit de mythologie en oudheid tegen. Zo hebben we onder andere Jason en Medea, Odysseus en zijn bemanning, maar ook koning Minos en zijn koningin Pasiphaë, Daedalus, Ariadne en natuurlijk de Minotaurus. Verder kruisen ook verschillende Griekse goden het pad van Circe. Elk van deze personages is reeds bekend en de meesten zullen ook wel een beetje de achtergrond kennen van alle personages, al is er achterin ook een namenlijst toegevoegd voor wie even een opfrissing wil.

Ondanks het feit dat we alle personages eigenlijk al kennen, slaagt Miller er toch in om al haar personages een eigen persoonlijkheid te geven. Je kent ze wel en toch weet ze een nieuwe dimensie aan hun karakter te geven, zodat het interessant blijft om iedere ontmoeting te volgen en te zien ontwikkelen. Geen van allen blijven ze te oppervlakkig om ze vervelend te vinden en intussen leer je weer iets bij over hen en over sommige gebeurtenissen.

Menselijke godin
De rode draad tussen al deze personages is natuurlijk Circe zelf. Haar levensspanne bedraagt eeuwen en eeuwen en niet de gebruikelijke decennia, en je ziet dan ook hoe ze groeit. Het duurt wel langer voor haar om haar zelfstandigheid te ontwikkelen. Ze wil eerst en vooral eigenlijk geaccepteerd en erkend worden door haar vader als persoon, maar ze heeft best wat tijd nodig om te ontdekken wie ze zelf is en wat ze wil. Ze is dus niet de gebruikelijke godin of onsterfelijke en dat geeft haar een menselijk kantje, waardoor je meeleeft met haar strubbelingen en innerlijke strijd. Haar eerste liefde zet haar uiteindelijk op haar pad naar de heks die de meesten van ons kennen.

Miller geeft Circe een menselijk gezicht, waardoor je beter begrijpt wie ze is en wat ze doet. Het boek draait vooral om haar ontwikkeling en haar relaties met de verschillende stervelingen en goden die haar pad kruisen. Daarom is het verhaal niet zo bijzonder spannend, maar Miller slaagt er wel in om het boeiend genoeg te houden, zodat je als lezer toch blijft lezen. Miller is ook niet bang om de wreedheid van de goden ten opzichte van de sterfelijke wereld te tonen: het is een hervertelling van het bekende, maar dan zonder de goddelijke opsmuk om het allemaal mooier te maken dan het is.

Met Circe neemt Madeline Miller je mee op een herontdekkingsreis van een stukje Griekse mythologie met oude bekenden en nieuwe inzichten. Het boek laat zien dat ook goden soms menselijke kantjes kunnen hebben en dat hun onderlinge relaties even complex zijn als de onze. Er zit misschien niet heel veel spanning in het verhaal, maar dat neemt niet weg dat het een speelse en ontspannen manier vormt om dit stukje geschiedenis uit de Oudheid opnieuw te beleven of om het voor de eerste keer te ontdekken.

Circe Boek omslag Circe
Madeline Miller
9789492086822