Magisterium 5: De Gouden Toren – Cassandra Clare & Holly Black

0
138

Callum begint aan zijn laatste jaar op het Magisterium. Hij moet nog erg bijkomen van de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, aangezien hij toen een leger van Chaoten moest verslaan. Aaron, zijn beste vriend, is gestorven, maar zijn ziel zit nog in Callums geest, waardoor hij Aaron kan horen. Lukt het Callum een lichaam te vinden voor zijn beste vriend en kan hij het grote kwaad verslaan en zijn opleiding afronden?

Een prima schrijfstijl, maar nog steeds te jeugdig
De Gouden Toren is het slotdeel van de Magisterium-serie, geschreven door twee fenomenale schrijfsters. Cassandra Clare en Holly Black hebben fantastische boeken geschreven, dus als lezer zou je er toch eigenlijk wel van uit moeten kunnen gaan dat ze deze serie op een legendarische wijze weten af te sluiten. De schrijfstijl is in ieder geval erg fijn, waardoor je het boek binnen een dag uit kan hebben. Het verhaal zit vol actie, want Callum zit niet stil en maakt voorbereidingen voor de eindstrijd. Maar ondanks de actie is dit laatste deel toch erg kort en wat afgeraffeld. Het lijkt alsof de schrijfsters weinig tijd hadden om deze serie te schrijven, waardoor het einde erg gehaast aanvoelt.

De personages zijn rond de zestien jaar oud, maar dit is helaas nog niet echt te merken. Deze serie is voor kinderen van rond de twaalf jaar, maar na verloop van tijd zijn de lezers die bij het uitkomen van het eerste deel die leeftijd waren, nu al vele jaren ouder. Het is dan te verwachten dat Callums persoonlijkheid meegaat met zijn leeftijd, maar hij is nog erg jeugdig. Ondanks zijn strijd tegen het duister denkt hij nog vaak als een kind en heeft hij erg veel aandacht voor verliefdheid en zijn school, terwijl het kwaad juist een enorme impact op Callum zou moeten hebben. Zijn innerlijke gesprekken met Aaron zijn wel erg leuk en zorgen voor de nodige humor, waardoor je de hechte band tussen de twee jongens ziet.

Een einde waar veel meer mee gedaan kon worden
De epische eindstrijd waar de schrijfsters naartoe werkten is helaas wat teleurstellend. In het begin van het boek krijg je nog meer te weten over Constantine en het verslaan van Callums vijand, waardoor Callum een plan krijgt om voorgoed af te rekenen met het kwaad. Al snel gaat hij met zijn vrienden op avontuur om voorbereidingen te treffen voor dit plan, maar dit voelt erg aan als opvulling van het verhaal. Daarbij verliep het plan van Callum te soepel. Ja, er werden wat offers gemaakt zodat Callum zijn plan kon uitvoeren, maar hij bracht het er erg gemakkelijk vanaf. Iedereen hield zich aan het plan en er waren totaal geen grote plotwendingen waardoor het einde onvergetelijk zou worden, wat de ontknoping dus niet echt legendarisch maakte.

De Gouden Toren zit vol met actie en heeft een lekker tempo, maar het einde weet de hoge verwachtingen helaas niet waar te maken.

Cassandra Clare en Holly Black hebben overduidelijk niet genoeg aandacht besteed aan hun gezamenlijke verhaal. De eerste twee delen hadden zo veel potentie, maar dit slotdeel ging veel te vlug en Callums avonturen gingen te makkelijk. Het einde was ook iets te rooskleurig. Bepaalde problemen werden op logische wijze opgelost, terwijl juist een grote dreiging voor Callum maar wat werd weggemoffeld. Dit is zonde, aangezien je veel spectaculaire gevechten van Clare en Black gewend bent. Een van de personages heeft wel een emotioneel einde, maar voor de rest komen Callum en zijn vrienden overal makkelijk mee weg. Alle oplopende spanningen van de afgelopen boeken zorgen in dit deel daarom een beetje voor een domper, aangezien je veel meer had verwacht.

De Gouden Toren zit vol met actie en heeft een lekker tempo, maar het einde weet de hoge verwachtingen helaas niet waar te maken. Het verhaal wordt op een simpele manier afgerond, terwijl de auteurs juist veel meer kwaliteit hadden kunnen leveren. De serie kan prima gelezen worden door wat jongere lezers, maar als je min of meer bent meegegroeid met deze serie, kan dit einde wat teleurstellend zijn. Callum lijkt niet erg op te groeien gaandeweg het verhaal, maar gelukkig maakt zijn vriendengroep met humor en een hechte band veel goed. De Magisterium-reeks is weggelegd voor jonge fantasyliefhebbers die nog wat geïntimideerd worden door dikke pillen en juist een snelle magische boekenserie willen lezen, maar is niet de ideale serie voor de wat meer ervaren fantasylezers.

De Gouden Toren Boek omslag De Gouden Toren
Magisterium
Cassandra Clare & Holly Black