De kronieken van de kroon 2: Koning op de vlucht – Jennifer A. Nielsen

0
544

Omslag De kronieken van de kroon 2: Koning op de vlucht

Het heeft even geduurd, maar nu is de vijftienjarige Jaron dan toch echt koning van Carthya. Maar voor hoelang? Hij zit nog maar net op de troon en nu maken zijn regenten al weer plannen om hem er vanaf te stoten vanwege zijn leeftijd. En zijn die plannen wel zo goedbedoeld als de regenten Jaron voorhouden? Of heeft er misschien eentje stiekem contact met de piraten van Avenia, Carthya’s grootste vijand en tegelijkertijd ook de moordenaars van Jarons ouders en broer? Er is maar één manier om daar achter te komen: Jaron zal op onderzoek uit moeten. Maar zal het hem lukken Carthya te redden van de piraten en tegelijkertijd ook zijn plaats op de troon te behouden?

Koning op de vlucht is na De verdwenen prins het tweede deel in de serie De kronieken van de kroon. Niet Sage, het eigenwijze weesjongetje en Jarons alter ego uit het eerste boek, maar Jaron zelf speelt de hoofdrol in dit boek. Het is niet langer nodig om te verbergen wie hij echt is, nu hij eindelijk koning is geworden van zijn eigen land. Maar dat betekent zeker niet dat alle gevaren nu voorbij zijn. Integendeel zelfs: Carthya staat op de rand van een oorlog! En Jaron is niet de enige die betwijfelt of een vijftienjarige die oorlog kan tegenhouden…

Koning op de vlucht zit net zoals het eerste boek van De kronieken van de kroon weer vol actie en avontuur, al kan het toch niet helemaal tippen aan De verdwenen prins.

Spanning, actie en een flinke dosis geluk
Net zoals het eerste deel zit Koning op de vlucht weer vol met spanning, actie en avontuur. Jaron is een echte avonturier en deinst nergens voor terug, dus hij stort zich zonder na te denken van het ene avontuur in het andere. Dit zorgt ervoor dat het verhaal geen moment verveelt. Toch vond ik dit boek net wat minder spannend en verrassend dan het eerste deel. Het verhaal moet even op gang komen en het blijft een beetje onduidelijk wat Jaron nu precies van plan is. Ook brengt hij wat tijd bij de dieven en de piraten door, maar daar is hij eigenlijk voornamelijk aan het wachten op zijn volgende avontuur. Na verloop van tijd wordt het boek echter steeds spannender en moeilijker om neer te leggen, waardoor je tegen het einde eigenlijk toch gewoon het liefst meteen deel drie wilt oppakken.

Iets waar de jongere lezers misschien geen last van zullen hebben, maar wat toch al gauw opvalt voor de wat oudere lezers, is dat het geniale plan van Jaron eigenlijk van toevalligheden aan elkaar hangt. Jaron weet zich regelmatig uit benarde situaties te redden, zoals we ook al hebben meegemaakt in het eerste boek, maar in dit tweede deel begint het af en toe wel een beetje ongeloofwaardig over te komen. Hij heeft nét iets te veel geluk en het loopt allemaal nét iets te soepeltjes. De plot van het boek is hier en daar dus niet heel sterk, maar dat neemt niet weg dat het verhaal alsnog heel vermakelijk is: het leest lekker weg, is niet al te moeilijk, en hoe ongeloofwaardig sommige dingen ook mogen lijken, het blijft ontzettend spannend.

Grappig maar jong personage
Jaron is een geweldig personage. Hij is koppig, dwars, eigengereid en af en toe een beetje dom. Maar naast dat alles is hij vooral heel erg grappig. Hij heeft overal wel een opmerking op, wat hem soms behoorlijk kan tegenwerken, en doet gewoon wat hij zelf wil zonder rekening te houden met anderen. Dit zorgt er echter wel voor dat Jaron een stukje jonger overkomt dan hij daadwerkelijk is. Ook wat meisjes betreft gedraagt hij zich absoluut niet als een vijftienjarige. Volgens mij was het Nielsens bedoeling een soort driehoeksverhouding te creëren in het verhaal tussen Jaron en twee meisjes, maar aangezien Jaron totaal geen interesse heeft voor meisjes, komt die verhouding ook niet echt over. Zijn personage blijft een beetje vlak, al gebeurt er aan het eind van het boek wel iets wat voor wat ontwikkeling in zijn personage zou kunnen zorgen, dus wie weet komt daar in het derde en laatste deel in de serie nog wat verandering in.

Carthya en Avenia
In mijn recensie van De verdwenen prins struikelde ik nog over het feit dat de wereld waarin deze serie zich afspeelt niet echt wordt uitgewerkt, maar daar blijkt in dit tweede deel gelukkig flink verandering in te zijn gekomen. We krijgen meer achtergrondkennis over de geschiedenis tussen Carthya en Avenia, en Jaron zelf maakt een lange reis door beide landen, waardoor we samen met hem ontdekken hoe zijn wereld eruit ziet en wat er nu precies allemaal aan de hand is. Dit zorgt ervoor dat je als lezer toch net iets beter begrijpt waarom Jaron doet wat hij doet. Ook erg fijn is de landkaart voor in het boek, waarop je Jarons reizen door Carthya en Avenia goed kunt volgen.

Koning op de vlucht zit net zoals het eerste boek van De kronieken van de kroon weer vol actie en avontuur, al kan het toch niet helemaal tippen aan De verdwenen prins. De verhaallijn is niet overal even geloofwaardig, Jaron maakt vrij weinig ontwikkeling door en het duurt even voordat het boek je echt in zijn greep heeft. Toch blijft Jaron een erg leuk en grappig personage, leest het boek lekker weg en verveelt het door de vele spannende avonturen eigenlijk nergens. Wat mij betreft reden genoeg om zo snel mogelijk deel drie te gaan lezen!

[product_page sku=”9789401418386″]

De kronieken van de kroon 2: Koning op de vlucht Boek omslag De kronieken van de kroon 2: Koning op de vlucht
De kronieken van de kroon 2