De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 2: De Magier – Michael Scott

0
17

Omslag De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 2: De Magier

Aan het einde van De Alchemist, het eerste deel uit de reeks “De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel“, laat Sophie Newman een serie aan wervelwinden los op John Dee en zijn leger ondoden. Sophie, haar tweelingbroer Josh, Nicolas Flamel en Scathach ontsnappen via een zogenaamde Leypoort. Deze poorten zijn verbonden door Leylijnen, die over de hele wereld lopen. Op plekken waar twee of meer lijnen elkaar kruisen kan een poort gevormd worden.  De tweeling en hun begeleiders belanden op deze manier binnen enkele seconden in Parijs. Dee heeft de wervelwinden echter overleefd. Hij wil nog steeds de laatste twee pagina’s van de Codex bemachtigen, waarmee hij de Duistere Alouden terug kan brengen naar de Aarde. Hij neemt daarom meteen contact op met een andere dienaar van de Duistere Alouden, Niccolò Machiavelli, die zich op dat moment in Parijs bevindt.
Machiavelli is net als Dee een onsterfelijke en een machtig magiër, bovendien staat hij aan het hoofd van de politiemacht van Parijs. Hij heeft al snel een idee waar het groepje door een Leypoort is gekomen en zet meteen de achtervolging in.

Na een korte confrontatie met Machiavelli weten Flamel, Scathach en de tweeling te ontkomen en gaan zij op zoek naar bondgenoten. Flamel neemt contact op met een oud-leerling van hem, de Comte de Saint-Germain, een zeer bedreven vuurmagiër. Hij stemt in om Sophie te onderrichten in de vuurmagie, terwijl zijn vrouw, de legendarische Jeanne d’Arc, Josh leert zwaardvechten. Josh zijn jaloezie op de krachten van zijn zus neemt steeds ergere vormen aan, wat de nodige spanningen tussen broer en zus met zich meebrengt. Wanneer de hele groep zich heeft verzameld in één van de huizen roept Machiavelli de hulp in van een aantal mythische wezens en wanneer Dee zich bij hem heeft gevoegd barst het strijdgewoel los.

Ondertussen zit Perenelle, de vrouw van Flamel, nog steeds opgesloten op Alcatraz. Dee heeft haar hier gevangen genomen ,met een Sfinx als bewaarster. Omdat zij zonder de Codex net als haar man met de dag verouderd ziet het er grimmig uit voor Perenelle.

Herhaling
De Magiër is in essentie een kopie van zijn voorganger De Alchemist. Het verhaal opent met een confrontatie tussen de beschermers van de Codex, de goeden, en een dienaar van de Duistere Alouden, de slechte. De goeden ontkomen, waarna de slechten de achtervolging inzetten en allerlei mythische wezens of magische middelen gebruiken om de beschermers te pakken te krijgen. Onderweg gaan de goeden op zoek naar iemand die de krachten kan trainen van één van de tweeling en uiteindelijk eindigt alles in een actievolle finale.
Het verschil zit ‘m meer in de karakterontwikkelingen. Sophie die steeds meer kennis vergaart en steeds machtiger wordt, Josh die proeft van deze kracht en steeds jaloerser wordt op zijn zus, Flamel die steeds zwakker wordt. De nieuwe personages zijn ook wel een leuke toevoeging. De ietwat ijdele Saint-Germain, de lieve maar stoere strijdster Jeanne d’Arc en Machiavelli die iets minder bloeddorstig, maar wel doordachter is dan Dee. Ook al krijgen we nu dus iets meer inzicht in de karaktereigenschappen van de personages, blijft alles toch nog vrij oppervlakkig.
Helaas bevat ook dit deel weer genoeg onlogische momenten, vreemde gedachtegangen en ietwat stroeve dialogen. Doordat het verhaal zoveel op zijn voorganger lijkt wordt het ook zelden echt spannend, gelukkig heeft Scott nog wel een paar leuke plotwendingen weten te bedenken.

Nog meer mythologie
Ook in De Magiër komen weer genoeg mythologische wezens voor. Waar Scott in De Alchemist heel veel verschillende mythologieën gebruikte, concentreert hij zich nu iets meer op de Noorse. Dit heeft absoluut mijn voorkeur, omdat het nu een stuk aannemelijker aanvoelt. Scott heeft wederom een vrij groot aantal nieuwe wezens in het verhaal geschreven, hierdoor krijgen ze naar mijn mening weer niet allemaal de tijd die ze verdienen. Iets minder wezens met meer diepgang was dus ook in dit verhaal beter geweest.

Scott heeft met De Magiër in grote lijnen zijn eerste boek gekopieerd, maar weet dankzij een aantal nieuwe personages toch een vrij leuk verhaal neer te zetten. De personages kennen nog steeds weinig diepgang en Scott gebruikt weer iets teveel wezens die te weinig tijd krijgen. Het einde maakt wederom nieuwsgierig naar het vervolg, maar iets meer originaliteit zou de serie geen kwaad doen.

De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 2: De Magiër

Michael Scott | Boekerij | 2008
Originele titel: The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel 2: The Magician

Samen met Josh en Sophie is Nicolas Flamel op de vlucht naar Parijs. Perenelle wordt nog steeds gevangengehouden op Alcatraz. De tijd dringt: elke dag die ze zonder het boek van Abraham doorbrengen worden Nicolas en Perenelle een jaar ouder en neemt hun magie af. Het is tijd voor Sophie om het tweede magische element te leren: Vuurmagie. En er is maar één persson die haar dat kan leren: de Comte de Saint-Germain, alchemist, magiër en rockster. Maar intussen nemen de spanningen tussen Sophie en de jaloerse Josh almaar toe…