Tv-seriesTv-recensiesRecensie Loki tv-serie op Disney+ | Episode 6

Recensie Loki tv-serie op Disney+ | Episode 6

-

Het is zover! De derde serie van dit jaar die zich afspeelt binnen het Marvel Universum is afgelopen woensdag begonnen. Loki belooft ons misleiding, trucs en veel twists, die al met de trailers begonnen: de serie werd twee dagen vervroegd. Nodeloos te zeggen dat we de serie nauwgezet volgen. Elke week vullen we dit artikel aan met een recensie van de nieuwste aflevering.

Waar waren we?

Allereerst de feiten: de serie bestaat uit 6 afleveringen die lopen van 9 juni tot en met 14 juli en wordt uitgezonden op Disney+. De serie speelt zich af na de gebeurtenissen van Avengers: Endgame. Bekijk onderstaande video voor een korte samenvatting van wat er tot nu toe is gebeurd:

Episode 1: Glorious Purpose

Wat is de (glorious) purpose van Loki? Het is de vraag waar het hoofdpersonage van deze serie doorheen de Thor-films mee heeft geworsteld. Door het bemachtigen van de Space-stone verstoort Loki de beoogde tijdlijn die bedacht is door de timekeepers en wordt beschermd door de TVA – de Time Variance Authority. Loki wordt opgepakt en maakt kennis met een geheel nieuwe wereld, waarin hij geen macht (magie werkt hier niet) heeft en vooral ook niks te zeggen heeft.

De wereld van TVA heeft een erg jaren ’50 sfeer. De apparatuur en inrichting loopt ver achter op de onze, terwijl de technologie ons ver vooruit is. Het zorgt voor een eigen setting, waar je echt even aan moet wennen. Dat moet Loki duidelijk ook en dat is fijn, want daarmee neemt hij je mee in de zoektocht naar antwoorden. Als veroordeelde van de TVA wordt Loki geconfronteerd met een aantal grappige bureaucratische handelingen die niet met zijn normale handelen te verenigen zijn. De humoristische toon hierin steekt scherp af tegen de dreigende situatie waarin de TVA zich bevindt. Ik hoop dat ondanks de dreiging Loki snel een outfitwissel gegund is, want zijn huidige gevangenispakje doet geen recht doet aan het personage dat hij is.

Door de raadselachtige setting – en de geheimhouding van de feiten achter de TVA – is de spanning in deze aflevering hoog. Loki is gelukkig niet van het stilzitten en afwachten, waardoor de aflevering een goed tempo heeft. Met de flashbacks naar de eerdere films komen veel emoties terug. De verhaallijn is daarmee goed te volgen en het zorgt ervoor dat nogmaals wordt benadrukt hoe gecompliceerd het personage Loki is. Hem wordt dan ook de vraag gesteld: wie is hij en wat wil hij? Vragen waar Loki een antwoord op had aan het begin van Infinity War, maar doordat deze Loki een eerdere versie is van Infinity War-Loki moet hij hier opnieuw een antwoord op vinden. Het lijkt erop dat de God of Mischief dat moet gaan doen in een setting die net zo verwarrend is als zijn eigen acties dat zijn.

Episode 2: The Variant

Als nieuwe adviseur van de TVA moet Loki het vertrouwen van zijn collega’s weten te winnen. Daardoor komt hij een spel te spelen waar hij de spelregels nog van moet ontdekken. Deze aflevering is een knaller. Loki grijpt naar zijn aloude babbeltrucs om zich uit de problemen te werken, maar merkt al gauw dat dit niet de oplossing gaat zijn voor zijn huidige situatie. De mastermind die vervolgens aan het werk gaat is alles waar je op hoopt als kijker. We krijgen een fascinerende bibliotheek te zien, lekker wat speurwerk en het oude Pompeï wordt tot leven gebracht. De spanningslijn wordt opgebouwd, je bereidt je voor op onverwachte wendingen en dan toch word je overvallen door wat er daadwerkelijk gebeurt. Ondertussen zorgt de humor van de God of Mischief voor een welkome afwisseling in een aflevering waarin ook veel informatie op je afkomt.

