Oz the Great and Powerful

0
37

Omslag Chronicle

De nieuwe Disney film Oz: The Great and Powerful, van regisseur Sam Raimi, vertelt het spannende verhaal van het bekende karakter van L. Frank Baum: the Wizard of Oz. Waar eerdere films het verhaal van Dorothy centraal stelden, gaat deze nieuwe film over Oscar Diggs, een onbetekenende illusionist en vrouwenversierder. Oscar komt tegen wil en dank vanuit het vooroorlogse Kansas in het schilderachtige Land van Oz terecht waar hij de mooie Theodora ontmoet. Zij denkt dat hij de lang verwachte tovenaar is die voorbestemd is om de nieuwe koning te worden, mits hij de slechte heks weet te verslaan. De charmante Oscar weet Theodora voor zich te winnen en, met het vooruitzicht om koning en schatrijk te worden, denkt hij een makkelijke toekomst voor zich te hebben.

Onderweg naar Emerald City weet Oscar, met enig geluk en zijn bagage aan trucs, de eeuwige trouw van de vliegende aap Finley te verkrijgen. Bij aankomst ontmoet Oscar de zus van Theodora, de knappe heks Evanora, die in tegenstelling tot haar zus twijfelt of hij wel de tovenaar is die hij beweert te zijn. Het vooruitzicht van de enorme bergen goud uit de schatkamer halen Oscar over om op weg te gaan naar het donkere bos en daar de confrontatie met de heks Glinda aan te gaan.

In het verdere verloop van het verhaal ziet Oscar zich nog voor vele uitdagingen geplaatst en moet hij vast zien te stellen wie hij nu wel en wie niet kan vertrouwen. De grote vraag is of hij in staat is boven zichzelf uit te stijgen, het vertrouwen van het volk voor zich te winnen en de legers van de slechte heks te verslaan.

Opbouw
De opbouw van het verhaal is heel eigentijds uitgevoerd. In het begin van de film, die zich afspeelt in de jaren 1900-1920, wordt een karakteristiek Kansas neergezet, waarin rondtrekkende artiesten proberen met eenvoudige middelen bij het gewone volk een schrale boterham te verdienen. Het formaat van de film is dan nog in het traditionele 4:3 formaat en in zwart/wit gefilmd. De sfeer uit die tijd en ook de twee kanten van Oscar, enerzijds op zoek naar roem en bekendheid als illusionist, anderzijds een vrouwenversierder op zoek naar een snelle verovering wordt zeer beeldend en overtuigend neergezet.

Na een, haast voorspelbaar, incident vlucht Oscar in een luchtballon en komt via een tornado terecht in het kleurrijke, betoverende en schilderachtige Oz. Het beeld is dan veranderd in het breedbeeldformaat en de kijker wordt ondergedompeld in een schitterend en betoverend 3D landschap.

In de loop van het verhaal worden spannende gevecht scènes, afgewisseld met goed uitgewerkte persoonlijke en grappige dialogen tussen de hoofdpersonen. Hierdoor wordt het verhaal heel helder neergezet. En dit wordt weer opgevolgd met momenten waarin, zoals kenmerkend voor Disney, hele nieuwe figuren, zoals Finley en een porseleinen meisje zo levensecht worden neergezet dat je ze direct mee naar huis zou willen nemen.

Special effects
De film is naast, bijzonder meeslepend, ook een briljant staaltje filmkunst geworden. De 3D effecten, waarin zowel acteurs, geanimeerde figuren en een schitterende natuur gecombineerd worden komt vrijwel overal levensecht over. De kijker komt ogen te kort en zal bij een tweede bezoek nog een hoop nieuwe details zien. Zoals binnen dit verhaal te verwachten is, wordt de strijd tussen goed en kwaad vooral gevoerd door middel van goocheltrucs, illusie en creativiteit. Ook hier is zowel het verhaal als de visualisatie prachtig gecombineerd.

Producent: Walt Disney Pictures
Regisseur: Sam Raimi
Cast: James Franco (Oscar Diggs), Michelle Williams (Annie / Glinda), Mila Kunis (Theodora), Rachel Weisz (Evanora)