Nomade – Guido Eekhaut

0
125

Aristid is een jongen die is opgegroeid in de woestijn. Net als alle andere nomaden komt hij uit de woomb en is hij een leven gewend zonder vrouwen. Maar daar komt op een dag verandering in wanneer hij een meisje ziet bij een karavaan. Wanneer dit meisje plots is verdwenen en een staljongen voor zijn ogen wordt vermoord als straf, belandt Aristid neemt zijn leven een heel andere wending. Hij wordt onderdeel van de karavaan en leert niet alleen over meisjes, maar ook over andere gebieden, volkeren en hun gebruiken, en dat er meer is in het leven dan hij gewend was van de woestijn.

Schrijfstijl

Guido heeft een prettige schrijfstijl waarin hij de lezer meevoert op een reis door een interessante wereld die op veel punten overeenkomsten heeft met de onze. Zijn schrijfstijl doet denken aan sciencefiction klassiekers, maar ook de rollen en situaties waarin zijn personages zich begeven voelen af en toe wat klassiek aan. Dat vond ik wel jammer. Zo is de Dame Anxil een jong meisje die schoon en rein moet blijven om priesteres te kunnen worden – iets waar ze toe gedwongen lijkt te worden. Als vrouwelijke tegenhanger in het boek wordt zij een groot gedeelte van de tijd ‘het meisje’ genoemd en duurt het even voor haar rol spraak bevat. Guido weet hierdoor thema’s zoals emancipatie in het verhaal te verwerken, al is de jongen Aristid daar nog wel voor nodig en speelt seks een rol in deze vorm van op eigen benen mogen staan voor Anxil. Verder lijkt het alsof er af en toe een alinea mist; met kleine sprongetjes verandert er iets in het tempo van het verhaal, waardoor het wat lastig kan zijn om er goed in te komen.

Toekomst

Dat er onderliggende motieven spelen, dat blijkt wanneer je dieper in het verhaal komt. Het leven van de woestijn versus dat van de stad, en dat van de mannen die in ruigere gebieden kunnen bestaan versus de zachtere vrouwen die meer gematigde omstandigheden nodig hebben. En uiteraard de ontdekking voor Aristid of dit, wat hem grotendeels verteld is, nou wel klopt. Ondanks de aankondigingen dat dit een spannend verhaal is, is het vooral de manier van het reizen, de verschillende volkeren met hun gewoontes, en de seks die de meeste aandacht opeisen tijdens het verhaal. Echt spannend voelt het niet, maar avontuurlijk wel.

Hoewel het boek is aangekondigd als Young Adult, heb ik met bepaalde thema’s de neiging om het eerder als New Adult boek te zien. Misschien is het de schrijfstijl, misschien de elementen in het verhaal; Nomade kan in ieder geval een breder publiek bereiken. Maar ondanks dat deze toekomst zich afspeelt in woestijnen werd ik er helaas niet helemaal warm van.

Nomade Boek omslag Nomade
Guido Eekhaut
9789044835373