De Grijze Jager 2: De brandende brug – John Flanagan

0
260

Omslag De Grijze Jager 2: De brandende brug

Na bijna een jaar in de leer te zijn bij de Grijze Jager Halt is het tijd voor Wills eerste grote opdracht. Er dreigt oorlog in het koninkrijk Araluen en de vijftienjarige Jagersleerling wordt op pad gestuurd om versterking te halen in het aangrenzende rijk Celtica. Samen met de Grijze Jager Gilan en Wills beste vriend Arnaut begint Will aan een lange reis. Maar eenmaal aangekomen in Celtica blijkt dat er helemaal geen troepen meer zijn die Araluen kunnen ondersteunen. Celtica lijkt wel uitgestorven…

Na een lange zoektocht ontmoeten de drie vrienden het uitgehongerde meisje Evanlyn. Ze blijkt te zijn ontsnapt aan de boosaardige Morgarath en zijn leger van afschuwelijke Wargals. De andere inwoners van Celtica zijn gevangen genomen, maar waarom weet niemand. Gilan vertrekt meteen naar Araluen om te vertellen wat ze hebben ontdekt, maar Will, Arnaut en Evanlyn gaan op speurtocht. Wat voor slechte plannen heeft Morgarath gesmeed? En kunnen Will, Arnaut en Evanlyn deze voorkomen?

Het avontuur gaat verder
De brandende brug is het vervolg op De ruïnes van Gorlan en is daarmee het tweede deel in de populaire Grijze Jager-serie. Het boek speelt zich een paar maanden later af dan waar De ruïnes van Gorlan is geëindigd, maar vervolgt de verhaallijn en is daarom niet zonder deel een te lezen. De brandende brug is een leuk avonturenverhaal over vriendschap, dapperheid en opgroeien. Het begin is jammer genoeg een beetje traag en het duurt vrij lang voordat je echt in het verhaal zit. De spanning ontbreekt en door de soms wat lastige woorden leest het verhaal niet meteen lekker weg. Gelukkig wordt dit ruimschoots goed gemaakt tegen het einde van het boek, waar De brandende brug net zo spannend wordt als De ruïnes van Gorlan.

Will en Morgarath
De meeste personages in De brandende brug zijn leuk en komen voor je ogen tot leven. Will is daar één van. Hij is een beetje onzeker over zichzelf en gelooft niet dat hij ooit net zo goed kan worden als Grijze Jager Halt. In deel een moest Will al leren zichzelf te accepteren en daar gaat hij nu mee verder. Iedereen is wel eens onzeker over zichzelf en het is daarom erg gemakkelijk om met Will mee te leven. Er zijn echter ook een paar personages die minder goed zijn uitgewerkt, zoals Morgarath en zijn Wargal-leger. We weten dat ze slecht en gruwelijk en afgrijselijk zijn, maar verder weten we eigenlijk nauwelijks iets van ze. Ze blijven een beetje vlak en zijn daardoor niet echt eng. Jammer genoeg komt daardoor de dreiging van de slechteriken ook niet echt tot leven, waardoor het boek wat minder spannend wordt.

Grotere wereld
De Grijze Jager-serie speelt zich af in een wereld die erg lijkt op de onze. Araluen is een land met een middeleeuwse sfeer, dat een beetje doet denken aan Tolkiens Midden-Aarde, maar dat eigenlijk Engeland moet voorstellen. De wereld die John Flanagan creëert is erg mooi en levendig en doordat hij zo op onze eigen wereld lijkt, kun je hem je goed voorstellen. In De ruïnes van Gorlan bleef Will alleen in Araluen, maar nu gaat hij op pad naar Celtica, dat eigenlijk het Engelse Cornwall voor moet stellen. Ook Skandia (Noorwegen, Zweden en Finland) speelt een rol in dit boek. Het is erg leuk om de middeleeuwse versie van al die landen te leren kennen en om te zien hoe Wills wereld steeds groter wordt. Nu maar hopen dat Will en zijn vrienden binnenkort ook Gallica (Nederland, Frankrijk, België) bezoeken!

De brandende brug is een leuk vervolg, maar is wat langzamer en minder spannend dan het eerste deel in de Grijze Jager-serie. Gelukkig maakt het einde veel goed en maakt dit ook erg nieuwsgierig naar het derde deel in de serie: Het ijzige land.

Grijze Jager 02: De brandende brug

John Flanagan | Gottmer | 2005
Originele titel: Ranger's Apprentice 2: The Burning Bridge

Terwijl men zich in het koninkrijk van Araluen voorbereidt op de oorlog tegen Morgarath, vergezellen Will en Arnaut de Grijze Jager Gilan op een missie naar Celtica. De dorpen in Celtica blijken uitgestorven te zijn. Alleen het uitgehongerde meisje Evanlyn kan hun vertellen waarom: Morgarath heeft zijn leger van Wargals gestuurd om de Celten te onderwerpen. Gilan keert direct huiswaarts om dit nieuws aan de koning over te brengen. Intussen ontdekken Will, Arnaut en Evanlyn de werkelijke redenen van Morgaraths handelen: alles wijst op een verrassingsaanval op het koninkrijk. Zullen de vrienden dit onheil weten te voorkomen?

Vorig artikelAtlantis Ongezonken 1: Gestolen Zielen – Tais Teng
Volgend artikelDrift – Becca Fitzpatrick