TTRPGTTRPG InterviewsUPDATE | Interview met auteur en educatief spelleider Rick Vechel

UPDATE | Interview met auteur en educatief spelleider Rick Vechel

-

Dungeon Master Rick Vechel is een graag geziene gast op FantasyWereld met zijn uitgebreide reeks artikelen over de beginselen van Dungeons & Dragons (meer artikelen staan in de planning). In het dagelijkse leven is hij educatief spelleider voor kinderen en tieners waarbij hij met een potje D&D werkt aan leesbevordering, samenwerken, sociale skills en veel meer. Hij startte recent een geheel nieuwe crowdfunding, dus dat leek ons een goed moment ons interview van twee jaar geleden te updaten!

Hoi Rick, inmiddels is het alweer twee jaar geleden sinds ons interview (zie hieronder), hoe staat het ervoor?

Boh ja! Tijd vliegt! En het gaat ontzettend hard. Inmiddels rent mijn zoontje de tuin door (en heeft een eigen d20 die de kamer door vliegt) en mag ik nog altijd mijn zegeningen tellen. Inmiddels ben ik ook weer even klaar met klussen thuis – met een eindelijk leuk uitziende studio, in plaats een saai wit ‘kantoor’, en werkplek waar we bijvoorbeeld ook nog elke dinsdag met de streamgroep lekker D&D spelen. 

Dat klinkt goed. En dus ook een nieuwe crowdfunding, de Verhalenvlam, wat kunnen we ons daarbij voorstellen?

Bovenal dat er heel veel tijd in gaat zitten, haha. De vorige keer heb ik aan het einde van de crowdfunding van het Avonturen Handboek moeten leren hoe je een boek vormgeeft en uitgeeft en hoewel ik dit keer een stuk beter voorbereid ben, zal ik geheid nog een flinke eindsprint moeten maken. De bedoeling is bovenal dat we aan de slag gaan met méér verhalen. In de basis blijft het een quick-to-play tabletop roleplaying game in de stijl van Dungeons & Dragons. Waar het Avonturen Handboek één hardcover boek was, worden de drie delen nu aparte boekjes. Dat geeft wat meer flexibiliteit o.a. qua drukken en misschien zelfs wel een Engelse versie voor expats en studenten – een vraag die al vaker voorbij kwam.

In ieder geval krijgen de regels een update, komen er natuurlijk nieuwe knutselopdrachten, veel meer avonturen maar ook wat ruimte voor quicksheets. Ik heb me laten inspireren door de third edition starter box van Dungeons & Dragons, waar ook wat handige losse blaadjes in zaten. Zo wil ik dat de mechanieken achter aanvallen en spreuken binnen handbereik liggen zonder dat je moet graven in het regelboekje.  Wat ik trouwens zelf ook enorm spannend vind, is dat ik nu bezig ben met een spelwereld waarin dit allemaal gebruikt kan worden. Nog los van de 5e conversies en de tips om ze ook in bijv. Faerûn te plaatsen. 

Ik las dat het er verhalen in komen rondom ons Nederlands cultureel erfgoed, hoe dat zo en wat moet ik me daarbij voorstellen?

Juffrouw Zonder Kop

Nou, eigenlijk was ik daar al een tijdje mee bezig. Bijvoorbeeld als ik binnen een school een avontuur voor een bepaald thema mocht maken, was ik al lekker met leerstof van geschiedenis bezig. Maar met wat enthousiasme van bijvoorbeeld de organisatoren rond de Slag om Stevensweert dacht ik: waarom niet meer? Het mooie aan dit soort spellen is dat je een situatie in duikt. Maar die situatie kan van alles zijn; zo ook een historisch moment. En natuurlijk zal er altijd een laag fantasie bij zitten en zullen de spelers van nu echt wel heel anders dingen aanpakken dan dat ze toentertijd deden, maar dat is natuurlijk het toffe. In alle gevallen duik je wel lekker in zo’n situatie. En of het nu gaat om een museum dat beroofd wordt, terwijl je groep een rondleiding krijgt en je op zoek moet naar de juiste kunstwerken, of een groep Bokkenrijders moet opsporen, of je misschien wel een Bokkenrijder bent die gaat roven, of een vijandelijk kamp saboteert voor een veldslag tijdens de Tachtigjarige oorlog, of een horrorlegende zoals de Juffrouw Zonder Kop uit Limburg probeert te ontlopen – de mogelijkheden (en het plezier) zijn enorm! 

