Serafina en de zwarte mantel – Robert Beatty

0
148

De twaalfjarige Serafina woont samen met haar vader in het souterrain van Huize Biltmore, een enorm landhuis in Amerika. Haar vader heeft lang geleden meegeholpen met de bouw van het huis en is er sindsdien blijven wonen, waardoor Serafina niet beter weet dan dat het haar thuis is. Er is alleen één klein probleempje: het is niet helemaal toegestaan dat ze daar wonen, dus Serafina mag zich absoluut niet aan de andere inwoners van het huis laten zien. In principe lukt haar dat prima, vooral omdat ze het toch fijner vindt om ’s nachts rond te dwalen, maar dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Er raken kinderen vermist en Serafina kon wel eens de volgende zijn…

Nu haar veilige thuis niet zo veilig meer blijkt te zijn, besluit Serafina alle regels van haar vader overboord te gooien. Ze sluit vriendschap met één van de inwoners van het huis en is vastberaden samen met hem het mysterie van de vermiste kinderen op te lossen. Leven ze nog of zijn ze dood? Hoe kunnen ze zomaar verdwijnen? En wie is toch die vreemde man met de zwarte mantel? En dat zijn nog niet eens al Serafina’s problemen, want ze blijkt zelf ook geen normaal meisje te zijn. Maar wat is ze dan wel?

Spannende combi van geschiedenis en fantasie
‘Harry Potter meets Downton Abbey’ staat er op de voorkant van dit boek. Nou ben ik zelf altijd een beetje huiverig voor dit soort uitspraken, aangezien ze behoorlijk verkeerde verwachtingen kunnen scheppen, maar in dit geval komt het citaat aardig dicht in de buurt van het verhaal. Ik zou Serafina en de zwarte mantel niet direct vergelijken met Harry Potter, aangezien er (nog) niet echt sprake is van magie, maar het sfeertje van Downton Abbey is zeker wel terug te vinden in het boek.

Het verhaal speelt zich af in het Amerika van 1899 en het verschil tussen ‘upstairs’ (de elite) en ‘downstairs’ (de bedienden) speelt een belangrijke rol. Zo behoort Serafina’s vader tot het personeel en hebben ze niets te zoeken bij de familie Vanderbilt, de eigenaren van het landgoed. Het sfeertje dat Robert Beatty hier creëert komt heel realistisch over, en wat het verhaal extra leuk maakt, is dat Huize Biltmore ook echt bestaat!

Als je van geschiedenisverhalen met een flinke dosis fantasie houdt, dan kan ik je Serafina en de zwarte mantel zeker aanraden!

Toch is Serafina en de zwarte mantel zeker niet alleen maar een geschiedenisverhaal. Een andere quote voorop het boek noemt Serafina ‘het spannendste boek van het jaar’, en ook al kan ik nog niet zeggen of dit écht het geval is, spannend is het zeker! Serafina belandt van de ene razend spannende gebeurtenis in de andere en maakt ontzettend veel mee, waardoor dit boek geen moment verveelt. Het verhaal zelf is misschien ietwat voorspelbaar en de auteur gaat nergens echt de diepte in, maar juist doordat het verhaal zo spannend is, mis je dat ook niet echt. Daarbij is Beatty’s schrijfstijl ook nog eens heel beeldend, wat het verhaal extra beklemmend, duister en soms zelfs een beetje griezelig maakt.

Bijzondere personages
Serafina en de zwarte mantel snijdt tal van onderwerpen aan. Allereerst is er natuurlijk het mysterie van de man met de zwarte mantel en de vermiste kinderen, maar daarnaast staat ook Serafina’s ontwikkeling zelf centraal. Serafina heeft zich namelijk altijd al anders gevoeld, en als lezer merk je ook direct dat ze niet helemaal ‘normaal’ is. Ik ga natuurlijk nog niet verklappen wat er nu precies met haar aan de hand is, maar ik kan wel zeggen dat Robert Beatty zijn hoofdpersonage ontzettend goed heeft uitgewerkt. Op elke bladzijde en in al Serafina’s doen en laten merk je haar ware aard op. Ze is nieuwsgierig, vliegensvlug en zeer behendig, maar eigenlijk ook best wel eenzaam, wat meteen weer een nieuw en herkenbaar thema oplevert.

De andere personages in het verhaal blijven nog wat vlak, wat misschien juist wel komt door al die verschillende thema’s en onderwerpen. Vooral over Braeden, het neefje van de Vanderbilts dat diep van binnen eigenlijk net zo eenzaam is als Serafina, had ik graag nog wat meer gelezen. En ook het bijzondere bos achter Huize Biltmore blijft nog aardig onderbelicht, wat vooral erg nieuwsgierig maakt naar meer. Gelukkig is het tweede boek over Serafina, Serafina en de kronkelstaf, net verschenen, dus wie weet leren we in deel twee meer over Braeden, de geschiedenis van het bos en de vele mysterieuze wezens die daar wonen.

Als je van geschiedenisverhalen met een flinke dosis fantasie houdt, dan kan ik je Serafina en de zwarte mantel zeker aanraden! Het verhaal zit goed in elkaar, is mysterieus en vooral heel erg spannend. Robert Beatty’s schrijfstijl is erg beeldend en vooral Serafina is goed uitgewerkt, waardoor het niet moeilijk is om dit verhaal als een film voor je te zien. En wie weet zien we de verhalen over Serafina echt nog wel eens terug op het witte doek, want de boeken zijn oorspronkelijk uitgegeven door een uitgeverstak van Walt Disney. Onderstaande boektrailer, gemaakt door Robert Beatty zelf, is in elk geval erg veelbelovend!

Vorig artikelNieuw sciencefiction festival aangekondigd: Other Futures
Volgend artikelDit weekend: Dutch Comic Con Winter Editie 2017