Prettig is dat Loki complexe TVA-materie eenvoudig uitlegt, wanneer collega Mobius (Owen Wilson) kiest voor zware terminologie. Mobius krijgt deze aflevering meer gewicht als personage. We zien hem zowel in zijn rol als eigenzinnig medewerker van de TVA, als dat we hem leren kennen door zijn levensovertuigingen die hij met Loki deelt. Als duo hebben Loki en Mobius een sterke dynamiek. Ze zijn zowel komisch, als daadkrachtig en dat belooft verrassingen voor toekomstige afleveringen. De storm waarmee deze aflevering eindigt giert levendig om je heen en kondigt een slot aan die niet niet teleurstelt. De ontmoeting met de Loki-Variant waar we op wachtten, gaat gepaard met veel gedaanteverwisselingen en raadselachtige uitspraken.Het blijkt dat de Loki-Variant net zo goed is in tijd rekken met babbeltrucs als Loki zelf. Vooral de uitspraak “This isn’t about you” waarmee de Variant de ontmoeting met Loki afsluit, blijft hangen. Want waar gaat het dan wel om?

Episode 3: Lamentis

Waar in aflevering twee Loki en Mobius nog van plaats naar plaats aan het tijdreizen waren, is dit een aflevering waar veel meer rust in zit. Het overgrote deel speelt zich af op Lamentis: een maan die op elk moment totaal vernietigd kan worden. De Loki-variant die we al snel leren kennen onder de naam Sylvie – en Loki stranden hier. De nadruk van de aflevering ligt op de nadere kennismaking tussen de beide personages. In een roadtrip naar een ontsnappingsmogelijkheid van de maan, leren Loki en Sylvie elkaar beter kennen. Het geeft de kans om een aantal overeenkomsten en bovenal verschillen tussen de twee te laten zien. Dat zien we in de aanpak van een situaties – Sylvie is van het plannen, Loki van het vermommen en dan gaan met de flow – als ook in de wijze van conversatie – Sylvia gesloten en Loki joviaal. Beiden hebben dan weer de neiging om controle over de situatie te willen nemen en vies van wraak zijn ze allebei ook niet.

De treinscene is er één die niet onbenoemd kan worden gelaten. De setting hiervan is zeer sterk. Je hebt net Lamentis en zijn inwoners beter leren kennen, je voelt de dreigende spanning van de naderende ontploffing van de maan en komt in een typische Loki-setting terecht: een nieuwe situatie waarin je je echte identiteit liever verborgen houdt. Voordat Loki tot groot vermaak dronken wordt en in gezang uitbarst op een wijze die een Asgards drankgelag niet misstaat, komen er twee belangrijke punten in een dialoog tussen de twee Loki-varianten naar voren: Loki is bi en de TVA-agents zijn eigenlijk allemaal varianten waarvan het verleden uit hun geheugen zijn gewist.

Het eerste punt is niet per se belangrijk voor de verhaallijn, maar zeker wel voor de diversiteit van het Marvel Universum. Loki is het eerste queer hoofdpersonage in het universum en dat is laat, maar daarom niet minder welkom. Het laatste gaat waarschijnlijk voor veel wrijving zorgen onder de TVA-agenten en belooft dan ook veel voor de voortgang van de plot. Hoe blij zullen de agentem – zoals Mobius – zijn als zij erachter komen dat hun levens hen ontnomen zijn? Aangezien de aflevering eindigt met een gigantische en groots in beeld gezette cliffhanger – spoiler: de maan wordt vernietigd en Sylvie en Loki zitten erop vast – verwacht ik dat elk moment de TVA weer zijn intrede gaat maken. De reactie van de agenten op dit nieuws zal dus niet lang op zich laten wachten.

