Dredd 3D

0
12

Omslag Chronicle

In de nabije toekomst is Amerika een grote radioactieve woestenij. De enige bewoonbare stad is Megacity One. Deze stad strekt zich uit langs de oostkust, van Boston naar Washington DC. De mensen wonen hier in de ruïnes van de oude steden en in gigantische huizenblokken van wel tweehonderd verdiepingen hoog. In deze huizenblokken wonen tienduizenden mensen. De criminaliteit is extreem hoog en een nieuwe drug genaamd Slo-Mo is in opkomst. Deze drug leent zijn naam aan zijn werking; de gebruikers ervan ervaren de tijd namelijk alsof deze zich in extreme slow motion voltrekt.

Om de snelgroeiende criminaliteit tegen te gaan heeft de overheid de Judges in het leven geroepen. Deze Judges handelen zowel als ordehandhavers, rechters en als de uiteindelijke beulen. Ondanks deze nieuwe maatregel kunnen de Judges op slechts 6% van de dagelijkse meldingen van criminaliteit reageren.

Judge Dredd is een van de meest ervaren Judges in Megacity One. Hij krijgt de opdracht om Judge Anderson die net van de academie afkomt een dag te beoordelen. Anderson is namelijk net niet geslaagd voor haar eindexamens en heeft de rest van haar studie matig doorlopen. Ze is toch aangenomen, vanwege haar speciale talent: ze kan namelijk gedachtelezen. Sommige mensen die te dicht langs de grenzen woonden toen de radioactieve ramp toeslag, zijn gemuteerd. Enkelen vrij extreem, zowel fysiek als mentaal en enkelen vrij subtiel. Andersons mutatie is subtiel en daarom van grote waarde voor de Judges.

De eerste melding die ze binnenkrijgen is een drievoudige moord in het extreem criminele huizencomplex Peach Trees. Wanneer ze een verdachte mee willen nemen voor verhoor wordt het gehele complex hermetisch afgesloten. De drugsbaas Ma-Ma woont namelijk in dit complex en de verdachte die de Judges mee willen nemen ter verhoor bezit een bepaalde kennis die Ma-Ma liever geheim wil houden. Het is nu aan de Judges om te ontkomen aan de clan van Ma-Ma en lang genoeg in leven te blijven tot ze gered worden.

Extreem gewelddadig
Dredd is de tweede verfilming van de oorspronkelijke stripreeks rond Judge Dredd. In 1995 heeft Hollywood eerder een poging gedaan om deze populaire stripreeks te verfilmen. Dit heeft destijds een zeer matige en ietwat cartooneske film opgeleverd. Regisseur Pete Travis heeft het met zijn verfilming heel anders aangepakt. Hij heeft de film zeer realistisch, hard en rauw in beeld gebracht. De actiescènes zijn zeer bloederig en snoeihard. Vooral de scènes waarin de Judges het opnemen tegen criminelen die onder invloed verkeren van Slo-Mo zijn schitterend in beeld gebracht. Deze scenes voltrekken zich namelijk in slow-motion en alles wordt omringd door felle regenboogkleuren. Een kogelwond zie je dan ook ontstaan en het bloed komt je heel langzaam in 3D tegemoet.

Tweedimensionaal
Het verhaal is eigenlijk vrij simpel. Er zijn twee Judges in een hermetisch afgesloten gebouw waar honderden clanleden de opdracht hebben gekregen hen te doden. Karl Urban, bekend van zijn rol als Eomer in de laatste twee The Lord of the Rings films, speelt Judge Dredd. Er is aan het begin van het verhaal niets bekend over dit karakter, behalve dat hij heel goed is in zijn werk en aan het einde van het verhaal is dat nog steeds het enige wat we van hem weten. Voor zijn collega Judge Anderson, gespeeld door de vrij onbekende Olivia Thirlby, geldt praktisch hetzelfde. Er zit dus totaal geen diepgang in het verhaal en de personages zijn behoorlijk tweedimensionaal. De cast weet echter wel te overtuigen in hun rollen en de film blijft boeien. Dit komt enerzijds door de mooie actiescènes en anderzijds door de vrij korte speelduur. Had de film veel langer geduurd en nog steeds geen diepgang gehad, dan was het waarschijnlijk gaan vervelen. De soundtrack van de film is erg toepasselijk en van toegevoegde waarde, net als het gebruik van de 3D effecten tijdens de slow-motion scenes.

Producent: Reliance Big Entertainment
Regisseur: Pete Travis
Cast: Karl Urban (Judge Dredd), Olivia Thirlby (Judge Anderson), Lena Headey (Ma-Ma), e.a.
Verschenen: 2012
Speelduur: 95 minuten
Leeftijdscategorie: 16+

Vorig artikelDe Kronieken van Avantia 1: De eerste ruiter – Adam Blade
Volgend artikelDe Demonen 2: Vrijheid of duisternis – Tobias O. Meissner
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.