Lucy – Aanraking – Ludo Enckels

0
50

Omslag Lucy – Aanraking

Lucy’s nicht en beste vriendin Kate pleegt zelfmoord. Niemand weet waarom, zelfs Lucy niet. Als de rechercheurs de zaak willen sluiten, besluit Lucy zelf op onderzoek uit te gaan. Ze kent Kate al haar hele leven en weet zeker dat haar vriendin niet zomaar zelfmoord zou plegen. Er moet iets aan de hand zijn. Maar wat? En hoe komt ze daar achter zonder hulp van de politie?

Gelukkig heeft Lucy een troef. Ze heeft sinds haar geboorte de gave om gebeurtenissen te zien wanneer ze bepaalde spullen aanraakt. Zo komt ze erachter dat Kate de laatste tijd erg ongelukkig was. Ondertussen lijken de ouders van Kate iets te verbergen. Om achter de waarheid te komen zal Lucy tot het uiterste moeten gaan. Ze moet haar krachten leren beheersen en de politie overtuigen van haar gave.

Mysterieuze Young Adult, niet echt origineel
Aanraking is een verhaal voor Young Adults, over de zoektocht naar de waarheid. Door middel van Lucy’s gave kom je steeds een stukje dichter bij de oplossing, maar Lucy kent haar gave nog niet helemaal. Ze ziet dingen die gebeurd zijn, maar moet zelf de conclusies leggen en dat gaat soms nog wat moeizaam. Zo creëert schrijver Ludo Enckels een mysterieus verhaal, dat naar het einde toe steeds spannender wordt. Beetje bij beetje ontrafelt Lucy het geheim rondom Kate’s dood.

Een nadeel van Aanraking is dat het verhaal niet erg origineel is. Met haar gave probeert Lucy een misdaad op te lossen; iets waar al vaker over geschreven is. Lucy komt terecht in een wereld van politiemensen, die huiverig staan tegenover haar gave. Toch is Aanraking interessant om te lezen, aangezien het verhaal erg dicht bij de hoofdpersoon staat. Het is niet zomaar een moord die Lucy op moet lossen, maar de zelfmoord van haar beste vriendin. Ze worstelt zowel met haar gave als met het verdriet en onbegrip die gepaard gaan met het verlies van Kate.

Verwarrende flaptekst, Vlaams geschreven
Vreemd aan dit boek is dat er in de flaptekst meer over Lucy staat dan in het boek zelf. Zo wordt in de flaptekst al uitgelegd dat Lucy de erfgename is van een lange generatie heksen en dat er in de geestenwereld een strijd is losgebarsten waarin Lucy een rol speelt. In het boek vind je hier echter weinig van terug. Alleen op het einde wordt er nog heel even aandacht aan besteed, maar niet zoveel als in de flaptekst. Het verhaal draait voornamelijk om de zelfmoord van Kate, de zoektocht naar de waarheid en de mogelijkheden van Lucy’s gave, wat ook allemaal op de flap staat. Dit maakt het erg vreemd dat de andere onderwerpen uit de flaptekst nauwelijks uitgelegd worden in het boek.

Aanraking is erg Vlaams geschreven, wat het voor de Nederlandse lezers soms best lastig maakt om te lezen. Veel zinnen moeten even opnieuw gelezen worden om erachter te komen wat er daadwerkelijk staat. Dit zorgt ervoor dat de aandacht gauw verslapt. Gelukkig is het taalgebruik vrij gemakkelijk, waardoor de Vlaamse woorden niet heel erg hinderen. Ze zijn alleen een beetje lastig af en toe.

Einderwaardering
Vorig artikelWolfling 2: Het circus van schemerschaduw en illusie – Di Toft
Volgend artikelRune 1: De Achtste Rune – Adrian Stone