Episode 4: The Nexus Event

Loki is over de helft van zijn afleveringen heen en het wordt alsmaar spannender. De aflevering start met een terugblik naar de jeugd van Sylvie en het moment waarop ze wordt opgepakt door de TVA. Dit moment van onschuld zorgt ervoor dat je deze aflevering ingaat met een groeiend gevoel van wantrouwen tegenover de TVA. Wat schuilt er achter deze organisatie en is er sprake van een groot complot? Voordat dit allemaal duidelijk wordt, moeten Sylvie en Loki ontsnappen van Lamentis en de TVA heeft daar inderdaad een rol in! Interessant is de wijze waarop: Loki ontketent een Nexus Event waardoor Mobius hen weet te lokaliseren en vervolgens gevangen neemt. De manier waarop dit tegen een ontploffend Lamentis in beeld werd gebracht gaf me kippenvel. De rest van de aflevering wist dat ook te bewerkstelligen.

Er zit namelijk een onderhuidse spanning in deze aflevering. Hunter B-15, een vrouw die zo onwankelbaar als een rots in het leven leek te staan, verliest haarzelf stukje bij beetje doordat de waarheid van de TVA haar duidelijk wordt. Mobius’ wereldbeeld valt uiteen naarmate hij meer en meer aan zijn band met Ravonna gaat twijfelen. Loki’s straf is naast komisch ook emotioneel uitputtend voor zowel hem als de kijker. Het Narcissus Complex dat hij daarnaast ontwikkelt, is naast romantisch, verwarmend ook vreemd-mooi? Met de verschillende personages die allemaal door hun eigen mentale worstelingen gaan, vond ik de aflevering bovenal bruut. Helemaal wanneer het ene na het andere personage ons ontnomen wordt. Ik hield mijn hart vast, maar verloor hem alsnog. De wijze waarop de spanning en je emoties worden opgebouwd en de aflevering toewerkt naar een ontmoeting met de Time Keepers, laat je op het puntje van je stoel zitten. Om dan te zien hoe de TVA uit elkaar valt en er meer in plaats van minder raadsels ontstaan, dat maakt dat je verward achterblijft. Tegelijkertijd maakt het deze aflevering een knaller.

Vergeet niet om de teaser na de aftiteling te kijken: als je dacht dat het niet gekker kon, dat kan dus wel. We kijken immers naar Loki…

Episode 5: Journey into mystery

Het lijkt erop dat deze serie geen slechte aflevering gaat hebben. Journey into mystery voelt als een film met een eindeloze stroom aan verslavende cliffhangers. Elk shot en elke conversatie is een genot om naar te kijken en luisteren. Loki ontmoet in deze aflevering andere Loki-Variants en die zijn… net zoals hij.  Verraad ligt om elke hoek, terwijl een mysterieuze wolk genaamd Alioth probeert alles aan het einde van de tijdlijn (waar alles na het prunen heen blijkt te gaan) te verslinden. Ondertussen weet Sylvie Ravonna te onttroggelen waar ze antwoorden over de TVA kan vinden. Die informatie zorgt voor een reünie tussen Mobius, Sylvie en Loki op een duistere plek waar de raadsels alleen maar groter worden.

De Loki-variants laten de verschillende dimensies en kanten van Loki goed zien. Je leert daarmee als het ware onze Loki beter kennen, want de keuzes waarvoor hij in het leven is gesteld maken hem zoals hij is: de kindmoordenaar van Thor, een kluizenaar of … een krokodil. De dynamiek tussen de variants werkt goed. Elk geven ze de voorkeur aan hun eigen krachten – magie of wapens – en geven blijk van een kleurrijke backstory. Verwijzingen naar de liefde van Loki voor zijn dolk, een herhaling in de kenmerkende scène waarin Loki omringd wordt met ‘vijanden’ of het moment waarop ‘President’ Loki met handlangers de situatie overneemt: het zorgt voor komische noten die een grote herkenbaarheid oproepen. Uiteindelijk brengt het ons in deze aflevering tot het antwoord op de glorious purpose van onze titelrol in een daverende krachtmeting van kluizenaar-Loki met Alioth. De kracht van opoffering, belangeloos zijn, maar ook vriendschap en liefde: dit natuurlijk bovenal uit zelfliefde en daarmee liefde voor elkaar.

