Chronicle

0
24

Omslag Chronicle

In Chronicle volgen we Andrew, Matt en Steve. De drie jongemannen ontdekken tijdens een feest een gat in de grond in het bos nabij de feestlocatie. Uit het gat komt een luid soort gegons waar ze allemaal geïntrigeerd van zijn en ze doet besluiten te kijken wat de oorzaak hiervan is. Wanneer ze bij de bron van het geluid komen volgt er heel veel hectiek en vluchten de jongens het gat uit. Dan komen de jongens er langzaamaan achter dat ze superkrachten aan het ontwikkelen zijn. Spelenderwijs ontdekken ze hun krachten en halen er kattenkwaad mee uit, maar wanneer het eerste menselijke slachtoffer valt realiseren ze zich pas hoe gevaarlijk hun krachten kunnen zijn.

Found Footage
Chronicle is de nieuwste zogenaamde Found Footage film. Dit type films is dankzij films als The Blair Witch Project en Cloverfield erg bij het grote publiek in trek geraakt. We zien de laatste jaren dan ook een stortvloed aan dit soort films, vaak van wisselende kwaliteit. Het idee erachter is dat we het gehele verhaal zien door de camera van een van de personages uit de film. In Chronicle volgen we Andrew met zijn camera.

Andrew heeft een alcoholistische vader die erg vaak zijn agressie op hem uit. Zijn moeder is ongeneeslijk ziek en lijdt bijna altijd pijn. Ook op school heeft Andrew het niet gemakkelijk. Hij is namelijk het lulletje van de school. Hij heeft helemaal geen vrienden, behalve zijn neef Alex met wie hij elke dag meerijdt naar school, maar zelfs dit is geen erg hechte vriendschap. Hij besluit daarom om alles vast te leggen op camera.

Alex is een populaire jongen wie meespeelt in het voetbalteam van de school. Steve heeft grote ambities om ooit de politiek in te gaan en is een allemansvriend. Wanneer Steve en Alex het gat ontdekken willen ze dit graag op camera vastleggen en halen Andrew er daarom bij. Na het daaropvolgende incident en de ontwikkelingen van hun krachten worden de drie jongens pas echt goede vrienden. Toch blijft Andrew last hebben van zijn vaders agressie en heeft hij het erg moeilijk met de ziekte van zijn moeder. De jongens merken dat hun krachten steeds sterker worden en halen er steeds heftigere stunts mee uit. Steve en Alex zien er de gevaren nog wel van in, maar Andrew raakt steeds vaker het spoor bijster. We zien hem gedurende de film dan ook de meeste veranderingen doormaken en het mag dan ook geen verrassing heten wanneer hij uiteindelijk ontspoort.

Realistisch
Het gebruik van de found footage techniek en de erg sterk acterende, maar verder nog onbekende cast maakt de film zeer realistisch. De dialogen komen natuurlijk over en de karakterontwikkelingen zijn erg sterk.  Ook de CGI scenes zijn, gezien het lage budget, meestal zeer overtuigend. Het gezichtspunt wijkt af en toe uit, doordat we dan door iemand anders zijn camera kijken, vooral in een van de laatste scènes wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt door steeds te wisselen naar beveiligingscamera’s, camera’s op mobiele telefoontjes, tablets of camera’s van de toeschouwers. Dit idee is erg leuk, maar in de uitwerking zeer rommelig. Hierdoor mis je erg veel van wat er nu precies gebeurt, wat jammer is, want in principe is het een erg sterke actiescène. Vooral deze scène deed me afvragen of de film misschien niet beter was geweest wanneer ze het found footage idee achterwege hadden gelaten.

Producent: Davis Entertainment
Regisseur: Dane DeHaan (Andrew), Alex Russel (Matt), Micheal B. Jordan (Steve), e.a.
Cast: Josh Trank