RoboCop

0
8

Omslag Chronicle

In het jaar 2028 levert het miljardenbedrijf OmniCorp al jarenlang robots aan het Amerikaanse leger. Tot nu toe werden deze robots alleen in het buitenland ingezet, maar het bedrijf wil nu ook hun omstreden technologieën in eigen land gebruiken. Het Amerikaanse publiek staat echter niet open voor de robots. Wanneer politieagent Alex Murphy (Joel Kinnaman) ernstig gewond raakt in Detroit grijpt OmniCorp de kans om van hem een half mens, half robot te maken, in de hoop dat deze de mensen kan overhalen. Het doel van Omnicorp is om in iedere stad een RoboCop te hebben, maar de multinational wordt geconfronteerd met Murphy’s eigen wil en wraakzucht.

Met RoboCop maakte Paul Verhoeven in 1987 zijn echte doorbraak in Amerika. De film werd een financieel succes en een veel bekeken klassieker. In Hollywood moet men gedacht hebben dat het tijd werd voor een gemoderniseerde versie en zo verscheen deze RoboCop, geregisseerd door José Padilha.

Aanpak
Waar de oorspronkelijke film draaide om de machine waarin langzaam het bewustzijn van Alex Murphy weer terug begint te keren heeft men hier gekozen om het verhaal meer vanuit de menselijke kant te benaderen. Na een uitgebreide introductie van de wereld in 2028, waar overal in het buitenland zware robots ingezet worden om de vrede op de straten te handhaven, blijkt men in Amerika zelf hier heel terughoudend mee om te gaan. De politiemacht van Detroit heeft zijn handen vol aan de drugsmisdaad en na een lange introductie raakt Alex Murphy zwaar gewond door een wraakactie.

Het proces om Alex Murphy te integreren met een nieuw model robot die de doorbraak voor OmniCorp moet worden in Amerika gaat zeker niet gemakkelijk, en ook voor vrouw en zoon breekt een moeilijke tijd aan. Met name de eerste helft van de film wordt gebruikt om de personages en sfeer neer te zetten. Na de pauze komt eigenlijk RoboCop pas echt in actie en komt er een hoop vaart in de film. In een hoog tempo begint RoboCop, alias Alex Murphy, de straten van Detroit schoon te vegen en zijn primaire taak uit te voeren. Niets lijkt het succes van OmniCorp dan nog in de weg te staan.

Actie en verfilming
Wanneer de echte actie begint is de nieuwe Robocop een mooi uitgevoerde en zeer snelle film, waarin de kijker meegenomen wordt in de strijd tegen de misdaad door de ogen van een robot. De special effects zijn, hoe kan het ook anders met het ruime budget en de moderne technieken, mooier gemaakt dan het origineel en de film is ook minder grof.

Een aantal hoofdrolspelers komen vrij goed uit de verf, waarbij zeker de geestelijk vader van RoboCop, Dr. Dennet Norton, Alex en zijn vrouw het goed doen. Helaas zijn de tegenspelers erg stereotype en de extreem bevooroordeelde televisiepresentator die voor afschaffing van de wet tegen robots in Amerika is, komt wel erg onnatuurlijk over.

Producent: Metro-Goldwyn-Mayer, Columbia Pictures, Strike Entertainment
Regisseur: José Padilha
Cast: Alex Murphy (Joel Kinnaman), Clara Murphy (Abbie Cornish), Pat Novak (Samuel L. Jackson), Dr. Dennet Norton (Gary Oldman), Raymond Sellars (Michael Keaton)