Niemand ontsnapt aan de dood in dit nieuwe avontuur voor Dungeons&Dragons. Er zweven geruchten door de straat over een zogenaamde “Death curse.” Eenieder die ooit is herrezen vanuit de dood – want dat komt blijkbaar vaker voor dan we denken – brokkelt langzaam af. Eenieder die sterft, verliest direct diens ziel aan deze “vloek.” In dit avontuur gaan de spelers achter de bron van de vloek aan. Daarvoor moeten ze zich een weg banen door een immense jungle vol vulkanen, oude ruïnes met vallen en (zombie)dinosaurussen. In dit artikel een introductie door Sander over wat Tomb of Annihilation precies inhoudt. Uiteraard spelen we deze uitbreiding ook. Onze ervaring lees je in onze speelsessie!

Weet je overigens niet precies wat D&D betekent? Lees dan de prachtige uitleg van Sander in zijn eerdere artikel: Introductie tot D&D!

 

Het boek en hoe te gebruiken

toacoverTomb of annihilation is een campaignboek. Dat wil zeggen dat het een avontuur beschrijft en dient als een handleiding voor de Dungeon Master (spelleider.) In de inleiding legt het boek het reilen en zeilen van het avontuur uit. Er staat een overzicht van het verhaal, uitleg over de schurk en de werking van de duistere vloek die de wereld getroffen heeft. Ook krijg je heldere achtergrond van Chult – het land waar het avontuur zich afspeelt – en haar volkeren.

De spelers en de avonturiers die zij besturen worden op pad gestuurd door Syndra Silvane; een voormalig avonturierster die nu stervende is door de vloek. Zij weet dat een necromantisch artefact genaamd de “soulmonger” verantwoordelijk is en dat dit voorwerp zich ergens in de jungle van Chult bevindt. Natuurlijk weet zij niet precies waar, dat zou te makkelijk zijn. De spelers moeten dit zelf uitzoeken door expedities naar de jungle te organiseren, geruchten te verzamelen, hints te vinden en slechteriken in elkaar te slaan. Wat kan er nu fout gaan?

Het boek gaat er in eerste instantie vanuit dat spelers beginnen met een avonturier van level 1. Zoals altijd is het aan te raden om de spelers een reden te laten verzinnen waarom hun avonturiers dit avontuur aannemen. In de inleiding staan hier ook een aantal handvaten voor.

Vervolgens zijn er vijf hoofdstukken die het avontuur zelf stap voor stap beschrijven. In de appendix staan verschillende handouts en er staan ook een vijftigtal monsters beschreven. Een aantal van deze monsters komen ook in het vorig jaar verschenen Volo’s guide to monsters voor. Het merendeel van de monsters is echter nieuw en dit wist mij blij te verrassen. Monsters en items die niet in het boek staan, zijn in de Dungeon master guide of het monster manual van Dungeons&Dragons terug te vinden.

Vrijheid!

Na de ontmoeting met Syndra Silvane reizen de avonturiers af naar de enige grote stad in Chult: Port Nyanzaru. Maak je geen zorgen, die naam valt nog best wel mee vergeleken bij wat je later tegenkomt. Eenmaal daar worden de avonturiers meteen vrijgelaten en mogen zelf bepalen hoe ze hun expeditie naar de jungle aan gaan pakken. Dit is een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant is het tof dat de spelers veel vrijheid krijgen om hun eigen weg te kiezen, aan de andere kant zijn er weinig richtlijnen voor de spelers waardoor spelers in het begin mogelijk even moeten zoeken naar wat ze moeten, kunnen en/of willen doen.

In Port Nyanzaru barst het al van de activiteit. Er zijn random encounters (Elke dag in de port rolt de DM 3X op de port Nyanzaru encounter tafel), NPC’s om mee te praten, gidsen te rekruteren en sidequests te ondernemen die variëren van het stoppen/vangen van piraten tot een onschuldige man van zijn executie redden. Deze sidequests vragen wel flink wat improvisatievermogen en creativiteit van de DM aangezien ze erg summier zijn uitgewerkt. De sidequest zijn volledig optioneel en spelers hebben de vrijheid om te weigeren. Oh ja, je kunt ook meedoen aan dinosaurusraces in de stad. Ja, ik zei inderdaad dat je op een dinosaurus kunt racen.

Met alle optionele gebeurtenissen in port Nyanzaru, zoeken naar een gids en het opstarten van een expeditie kan een groep spelers al uren al dan niet sessies in dit avontuur zinken voordat ze naar de jungle gaan.

toacover

Over die jungle gesproken; daar kunnen de avonturiers natuurlijk ook meteen naartoe. (Nou zitten er wel wat addertjes onder het gras, maar die negeer ik even om niks te spoilen). Het is alleen geen slim idee. In de wildernis ligt er een grote focus op navigeren en op resource management. Vooral water is belangrijk om bij te houden voor de dehydration mechanic. Avonturiers kunnen verdwaald raken, uitdrogen, exotische ziektes contacteren en/of opgegeten worden door (zombie)dinosaurussen. Onderweg door de jungle zijn er ook weer vele random encounters. Er staan 80+ random encounters beschreven voor in de wildernis waarvan enkelen nog een aantal variaties hebben ook. De random encounters variëren afhankelijk van waar de avonturiers zijn. Jungle, bergen, ruïnes etc.

Wanneer de avonturiers eindelijk de locatie van de soulmonger vinden, staat hen een aantal nare verrassingen te wachten. Maar daar ga ik nu nog niet over uitweiden. In het volgende artikel een echte speelsessie met dit boek!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here