Everlife 1: Eerste leven – Gena Showalter

0
665

Doodgaan is nog maar het begin… Wat als je Eerste leven eigenlijk een generale repetitie is voor het échte leven: het leven na de dood? In de wereld waar Tenley Lockwood (Ten voor haar vrienden) leeft, kies je in je Eerste leven voor één van de koninkrijken waar je na je dood naartoe wilt. Kies je voor Troika (“Licht brengt inzicht!”) of Myriad (“Macht is recht!”)? De twee rivaliserende koninkrijken bestrijden elkaar op leven en dood, en beide willen Ten inlijven. Ten heeft nog geen beslissing gemaakt: doet ze wat haar ouders van haar verlangen of kiest ze haar eigen pad? Ze weet dat ze moet kiezen, doet ze dit niet, dan blijft ze ongebonden en komt ze niet in een van beide koninkrijken na haar dood, maar in het gevreesde Vele Eindes.

Ten zit opgesloten in Prynne: een psychiatrische inrichting waar ouders hun kinderen die nog geen keuze hebben gemaakt naartoe sturen. Zodra iemand de keuze voor Troika of Myriad heeft gemaakt en het contract heeft ondertekend, mag diegene weer weg en zijn of haar Eerste leven verder leven. Ten geeft zich echter niet zomaar gewonnen aan de manipulaties van Prynne en is vastbesloten om haar eigen keuze te maken. Zowel Troika als Myriad willen haar inlijven en hebben daar allebei zo hun eigen redenen voor. Om dit te doen sturen beide koninkrijken elk een zéér aantrekkelijke jongen, Archer en Killian, om Ten op alle mogelijke manieren te proberen te overtuigen.

Showalter weet het verhaal zo spannend te maken Dat je het boek maar moeilijk kunt wegleggen en het eigenlijk in één keer wil verslinden.

Hemel, hel of limbo?
Zoals Showalter Troika en Myriad beschrijft moet je al snel denken aan de hemel en de hel. Het ene koninkrijk is licht en het andere is altijd in het duister gehuld. Dit is ook niet zo gek als je bedenkt dat Showalter christelijk is. Echter is Myriad niet de hel zoals wij die kennen: een verschrikkelijke plaats waar je eeuwig voor je zonden moet boeten. Myriad lijkt juist op een hedonistisch paradijs en het is daarom ook niet zo gek dat veel mensen tekenen bij Myriad. Troika daarentegen kun je wel vergelijken met de hemel zoals wij die kennen: licht, sereen en rechtvaardig. De reden dat mensen voor een van de twee koninkrijken kiezen is dat als ze Ongebonden blijven, ze terecht komen in Vele Eindes: een soort verschrikkelijke “tussenplaats” waar je de rest van je Tweede leven zult lijden. Wat dit echter inhoudt weet niemand, omdat niemand uit Vele Eindes ooit terug is gekeerd. Hierdoor vraag je je, net als Ten, af of Vele Eindes wel bestaat en of het daadwerkelijk zo verschrikkelijk is. Hier kom je op een gegeven moment wel, op een verrassende manier, achter.

Ten is een felle tante, gehard door het leven in de psychiatrische inrichting. Hier heeft ze zichzelf verschillende overlevingsstrategieën aangeleerd, waardoor ze soms onverwacht uit de hoek kan komen. Daarnaast is ze geobsedeerd door getallen, wat zorgt voor kleine “pauzes” in het verhaal. Dit is niet vervelend, zoals je misschien zou verwachten, maar het zorgt juist ervoor dat Ten echt gaat leven als hoofdpersoon. Naarmate het boek vordert, leer je Ten en haar verhaal beter kennen. Hierdoor kun je je makkelijk in haar verplaatsen en snap je haar overwegingen meestal ook. Ik zeg meestal, omdat het soms toch ook in herhaling valt: Troika of Myriad? Archer of Killian? Gelukkig weet Showalter toch hoe ze de spanning erin moet houden en ook vooral hoe je een verrassende plottwist, of twee, in het verhaal kunt schrijven. Je leert gaandeweg ook meer over de andere personages en ze krijgen ook meer diepgang. Daarnaast kom je te weten dat je niet altijd moet uitgaan van een eerste indruk.

Showalter heeft met Eerste leven een unieke en licht filosofische kijk op het leven na de dood gegeven. Je volgt Ten in haar Eerste leven, terwijl ze probeert te kiezen tussen Troika en Myriad: de twee koninkrijken waar je de rest van je Tweede leven terecht komt. Omdat Ten een weloverwogen keuze wil maken, leer je beide koninkrijken goed kennen, zij het een beetje bevooroordeeld. Showalter weet goed de spanning in zowel het verhaal als de personages te houden, wat ervoor zorgt dat je het boek moeilijk kunt wegleggen en het eigenlijk in één keer wil verslinden. Gelukkig kunnen we deze zomer weer verder genieten van de personages, want dan komt Levensbloed, het tweede deel van de Everlife­-serie uit!

[product_page sku=”9789402723403″]

Everlife 1: Eerste leven
Everlife 1