The Hunger Games 3: Mockingjay – Part 1

0
96

Omslag Chronicle

De Kwartskwelling eindigde met een enorme cliffhanger. Katniss werd gered uit de arena maar kwam ook te weten dat haar verloofde Peeta achtergebleven is en dat District 12 niet langer bestaat. In de eerste helft van het laatste deel van deze geweldige trilogie komt Katniss terecht in het (geheime) District 13, waar de rebellen hun thuisbasis hebben. President Coin (De leider van district 13) en Plutarch Heavensbee (de Spelleider uit deel twee) willen dat Katniss de rol van ‘Mockingjay’ (spotgaai) op zich neemt. Hierdoor zal zij de leider van de rebellen worden. Maar durft Katniss dit aan, nu Peeta in handen is van president Snow? En heeft ze wel een keuze, nu de oorlog op het punt staat uit te breken?

Twee delen
Het klinkt misschien wat moeizaam: ‘de eerste helft van het laatste deel’, maar dat is toch echt de juiste benaming voor deze film. Zoals met meer boekverfilmingen het geval was (denk aan Harry Potter en Twilight) wordt ook hier het laatste deel van de serie over twee films verdeeld. Het voordeel hiervan is dat er zoveel mogelijk informatie uit de boeken behouden kan worden. Het nadeel is natuurlijk dat je dan weer een heel jaar moet wachten op het tweede en laatste deel. Bij Mockingjay wegen de voordelen zeker weten op tegen de nadelen: in de film wordt de tijd genomen om de situatie uit te leggen aan het publiek. Je zou kunnen denken dat de film daardoor wat traag op gang komt, maar niets is minder waar. De oorlog dreigt en de spanningen lopen regelmatig hoog op…

De acteurs zijn duidelijk meegegroeid met hun personages.

Spanning, verdriet en een sprankje hoop
Dit derde deel wijkt erg af van de eerste twee: er zijn geen Spelen, de arena vormt niet langer het decor van de film en president Snow lijkt nu echt de macht te verliezen. Hij neemt dan ook drastische maatregelen om dit te voorkomen en de inwoners van de districten hebben het zwaarder dan ooit. De opstand dreigt en het is de bedoeling dat Katniss het gezicht hiervan wordt. Dat is echter niet zonder risico’s: er dreigt niet alleen gevaar voor eigen leven, maar ook voor dat van haar vrienden en familie én dat van Peeta, die gevangen gehouden wordt in het Capitool. Hierdoor zit je als kijker van begin tot eind op het puntje van je (bioscoop)stoel.

Cast
De cast van Mockingjay kan met één woord omschreven worden: wauw. De acteerprestaties zijn beter dan ooit. Jennifer Lawrence zet een geweldige Katniss neer: de dilemma’s, de angst en de woede komen zo geloofwaardig over dat je als kijker helemaal in het verhaal gezogen wordt. Maar ook Liam Hemsworth (Gale), Josh Hutcherson (Peeta), Willow Shields (Prim) en eigenlijk gewoon iedereen draagt zijn of haar steentje bij. De acteurs zijn duidelijk meegegroeid met hun personages: Prim kruipt uit haar schulp in het ziekenhuis waar ze nu werkzaam is en Peeta heeft het zichtbaar zwaar te voorduren onder de macht van President Snow. Ook Effie Prul (Elizabeth Banks) komt weer prachtig uit de verf als de arrogante, naïeve maar toch ook lieve vrouw uit het Capitool, die in District  13 met nogal wat minder luxeartikelen moet zien te overleven. Dit zorgt dan ook voor de nodige luchtige scènes tussen al het zware acteerwerk.

Producent: Lionsgate
Regisseur: Francis Lawrence
Cast: Jennifer Lawrence (Katniss Everdeen), Josh Hutcherson (Peeta Mellark), Liam Hemsworth (Gale)
Verschenen: November 2014
Speelduur: 123 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelKronieken van de Onderwereld 6: Stad van Hemelse Vlammen – Cassandra Clare
Volgend artikelOphelia omarmd – Mike Jansen
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.