Met Lancelot geeft Giles Kristian een nieuwe blik op deze iconische ridder

0
141

Engeland is een land vol onzekerheid waar Opperkoning Uther Pendragon de orde en veiligheid probeert te bewaren. Maar zijn gloriedagen liggen al lang achter hem en hij kan niet iedereen beschermen. Eén van de ongelukkigen die hij niet kan beschermen is de jonge Lancelot, hij en zijn familie worden gedwongen om op de vlucht te slaan. Dit betekent de start van een lange reis voor hem met enkel de sperwer die hij meegenomen heeft en zijn herinneringen. Terwijl hij opgroeit en steeds meer leert over de krijgskunst, ontmoet hij de mooie en betoverende Guinevere, maar ook Arthur, de man die als krijger al veel faam heeft vergaard en hoop biedt aan de bevolking.

In deze duistere tijden gaan strijd en bloed hand in hand en vormen liefde en vriendschappen een licht in het duister, maar zelfs dat is niet genoeg om verraad en jaloezie tegen te houden en het lot van Engeland komt erdoor op de helling te staan. In deze turbulente tijden groeit de onzekere jongen met enkel een sperwer in de hand uit tot een krachtige man en geduchte tegenstander.

Met Lancelot duikt Giles Kristian in de middeleeuwen en dompelt de lezer onder in de minder rooskleurige of zwierige periode vol ridders en bloed en strijd.

Levendige middeleeuwen

Met Lancelot duikt Giles Kristian in de middeleeuwen en dompelt de lezer onder in de minder rooskleurige of zwierige periode vol ridders en bloed en strijd. Dat is van meet af aan zo, de eerste hoofdstukken tonen al hoe bloederig het kan zijn in het Brittannië van de jonge Lancelot. Dat is ook meteen de kracht van Giles Kristian in dit boek: zijn manier van vertellen brengt de periode helemaal tot leven en je ziet niet alleen de mooie stukken, maar ook het dagelijkse leven en de modder en het slijk dat toen een groot deel van het leven uit maakte. Niemand ontsnapt eraan, zelfs niet als je een prins bent. De beschrijvingen geven het verhaal extra kracht.

Niet alleen de beschrijvingen maken een boek goed, de personages en hun onderlinge relaties zijn nog belangrijker. Zoals de achterflap al aangeeft is verraad en jaloezie een grote drijfveer achter het gedrag van een groot aantal personages. Kristian slaagt erin om dit niet overal even duidelijk te maken en sommige zaken net wat meer op de achtergrond te houden totdat het past in het verhaal om de waarheid aan het licht te laten komen. Ze hebben dus niet alleen goede kanten, maar ook wat minder goede randjes en dat maakt hen des te menselijker.

Hervertelling

Nu is de legende van koning Arthur en zijn ridders al meermaals het onderwerp geweest van verschillende boeken en films en dus zijn de herwerkingen legio. Daarin schuilt natuurlijk altijd het gevaar dat er vergeleken wordt en dat de nieuwe versie als minderwaardig wordt beschouwd. In het geval van Lancelot is dit absoluut niet nodig. Marion Zimmer Bradley nam in Nevelen van Avalon ook de uitdaging aan om de legende van Arthur een andere invalshoek te geven, door de vrouwen in zijn leven meer op de voorgrond te plaatsen.

Ook de invalshoek van Giles Kristian is niet zo bekend en mag op zijn eigen manier even geslaagd genoemd worden als die van Bradley. Door Lancelot als hoofdpersonage te nemen, kan hij hem meer diepgang en achtergrond geven, daar waar hij bij andere vertellingen altijd meer naast Arthur komt te staan als iemand die een belangrijke rol speelt, maar die toch oppervlakkig bleef als persoon. Je volgt Lancelot vanaf zijn kindertijd tot zijn dood en je ziet hem groeien in zijn verschillende levensfases. Daardoor is zelfs Arthur iets minder belangrijk voor het verhaal, al blijft de driehoeksverhouding die iedereen kent natuurlijk een belangrijke rol spelen in het uiteindelijke verloop van het verhaal.

Met Lancelot geeft Giles Kristian een beter beeld van één van de belangrijkste ridders van Arthur, die hem zowel faam heeft bezorgd als hem naar de ondergang heeft geleid, al was het dan onbedoeld. De rijke vertelling van de middeleeuwen met de menselijkheid van de personages maakt dat het boek zeker naast andere grote schrijvers gezet kan worden als het komt op een geslaagde hervertelling van de bekende legende.

Lancelot Boek omslag Lancelot
Giles Kristian
9789022587331