Deze aflevering zet op enorm sterke wijze de lijdensweg van de Loki’s en de kracht van hun persoon zien. Dat met muziek die vervoert en beelden die je elke minuut op pauze moet zetten om easter eggs te kunnen spotten. Nu liggen de vragen nog open: wat is de TVA?; wat weet Ravonna?; wat is er achter het einde van de tijdlijn?; en hoe gaan Hunter B-15 en Mobius het verschil maken in de strijd van Loki en Sylvie?

Aflevering 6: For all time: always

Het is veel te snel voorbij. Met deze laatste aflevering wordt het eerste seizoen van Loki met veel open eindes afgesloten. Hoewel we wat antwoorden krijgen op de mysteries binnen deze serie, zorgen die antwoorden eigenlijk alleen maar voor meer vragen. Loki en Sylvie zijn aangekomen bij het einde van de tijdlijn. Daar ontmoeten ze Miss Minutes weer die een erg vernuftig, bijdehand en ik wil zeggen irritant wezentje blijkt te zijn. De rol van Miss Minutes in het geheel is groter dan ik dacht en zij lijkt een eigen bewustzijn te hebben. Door haar digitale vorm geeft ze leven aan een dimensie waar ik persoonlijk geen rekening mee hield. Dit kan nog wat voor de toekomst betekenen. Miss Minutes brengt Loki en Sylvie dan weer in contact met He Who Remains en dan begint (of eindigt) het verhaal eigenlijk pas.

De aflevering bestaat grotendeels uit een dialoog met He Who Remains. Dat zorgt opeens voor een grote vertraging in tempo van een serie die ons verder heel veel liet zien. Geen verandering van omgeving, geen actie, maar een beerput aan informatie die mij ietwat verward achterliet. Ik had verwacht dat deze aflevering veel zou afronden, maar het lijkt juist het begin te zijn van een geheel nieuwe fase van het Marvel Universum (ook gaaf!). Ik vond het hartverscheurend dat deze informatie een splitsing tussen Sylvie en Loki veroorzaakte. Alsof Loki zijn hart nog niet vaak genoeg gebroken was! Het gevecht tussen hen was emotioneel, maar zo sterk in beeld gebracht. Het gaf ook de hoognodige actie aan de aflevering. Sylvie laat zien wat Loki’s glorious purpose in haar geval is – het vernietigen van de tijdlijn – terwijl onze Loki bewijst dat onzelfzuchtigheid en heldendom nog steeds woorden in zijn woordenboek zijn. Ondertussen is het een raadsel wat Ravonna nog in petto heeft. Het seizoenseinde laat zien hoe verwarrend de toekomst van het Marvel Universum gaat zijn, want met het ontstaan van verschillende tijdlijnen is niks meer onmogelijk. Ik kan niet wachten om te zien wat voor en of de evenementen uit Loki voor invloed gaan hebben op de nieuwste Marvel films (Shang-Chi, The Eternals, Spider Man 3, Dr. Strange 2). En of de volgende serie in het Marvel Universum What if …? een indruk gaat geven van de masterplannen van He Who Remains ofwel voor de kenners: Kang the Conqueror.

Loki is wat mij betreft de knaller van de series die dit jaar zijn uitgekomen. De emotie, de diepgang van de plot: ik geef deze serie een dikke tien sterren! Goede nieuws voor de fans: we krijgen meer Loki in de vorm van een tweede seizoen! Het slechte nieuws: we moeten er waarschijnlijk nog wel even op wachten.