Magnus Chase en de goden van Asgard 2: De hamer van Thor – Rick Riordan

0
194

Omslag Magnus Chase en de goden van Asgard 2: De hamer van Thor

Het is hem gelukt hoor : Thor weet het zover te krijgen dat hij zijn hamer is verloren. Deze keer hebben een stelletje kwaadaardige reuzen de hamer te pakken weten te krijgen en deze krijgt hij niet zomaar terug. Magnus Chase en zijn vrienden hebben slechts een paar dagen de tijd om de hamer terug te krijgen, want anders zullen de reuzen aanvallen en zullen alle Negen Werelden compleet verwoest worden. De hamer terugkrijgen gaat alleen moeilijk, aangezien alleen Thors grootste vijand Loki kan onderhandelen met de reuzen. De reuzen willen dit best, maar de prijs voor de hamer kan de toekomst van een aantal vrienden van Magnus compleet veranderen… Weet Magnus de hamer van Thor bemachtigen?

Een legendarisch leuk avontuur met je favoriete Noorse helden
Magnus Chase is al een sterke krijger geworden, maar hij wordt weer flink op de proef gesteld. De hamer van Thor moet binnen een paar dagen teruggepakt worden van de reuzen, anders zullen alle Negen Werelden vergaan. Gelukkig kan Magnus op zijn vrienden rekenen,en er is zelfs een nieuw lid aan deze club toegevoegd . Sam heeft een nieuwe krijger gevonden, namelijk haar halfbroer Alex Fierro. Of is het haar halfzus? Alex Fierro is namelijk genderfluid. Alex is op sommige momenten mannelijk, andere momenten wordt Alex aangesproken als een zij. Alex kan ook van gedaante veranderen, een handige gave die zeker van pas kan komen tijdens de opdrachten die Magnus moet uitvoeren.

Rick Riordan heeft een geniale schrijfstijl. Hij schrijft net als al zijn boeken heel beeldend, vrolijk, energiek en met behoorlijk wat humor, waardoor je maar al te graag nog een extra hoofdstuk leest voor het slapen gaan. Hij weet de Noorse mythologie een nieuwe draai te geven, hoewel er misschien iets minder mythologische invloeden in deze serie zitten dan andere series van Riordan. Ook merk je dat Rick Riordan erg met zijn tijd meegaat. Termen als Instagram, selfies en Candy Crush komen voorbij, wat het boek heel modern maakt. Daarbij laat Rick zien dat hij de LGBT-community steunt door diverse personages in zijn boeken te verwerken. Een bijzonder personage als Alex brengt veel meer inhoud in het verhaal en hoewel je een genderfluid persoon niet snel tegenkom, laat Rick Riordan het als vrij normaal bestempelen, precies zoals het hoort!

Thors hamer slaat de plank soms mis
Een groot pluspunt aan de boeken van Rick Riordan is de grote mate van humor. Rick weet in elk hoofdstuk wel een hilarische grap te maken, waardoor je vaak kan gniffelen tijdens het lezen. Ook in De hamer van Thor zitten weer genoeg grappen, alleen komen die soms niet goed aan door de vertaling van het boek. Bepaalde Engelse grappen en termen zijn moeilijk te vertalen, waardoor de humor niet helemaal uit de verf komt! Zo worden sommige woorden niet vertaald terwijl er een Nederlandse variant van de grap bedacht had kunnen worden, en worden andere grappen juist weer veel te letterlijk vertaald worden waardoor de essentie van de grap verdwijnt. Dit is ontzettend jammer, want hierdoor wordt je leesplezier wat naar beneden gehaald.

Hoewel de humor soms niet helemaal goed overkomt, weet het verhaal je keer op keer te verbazen. Het gezelschap van Magnus maakt de gekste dingen mee en voelen zo levensecht aan dat je hoopt je aan te kunnen sluiten bij de groep (hoewel je daarvoor wel zou moeten sterven, wat bij nader inzien toch geen goed idee is…). Vooral het einde smaakt echt naar meer, aangezien Magnus Chase contact zoekt met Percy Jackson, de Griekse halfgod. De gebeurtenissen in De beproevingen van Apollo spelen zich namelijk af tijdens de avonturen van Magnus Chase, dus als lezer krijg je al de hoop dat deze twee verhalen zich af en toe met elkaar gaan verweven.

[product_page sku=”9789000345472″]

Magnus Chase en de goden van Asgard 2: De hamer van Thor Boek omslag Magnus Chase en de goden van Asgard 2: De hamer van Thor
Magnus Chase en de goden van Asgard 2