De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 3: De Tovenares – Michael Scott

0
10

Omslag De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 3: De Tovenares

In De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 2: De Magiër weet de tweeling Sophie en Josh Newman samen met Nicolas Flamel te ontkomen aan de gecombineerde aanval van John Dee en Niccolò Machiavelli. Flamel en de tweeling vluchten naar Londen en worden daar opgewacht door de onsterfelijke Saraceense ridder Palamedes, een vriend van Saint-Germain. Palamedes brengt Nicolas en de tweeling naar zijn vesting waar de groep hoopt te kunnen rusten, voordat ze op zoek gaan naar de krankzinnige aloude Gilgamesj. Hopelijk kan en wil hij de tweeling onderrichten in de magie van water. John Dee zet de achtervolging in en weet al snel te ontdekken waar de tweeling zich bevindt. Hij roept de hulp in van de gehoornde God Cernunnos, die nog ouder is dan de alouden, en laat hem met zijn Wildjacht; een grote horde bloeddorstige hondachtige wezens, de vesting aanvallen. Het is allerminst zeker of Sophie, Josh, Flamel en Palamedes aan deze overmacht weten te ontkomen.

Ondertussen bevindt Perenelle Flamel zich nog steeds op het eiland Alcatraz. Samen met de aloude spin Areop-Enap en diens leger spinnen heeft ze de Kraaiengodin Morrigan en haar kraaien verslagen en haar ondergronds opgesloten. Net op het moment dat ze zich veilig waant, wordt ze belaagd door een grote horde giftige vliegen, maar wie die insecten naar het eiland heeft gestuurd is haar een raadsel. Perenelle kan nog steeds niet van het eiland afkomen. In de wateren rond het eiland zwemmen namelijk de kinderen van Nereus, de “oude man” van de zee. Tevens loopt ook de Sfinx nog rond die naar haar op zoek is. De situatie ziet er hopeloos uit voor Perenelle.

Herhaling
Net als Michael Scott met De Magiër deed herhaalt hij ook nu weer diverse elementen uit de eerdere verhalen. Het patroon blijft hetzelfde. De helden komen aan in een nieuwe stad en komen meteen in aanraking met een nieuwe vijand die in dienst is van de duistere alouden. Ze worden vervolgens geholpen door een onbekende en slaan op de vlucht om in aanraking te komen met een verschrikkelijk machtige tegenstander. Onderweg ontmoeten ze een Aloude die krachten bij (een van) de tweeling wekt. Dit maakt het verhaal alles behalve origineel en het is aan de invulling van dit vaste stramien of het boek wel of niet vermakelijk is. Wat de invulling betreft is dat bij De Tovenares beter gelukt dan bij De Magiër.

Wederom nieuwe, maar ook oude bekende mythische wezens
Waar Scott in zijn vorige twee boeken de fout maakte om een grote hoeveelheid aan mythische wezens te introduceren en vervolgens qua diepgang eigenlijk weinig tot niets met deze wezens te doen, heeft hij het in De Tovenares iets genuanceerder aangepakt. Er worden dit keer minder nieuwe wezens geïntroduceerd en bovendien worden deze veel sterker neergezet. Een mooi voorbeeld hiervan is Cernunnos. De mythologie en de afkomst van dit mysterieuze wezen worden mooi en duidelijk verteld en de manier waarop Scott hem introduceert is ijzingwekkend.

Een aantal nieuwe toevoegingen pakt echter minder goed uit. De auteur voegt namelijk ook graag bekende namen aan zijn verhalen toe, zoals bijvoorbeeld William Shakespeare, maar weet maar zelden de essentie van deze personen naar boven te brengen. Hierdoor krijg je een nieuw personage zonder duidelijke overeenkomsten met de naam die aan dit personage is verbonden.

Scott heeft ook een aantal reeds bekende wezens iets meer uitgediept. Zo komen we meer te weten over de Kraaiengodin en is het verhaal van Mars, die Josh’ krachten heeft gewekt in De Magiër, blijkbaar ook nog niet geheel verteld. Tevens wordt duidelijk dat John Dee zijn kansen bijna verspeeld heeft bij de Duistere Alouden. Dit geeft hem veel meer gelaagdheid en maakt de passages met hem in de hoofdrol interessanter om te lezen.

Met De Tovenares levert Scott wederom een vermakelijk boek af. Door vast te houden aan het stramien uit de eerdere delen uit deze serie is het echter wederom geen origineel verhaal. Het boek is wel iets sterker dan zijn voorganger vanwege de beter uitgewerkte en minder vaak geïntroduceerde nieuwe personages en wezens.

De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 3: De Tovenares

Michael Scott | Boekerij | 2009
Originele titel: The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel 3: The Sorceress

Nadat Nicolas Flamel in Parijs met Sophie en Josh ontsnapt is aan de klauwen van Machiavelli, reizen ze naar Londen. Zonder zijn magische boek wordt Flamel elke dag zwakker, en zijn vrouw Perenelle zit nog steeds opgesloten in Alcatraz. Nu de krachten van Josh zijn ontwaakt zoeken ze dringend een Oudere die hem kan leren hoe hij zijn krachten moet gebruiken. Maar de enige Oudere die in aanmerking komt is waanzinnig: de legendarische Gilgamesj…