Wanneer de olijfboom in het stadje Drenkdal in de brand wordt gestoken is het tijd voor een groep helden om op onderzoek uit te gaan. Wie stichtte de brand en waarom? En kan jij binnen een paar uur tijd deze zaak tot op de bodem uitzoeken?

MiniCampagne
In de afgelopen maand speelden wij de minicampagne Dreiging in Drenkdal. Dit is een DnD 5e editie minicampagne van de hand van Jelmer Panman waarvan wij eerder al De Schaduw over Wintertij en Vlammen van Herrijzenis mochten spelen. Anders dan de eerdere campagnes is dit geen traditionele gevecht-naar-gevecht campagne waarbij spieren en vechtkunsten van belang zijn. In dit spel gaat het veel meer om je gezonde verstand gebruiken.
Detective in D&D 5e setting
De bewoners van Drenkdal worden opgeschrikt door een groot vuur. Aan de spelers de eer om de ware dader te vinden. Tijd om goed te speuren en zoveel mogelijk aanwijzingen te vinden. Of de spelers de dorpelingen nu helpen vanwege de beloofde beloning of vanwege hun nobele aard: Je hebt zo’n 2 uur de tijd om inlichtingen te winnen voordat je al je gevonden kennis met de vervangende dorpsleider moet delen. Want een mysterieuze stem eist een offer om middernacht, en voor die tijd wil je het mysterie hebben opgelost.
“Zet je detective-pet op en let op details.”
Sander, onze DM.

Het is dus wel degelijk mogelijk de campagne als een one-shot te spelen, mocht je goed gooien en de juiste sporen nagaan. Speel je zoals onze groep, reken dan op meer speeltijd. Zo bedacht onze groep dat we tijd konden winnen door ons op te splitsen (geheel tegen de welbekende DnD regel van split-nooit-de-groep-op in), en zochten we alle details tot op de bodem uit. Niet dat alles wat je ontdekt ook daadwerkelijk naar de dader wijst. Kortom, een zeer uitgebreid verhaal met vooral een schatkist aan karakters voor de DM om in te studeren.
DM: “Er zijn verder geen dingen die in het oog springen.”
Inej: “Gelukkig maar, ik heb ze allebei nodig om mee te kijken…”
NB: Onze DM werd met deze campagne gelijk in het diepe gegooid, hiervoor had hij enkel ervaring met enkele andere one-shots. Lees onderaan wat hij vanuit het perspectief als DM over deze campagne te zeggen heeft.
Het is een vermakelijk verhaal waarbij je vooral veel moet denken, en waarbij het spoor regelmatig lijkt dood te lopen met de aanwijzingen die je opduikt. Precies zoals je van een echte detective mag verwachten. Je bent op een missie waarbij zij-verhaallijnen je op een dwaalspoor kunnen brengen, en waarbij je in aanraking komt met politieke, godsdienstige en zelfs racistische motieven. En welke aanwijzing is dan de juiste die je volgen moet? Minder traditioneel vechten dus, en meer koppie-koppie. En als je dan slecht gooit of alles als vitale informatie aanvaard, dan kan de missie nog eens flink lastig worden.

De ontknoping
Dreiging in Drenkdal is een vermakelijke campagne waarbij je als speler in de rol van detective duikt en via prachtig vormgegeven kaarten en een focus op de roleplay een mysterie mag ontrafelen. Het verhaal is gemakkelijk in te passen in reeds lopende en bestaande campagnes.
Je kan het verhaal los kopen als spelboek of met de kaarten erbij. De kaarten zijn ook digitaal te verkrijgen zodat je de sessie op sites zoals roll20 kunt spelen. Lukt het jullie groep om het raadsel op te lossen?
Lees meer over de ervaring van startende DM Sander: *Notitie van Vanne: Uitgeverij Helden op Papier geeft aan dat het verhaal in één à twee sessies te spelen is. Wij dachten in eerste instantie dat we hem als one-shot zouden kunnen spelen, maar in het artikel bestempel ik het als minicampagne gezien de tijd die wij werkelijk aan het spel kwijt waren. Het is een leuk verhaal dat goed in elkaar zit met veel details en achtergrond, maar daardoor ook aardig wat werk voor een one-shot. Ondanks dat wij niet bekend staan als de groep met de snelste spelers, hebben we het nog nooit zo snel gespeeld, en na 10 uur en 2 sessies nog niet afgerond. Mogelijk dat mensen van een one-shot verwachten het in 1 dag of avond te kunnen afronden. Maar dat is een klein detail. Het is niet zo dat je hem even kan runnen bij een evenement bijvoorbeeld. Dit was mijn tweede one-shot die ik gerund heb. De eerste was een one-shot van 2 kantjes en deze bijna 30. Dat was wel even slikken en erg veel werk. Meer dan ik initieel aan een one-shot zou willen besteden maar ik heb wel veel geleerd en ik ben er heel positief over. Al met al vond ik het heel leuk om te doen. Heel anders dan we gewend zijn en dit heeft mij als DM ook meer inzicht gegeven in hoe ik een setting kan inrichten. Wel zwaar voor de DM en ik ben dan ook een aantal keer iets vergeten. De kunst van het maken van extra notities om de belangrijkste dingen centraal te hebben is dan belangrijk en daar ging het onder andere (bij mij) mis. Vooral het einde dat alle kanten op kan is dan uitdagend en moet extra goed ingestudeerd zijn omdat het vooral een lap tekst is.
Onze groep: In onze groep voelden niet alle leden zich even gemotiveerd om het mysterie op te lossen. Zo was er een zeer bedreven dief die zich vooral inzette om zoveel mogelijk portefeuilles te legen, twee huurlingen die alleen maar meededen omdat hun opdrachtgever dat wou, en een Dragonborn die verzaakte om de sporen te volgen en liever mensen ging ondervragen. Wij namen ieder hapje informatie aan alsof het met de zaak te maken kon hebben en lieten ons meermaals afdwalen van het grote spoor. Onze conclusie was dan ook niet zozeer gebouwd op alle verworven informatie, maar op wie we het minst mochten aan het einde van de campagne. Ook hebben wij een gevecht weten te ontlopen door omgekeerde psychologie toe te passen en met een natural 20 niet alleen dat gevecht wisten te ontwijken, maar ook de vijand 10 goud armer wisten te maken.