Hof van doorns en rozen – Sarah J. Maas

0
104

Omslag Hof van doorns en rozen

De negentienjarige Feyre weet als geen ander hoe moeilijk het is om in je eentje een gezin te onderhouden. Haar moeder is overleden, en haar vader en zussen helpen haar nergens mee. Vroeger waren ze rijk, maar alles is veranderd. Ze wonen in een donker krot en Feyre moet jagen om haar vader en zussen te voeden, terwijl hij vader soms wat houtsnijwerkjes maakt en haar zussen roddelen over de andere dorpsbewoners. Op een paar dagen loopafstand staat een grote muur die Feyres wereld scheidt van het rijk Prythian, waar elfiden en andere vreemde wezens wonen. De mensen, inclusies Feyre, zijn bang voor de elfiden en hun vreemde magie en delen een verschrikkelijke geschiedenis met dit ras.

Als Feyre op een dag uit jagen is, ziet ze een enorme wolf. Ze herkent het beest meteen als een van de gedaantes van een Fae en schiet hem met haat in haar hart dood. Haar vader en zussen zijn dolblij met de vangst, maar niet veel later worden ze bezocht door Tamlin, een Hoge Fae. Hij eist dat Feyre met hem mee gaat om aan zijn hof te leven als gevangene als vergelding voor de moord op zijn vriend. Feyre is gedwongen om afscheid te nemen van haar familie en vertrekt met Tamlin naar het rijk achter de muur. Langzaam maar zeker leert ze het leven aan het Lentehof te waarderen, maar er gebeuren rare dingen. Waarom heeft iedereen altijd een masker op? En wat houdt die plaag precies in waar ze het steeds over hebben?

Het plot is meeslepend en laat je geen moment los tot het superspannende einde.

Boekpresentatie
Eerder heb ik al een artikel geschreven over de boekpresentatie waar ik namens Fantasywereld heen ben geweest. We waren uitgenodigd op Kasteel de Haar in Haarzuilens. Het was mij op dat moment nog niet helemaal duidelijk wat dit alles precies met het verhaal te maken had, maar naarmate ik verder las, snapte ik het steeds beter. Het Lentehof heeft wel wat weg van het prachtige kasteel dat we hebben bezocht, en het mooie weer die dag droeg daar zeker aan bij. Ook kregen we allemaal een masker om op te doen. Dat was een leuk detail waarvan ik de relevantie pas echt begreep toen ik in het boek begon. Je kan hier meer over deze dag lezen!

Een prachtige wereld
Zodra je het boek openslaat, kan je aan de mooie landkaart al zien dat Sarah J. Maas goed heeft nagedacht over de wereld waar Feyre in leeft. Het rijk Prythian is onderverdeeld in de hoven van de lente, zomer, herfst, winter, ochtend, middag en nacht. Elk hof heeft zijn eigen Edelheer, zoals Tamlin dat van het Lentehof is. Er wonen verschillende soorten elfiden en Fae in deze hoven, waardoor het lijkt alsof je regelrecht in een sprookje bent beland. Soms komt de informatie over deze wereld nogal snel achter elkaar, waardoor het niet altijd blijft hangen, maar gelukkig wordt alles nog rustig herhaald. Maas laat zien dat ze niet alleen een mooie wereld kan bedenken, maar dat ze die ook goed over kan brengen. Gelukkig weet Feyre zelf ook niet zoveel over Prythian, dus leer je ook met haar mee.

Eerder zei ik al dat het net is alsof je je in een sprookje bevindt, maar dat komt niet alleen door de bijzondere wezens die in Prythian wonen. Hof van doorns en rozen is namelijk gebaseerd op een écht sprookje: Belle en het beest! Er zijn allerlei dingen in het plot die verwijzen naar dit sprookje, maar er zijn ook leuke aanpassingen. Zo kan Feyre in tegenstelling tot boekenwurm Belle helemaal niet lezen, maar is schilderen haar passie. De vergelijkingen en verschillen met het bekende verhaal voegen naar mijn mening echt een extra dimensie aan Hof van doorns en rozen toe: een geniale zet van Maas!

Mysteries en raadsels

Samen met Feyre ontdek je stukje bij beetje meer over de wereld van Tamlin. Dit zien we duidelijk terug in de manier waarop er bepaalde informatie voor Feyre geheim wordt gehouden. Hierdoor word je zelf ook nog aan het werk gezet tijdens het lezen, hoewel het boek verder heel soepel en snel wegleest. Die ongrijpbare informatie die Feyre probeert te bemachtigen laat je zelf ook meedenken en maakt keer op keer nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk. Door deze techniek toe te passen, zorgt Maas ervoor dat je vanaf het begin af aan al door het verhaal gegrepen wordt en dat je naar het einde van het boek toe steeds moeilijker uit die greep kunt ontsnappen. Het boek wordt bovendien afgesloten met een spetterend einde.

Met Hof van doorns en rozen zet de schrijfster die we vooral kennen van de avonturen van Celaena Sardothien uit De glazen troon een ijzersterk begin van een nieuwe serie neer. Ze heeft het plot gebaseerd op een bekend sprookje, maar nergens wordt het plot echt voorspelbaar door de slimme aanpassingen die ze heeft gemaakt. Het plot is meeslepend en laat je geen moment los tot het superspannende einde. Een combinatie van Sarah J. Maas en Belle en het beest: wat wil je nog meer? Een vervolg natuurlijk!

[product_page sku=”9789000348275″]

Hof van doorns en rozen Boek omslag Hof van doorns en rozen
Sarah J. Maas