Branna’s offer – Gaby Raaijmakers

0
81

Omslag Branna’s offer

Branna is de prinses van Lunläss, een land dat na een lange periode van chaos en oorlog weer rust en vrede kent. Om een nieuwe oorlog te voorkomen stemt ze, met tegenzin, in met een huwelijk met de Mazumundische keizerszoon Memindel. Hij is de troonopvolger van een rijk dat met behulp van machtige magiërs en krijgers zonder angst al vele landen veroverd heeft. Met angst in haar hart gaat ze op pad naar het Mazumundische hof, maar ze is gelukkig niet alleen. Branna heeft haar trouwe kamenier en vriendin Oga bij zich en haar zielsgenoot, de kat Pishkeen. Als ze na een tocht vol onverwachte gevaren aankomt, ontdekt ze dat het land een streng kastestelsel heeft op basis van oogkleur. Zal ze er ooit aan kunnen wennen dat ze leeft in een land waar je leven al bij je geboorte vastligt?

Branna is niet de enige die moeite heeft met het huwelijk. Ook de keizerin en de Mazamundische magiërs hebben redenen om tegen het huwelijk te zijn. De jonge magiër Séman krijgt de opdracht om de prinses in de gaten te houden. Als hij vriendschap voor Branna gaat voelen, komt hij hierdoor in een loyaliteitsconflict. Haar echtgenoot trekt vlak na hun huwelijk ten strijde en laat Branna achter in deze voor haar onbekende omgeving. Hoe kan ze een band opbouwen met Memindel als ze hem nooit ziet? En zal ze, indien nodig, offers kunnen brengen om haar nieuwe vaderland te redden?

Schrijfstijl
Branna’s offer wordt vanuit meerdere perspectieven verteld. Bij alle lijnen is de stijl wat opsommend en eenvoudig. Ondanks de op zich interessante inhoud, weet het maar moeizaam je aandacht vast te houden. Zelfs wanneer Branna in de start van het verhaal in gevaar blijkt te zijn kun je als lezer de spanning niet voelen. Er wordt te veel verteld en te weinig getoond door de gebeurtenissen. Ook wanneer er een leuke manier gevonden wordt om een personage te leren kennen, werkt het toch net niet. De jonge magiër Séman spreekt vaak tegen zijn geliefde paard. Zo geeft hij informatie aan de lezer en toont emotie, maar het is teveel in één keer waardoor het minder vlot leest.

De wereld en personages in Branna’s offer zijn goed bedacht, maar komen helaas niet helemaal goed tot hun recht.

De belangrijkste personages in het boek zijn Branna, haar echtgenoot Memindel en de jonge magiër Séman. Branna heeft een bijzondere band met twee dieren. Omdat haar kat Pishkeen haar zielsgenoot is, gaat deze ook mee naar haar nieuwe vaderland. In het boek kom je steeds meer te weten wat deze band inhoudt en hoe belangrijk die is. Dit is erg boeiend en hier had ik graag nog meer over gelezen.

Branna is wisselend in haar reacties zonder dat duidelijk wordt waarom. Het ene moment is ze erg kinderlijk om daarna weer een volwassen indruk te maken. Wat leuk is aan Branna is dat ze zich niet zomaar alles laat vertellen. Ze probeert in haar nieuwe leven haar eigen pad te vinden en is koppig en nieuwsgierig.

Memindel zit niet echt te wachten op een onbekende echtgenote maar weet wat zijn plicht is. Hij doet zijn best om aardig te zijn en komt sympathiek over. Hij moet oorlog gaan voeren en krijgt te maken met allerlei intriges en problemen. Bovendien staat hij onder grote druk om aan de hoge verwachtingen van zijn vader te voldoen.

Séman is het meest aansprekend. Hij komt uit een familie met ongelofelijk veel magiërs en heeft thuis les gehad. Hij komt naar de hoofdstad om voor de magiërs te spioneren. Alles is nieuw voor hem en door zijn ogen kijk je naar het leven bij de magiërs en in het paleis. Hij raakt erg gesteld op Branna wat hem in een lastig pakket brengt.

Er zijn ook interessante kleine rollen, zoals de charmante Ladrón die zorgt voor wat humor en wat meer sprankeling in de gesprekken. Het is alleen ontzettend jammer dat de personages die zo veel te bieden hebben, toch niet goed uit de verf komen. Ze weten je als lezer niet te overtuigen en weinig te boeien. Hun handelen lijkt soms lukraak uit de lucht te vallen of er wordt achteraf pas iets verteld. Zo valt er in het verhaal ergens te lezen dat Branna populair is bij de bevolking maar daar heb je als lezer niets van mee gekregen. Ook de gevoelens die Branna zowel voor Séman als voor haar echtgenoot heeft worden niet uitgewerkt.

Gemiste kans
De nieuwe wereld en de verhaallijn zijn goed bedacht, maar komen, net als de personages, helaas niet goed tot z’n recht. Het kastensysteem op basis van oogkleur komt niet veel verder als het benoemen ervan. Er zijn veel losse draadjes in het verhaal die met een paar woorden afgewerkt worden. Aan het einde blijkt er wel degelijk een groter plan achter alle ontwikkelingen te zitten, maar het gaat te snel en soms te makkelijk en was deels voorspelbaar. Het einde is af, maar geeft tegelijkertijd de mogelijkheid voor een vervolg.

In Branna’s offer wordt een interessante wereld neergezet met personages die in moeilijke omstandigheden terecht komen. Helaas weet het verhaal de aandacht maar moeilijk vast te houden en zijn de personages niet aansprekend.

[product_page sku=”9789490767778″]

Branna's offer Boek omslag Branna's offer
Gaby Raaijmakers