BoekenBoekrecensiesGids naar nergens is een veelbelovend debuut van Ruben Sinnaeve

Gids naar nergens is een veelbelovend debuut van Ruben Sinnaeve

-

Na de vondst van een mysterieus boek belandt een meisje in een fantasievolle wereld. Zal ze de weg naar huis weten terug te vinden? In Gids naar nergens spelen avontuur en spanning de hoofdrol in een ontdekkingstocht door een wonderbaarlijke wereld vol eilanden, demonen en vreemde wezens.

Debuut

Gids naar nergens is het debuut van auteur Ruben Sinnaeve, die hierin een wonderlijke wereld beschrijft vol opmerkelijke wezens en planten. Hoofdpersonage Lieze maakt een tocht door het wonderlijke Nergens in de hoop haar huis terug te vinden. Onderweg komt ze bewoners en andere reizigers tegen die haar dichter tot een antwoord leiden. Het verhaal is daardoor bovenal een reisverslag door een wonderlijke wereld vol spanning en avontuur. Ruben weet hierbij een hele fijne en mooie sfeer weer te geven door zijn beschrijvingen van de plekken die Lieze doorkruist. Zo voelt het verhaal aan als een ietwat duistere Alice in Wonderland, zeker wanneer Lieze al aan het begin van het verhaal in een gat valt. Toch eindigt de vergelijking met Alice gelijk daar. Want waar Lewis Carroll het moest hebben van dialogen, raadsels en parodie, heeft Ruben het vooral van de acties en de bewegingen van de personages.

Ook daar zit kracht: Lieze kan namelijk niet spreken. Desondanks weet Ruben de wezens die zij tegen komt op inventieve manieren voor te stellen aan de lezer en blijft het verhaal zelfs zonder woordelijke input van Lieze goed te volgen. En dat is knap.

“De enige weg terug is verder.” (blz. 9)

Gids naar nergens doet vooral sfeervol aan, en het is leuk om te lezen hoe Lieze met behulp van een boek deze nieuwe wereld ontdekt. Veel passages zijn gewijd aan beschrijvingen van eten, drinken, en welke dieren of planten er giftig of gevaarlijk zijn en welke niet. Lieze komt ook meerdere wezens tegen onderweg en hierbij is het lastig in te schatten welke personages te vertrouwen zijn. Deze onzekerheden voegen toe aan de spanning en opbouw van het verhaal.

Ruben heeft er trouwens wel voor gekozen om verschillende personages te volgen en dat betekent dat wij als lezer in één hoofdstuk de gedachten van meerdere personages volgen, en dat was voor mij even wennen. Het pakt af en toe ook iets van de spanning weg, omdat we als lezer dingen te weten komen die Lieze niet weet. Om stukken conversatie te volgen die gehouden worden waar Lieze expliciet niet bij is, voelt af en toe vreemd aan, omdat Lieze toch de grootste impact heeft in het verhaal. Ik snap dat dit nodig is om het verhaal begrijpend te houden voor de lezer.

En deze Nederlandse lezer had er sowieso wat meer moeite mee vanwege de Vlaamse woorden en zinsverbanden. Ruben gebruikt her en der verkorte versies van zinnen, wat informeler dan we gewend zijn van de langer uitgeschreven zinnen in de meeste boeken. Dat in combinatie met de ietwat andere zinsopbouw kan wennen zijn voor Nederlandse lezers. Iets om in gedachten te houden voor je aan dit boek begint.

Verder miste ik de motivatie en de noodzaak in het verhaal, en zo bleef ik met heel wat onbeantwoorde vragen zitten omdat deze specifieke antwoorden in het boek ontbreken of onderbouwing missen. Waarom start Lieze überhaupt met de reis naar Nergens? Het begin voelt gehaast en niet goed onderbouwd. En zo waren er wat meer punten in het verhaal waar iets meer ‘body’ aan gegeven had mogen worden waardoor persoonlijke motieven ook voor een duidelijkere persoonlijke ontwikkeling hadden kunnen zorgen. Wat mij terug brengt naar het eerder genoemde: het verhaal is vooral een ontdekkingstocht in een wereld vol fantasie.

Dit is een knap geschreven verhaal dat voor de sfeer zeker de moeite waard is, gestoken in een prachtige kaft! Er zullen genoeg lezers willen wegdromen in de bizarre wereld van Nergens, vol fantasie, geur en kleur. En qua plot en wereldbouw wil ik alleen zeggen, het zou zomaar eens een mooie opzet zijn voor meer.

Gids naar nergens Boek omslag Gids naar nergens
Ruben Sinnaeve
9781916268524