Independence Day: Resurgence

0
59

Omslag Chronicle

Twintig jaar na verschijning van Independence Day, een van de meest memorabele actieklassiekers in het science fiction genre, is nu het vervolg verschenen: Independence Day Resurgence. Oude bekenden en nieuwe personages ontmoeten elkaar twintig jaar na de eerste aanval van de buitenaardse wezens en moeten het nogmaals opnemen tegen hun verwoestende kracht. Of Resurgence het in zich heeft om net zo’n klassieker te worden als Independence Day lees je in deze recensie.

Verhaallijn
De mensen op Aarde hebben geleerd van de aanval van de aliens en hebben zich verenigd om een toekomstige aanval te voorkomen. Met behulp van de buitenaardse technologie werd het Earth Space Defense (ESD) programma opgezet. Onder leiding van David Levinson (Jeff Goldblum) is er twintig jaar gewerkt om een voorsprong te krijgen op de aliens, maar wanneer het moment van de langverwachte aanval komt, blijkt dat de aliens ook niet stil hebben gezeten. Een ruimteschip dat de hele Atlantische Oceaan beslaat landt op aarde en vernietigd Singapore en Engeland in een oogwenk. Is het wel mogelijk om zo’n machtige tegenstander te verslaan?

Oude en nieuwe personages
Nieuwe en oude personages komen samen in de strijd tegen de aliens. Het is praktisch om voor deze film de eerste film te bekijken, omdat er zoveel verschillende mensen gevolgd worden, maar dat is niet per se nodig. Een beetje achtergrondinformatie kan wel helpen om de verschillende verhaallijnen goed te begrijpen.

De mix van personages werkt in deze film ontzettend goed. Het verhaal voelt vertrouwd aan, maar ook vernieuwend, waardoor zowel fans van de eerste film als nieuwe kijkers zich snel kunnen inleven in het verhaal. De sterke cast draagt hier zeker aan bij. Een gezonde dosis humor gaat gepaard met de serieuze lading die de gevolgen van de eerste invasie met zich meebracht. Elk personage gaat zichtbaar gebukt onder het leed dat de aliens hebben veroorzaakt, maar zij halen hieruit ook kracht. Centraal staat onder meer Liam Hemsworth (The Hunger Games) die Jake Morrison speelt; een gevechtspiloot met een lak aan autoriteit als gevolg van de dood van zijn ouders tijdens de eerste invasie. Samen met de zoon van de overleden kolonel Steven Hiller (Will Smith), Dylan, en hun collega’s zorgt Hemsworth voor een actiespektakel vol heldenmoed op het scherm die iedere kijker zal kunnen waarderen.

Kritiek
Er zijn wel een aantal kanttekeningen bij het verhaal te plaatsen. Net zoals de eerste film gaat Resurgence gepaard met veel Amerikaans nationalisme. Hoewel er is gekozen voor een Aziatische pilote en een Afrikaanse oorlogsheld als onderdeel van de sterke cast, is het opvallend dat de Amerikanen in de oorlog wederom de wereld aanvoeren. De nodige slachtoffers aan het begin van de film moet sympathie met de nieuwe castleden opwekken, maar dit lukt toch niet helemaal, omdat het zo snel gebeurd dat er nog geen band met de personages is ontstaan. Ook eindigt de film nogal cliché, maar daar wil ik natuurlijk verder niet al te veel over verklappen.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: Roland Emmerich
Cast: Liam Hemsworth, Jeff Goldblum, Bill Pullman, Jessie T. Usher, Maika Monroe, Sela Ward, , Judd Hirsch, William Fichtner
Verschenen: 2016
Speelduur: 120 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelKingdom Builder
Volgend artikelDe Selectie 5: De kroon – Kiera Cass

Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.