Geloofwaardige personages en een verrassend einde in De Smaragden Troon

0
135

Het leven van Eleonora werd al danig overhoop gegooid toen bleek dat haar vader een geheim verleden had en niet de man was die ze altijd had gekend. Zelfs haar eigen identiteit kende ze eigenlijk niet. Nu kent ze haar ware naam, maar ze moet die ten alle koste geheim houden en zien te redden. Want niet iedereen is haar even goed gezind. Eleonora vertrekt richting Eliflain en na een woelige tocht over zee begint ze aan een even woelige weg op zoek naar redding in de hoofdstad Thrill. Al snel beseft ze dat ze een spel in geworpen is waarvan ze noch de spelers noch de spelregels kent. De inzet? Alles, haar leven, haar krachten die steeds meer tot uiting komen maar die ze amper onder controle heeft, en een troon die ze nog nooit van dichtbij heeft gezien. Geteisterd door nachtmerries en onzekerheden moet Eleonora zichzelf tot het uiterste dwingen om haar ware naam te kunnen redden.

Jong van geest

In deel één van de serie De laatste erfgenaam: De saffieren troon, was het al duidelijk dat Eleonora erg geloofwaardig overkwam als personage. Ze was een tiener die worstelde met haar gevoelens en een leven dat zo goed als een leugen bleek te zijn. Die worsteling is nu veel minder, maar je merkt toch nog steeds dat ze een tiener is die ver van huis is en zich staande probeert te houden. Het merendeel van de hoofdstukken in het boek zijn verteld vanuit het perspectief van Eleonora en je merkt dat ze haar best doet om de raad die ze heeft meegekregen toe te passen, maar ook dat ze nog jong van geest is.

een geslaagd vervolg op De saffieren troon dat de nieuwsgierigheid prikkelt naar de volgende delen.

Ondanks haar jonge leeftijd en jonge geest merk je wel dat ze groeit als mens (of moeten we zeggen als elf?), maar het past wel bij haar. Het gaat geleidelijk aan en als lezer ontdek je samen met haar het leven in Thrill en zie je haar en het vertrouwen in anderen die ze onderweg ontmoet langzaam groeien. Heel veel van de personages die ze in boek één om zich heen had, zijn nu niet meer (of indirect) in haar leven. Hoewel je dus minder vaak vanuit het perspectief van deze nieuwe personages leest, hebben ook zij een eigen manier van zijn en spreken. Verhasselt maakt ook van hen individuen.

Familiebanden

Misschien is de belangrijkste ontdekkingsreis van Eleonora in dit deel wel het ontdekken van familiebanden die ze tot nu toe nooit had durven bedenken. Vroeger was zij als elf het buitenbeentje tussen de mensen, maar haar idee van het leven was daardoor wel erg menselijk geworden. Nu ze in Thrill is, wordt ze omgeven door andere elfen en moet ze dus haar visie op het leven en op familie herzien. Haar hele familie bestaat uit elfen, dus hoe zij in het leven staan en hoe hun levensloop verloopt, is helemaal anders. Daardoor heeft Eleonora het ook niet altijd meteen door wie ze soms voor zich heeft en welke band ze met elkaar hebben.

Gaandeweg ontdekt ze die familiebanden natuurlijk wel en gelijktijdig beseft ze steeds meer in wat voor een spel ze terechtgekomen is. Met ieder familielid dat ze ontmoet, groeit het politieke getouwtrek waar ze tegen haar zin in gezogen wordt. Als lezer is het wel erg boeiend om te zien hoe haar familie in elkaar zit en welke tegenstrijdigheden en gelijkenissen sommigen hebben. Haar familie groeit gestaag mee met de ontdekking van de reikwijdte van haar krachten. Het houdt het verhaal levendig en het vormt een mooie brug tussen deel één en deel twee. Het hele verhaal werkt eigenlijk ook naar een bepaald einde toe, maar Verhasselt weet toch nog te verrassen in de laatste hoofdstukken. De serie is nog niet gedaan, volgens de laatste pagina’s in het boek zal de serie naar verwachting zelfs uit zes delen bestaan dus de nieuwsgierigheid naar de volgende delen is alvast geprikkeld door het verrassende einde.

In boek twee van de serie De laatste erfgenaam, De smaragden troon, zet Eleonora haar reis verder. Het blijkt zowel voor haar als voor de lezer een ontdekkingsreis te zijn waarbij ze steeds meer te weten komt over haar familie en haar krachten. Als personage weet Evi F. Verhasselt Eleonora als een geloofwaardige tiener af te beelden door haar manier van denken die een jonge geest verraadt, maar die langzaamaan groeit in haar besef van de nieuwe wereld waarin ze zich bevindt. Zeker een geslaagd vervolg op De saffieren troon dat de nieuwsgierigheid prikkelt naar de volgende delen.

De smaragden troon Boek omslag De smaragden troon
De laatste erfgenaam
Evi F. Verhasselt