Ga je daarmee ook weer door het land toeren om met jongeren aan de slag te gaan?

Ik hoop het! Ik moet bekennen dat ik door drukte ook meer leun op mijn collega’s. Zo heb ik iemand die me twee tot vier dagen helpt met de onderwijs opdrachten. En daarnaast heb ik ook de Verhalengilde opgezet binnen Vechel Fantasy. Zo kan ik ook op afstand juist lokale helden en heldinnen helpen om hiermee aan de slag te gaan. Ik voer ze met o.a. avonturen, bijbehorende leestips, (les-/)speelvormen en materialen. Zo kunnen we nog meer doen – want mijn tijd in de file is immers zonde tijd. En laten we ook eerlijk zijn; digitaal is oké maar fysiek is toch echt leuker.

Maar ik ga absoluut wel nog de reisjes maken. Zo kom je ook nog eens ergens en soms is het voor ook de inspiratie beter om gewoon ergens te zijn waar zo’n mythe of zo zich af heeft gespeeld. Zo ook trouwens met een opgeknapte caravan die inmiddels de naam De Minstreel draagt en steeds beter wordt uitgerust als rijdende verhalenkar.

Workshops in bibliotheken en scholen, D&D sessies met de Treeskins en updates aan DnDutch, waar haal je die tijd eigenlijk vandaan en wat zijn je plannen hierna?

Alles van Vechel Fantasy tot dusver is een dollemansrit. En maar goed ook; want het brengt een heleboel plezier met zich mee. Want een dag heeft maar 24 uur maar de energie om lekker aan de slag te blijven is vele malen belangrijker. En dan mag ik van geluk spreken dat ik heel veel energie krijg van al deze heerlijke verhalen met dobbelstenen. Ik ben wel voorzichtig geworden met plannen maken. Er is telkens wel iets tofs dat dan weer gebeurt (of wat stoms, zoals de OGL situatie met de uitgever van Dungeons & Dragons). Het Avonturen Handboek was ook nooit een plan, maar daar zorgde partijen zoals jullie en Nu.nl voor – helden. Maar zover ik naar de toekomst durf te kijken, ga ik me de komende tijd – mede met dank aan de steun voor de Verhalenvlam – bezig houden met al die avonturen en verhalen. Een groot deel is immers geschreven maar een stuk redactie, opmaak, etc. vraagt een grondige check. 

Sowieso gaan we op dinsdagavond lekker door – al komen daar wel nog wat nieuwe dingen voorbij waarover ik NOG niets kan verklappen, ik blijf ook lekker actief met de workshops in het onderwijs en bibliotheken maar er zal zeker meer (digitale) inkt vloeien.  

Ga naar de crowfdundingpagina van De Verhalenvlam.


Ons eerste interview met Rick Vechel, van 14 juni 2021

Om maar eens met het begin te beginnen: Hoe ben jij zelf met D&D in aanraking gekomen? 

Een vader van een vriend van had de 3e starter set aangeschaft op een conventie. Zover mij bekend; een mismatch – hij had de hoop dat het meer in lijn met wargaming zoals Warhammer lag. Maar mooi voor zijn zoon. Die trommelde een groep vrienden bij elkaar, waaronder ik. En zodoende startte mijn avontuur met een Dwarven Cleric of Moradin: Eric da Cleric. Wat verwacht je immers van een dertienjarige, haha. Jos, vader van Sjoerd, staat om die reden ook achterin het Avonturen Handboek met een speciaal dankwoord.

Ben je ook liefhebber van het genre fantasy in andere vormen, zoals boeken, strips of anderszijds? 

Mijn boekenkast is het daar volledig mee eens. Ik heb weliswaar niet zoveel stripboeken, maar in boeken en computergames is het genre ruimschoots vertegenwoordigd…

Bij D&D heb je een Dungeon Master die het spel leidt en spelers die zich laten meevoeren en een avontuur beleven. We kennen jou als inspirerend DM, maar is dat altijd zo geweest, of heb je ook menig potje gespeeld (en als wat)?

Allereerst: bedankt voor de lovende woorden. Ik ben begonnen als speler met 3.0 en 3.5. Twee jaar later, omdat ik meer wilde spelen, heb ik de Dungeon Master mantel opgepakt. De vierde editie heb ik redelijk onbewust overgeslagen door drukte met opleiding en de popsector. Aldus velen een prima samenloop van omstandigheden.

Als het gaat om wat ik persoonlijk graag speel, sta ik het liefst in de frontlinie. Denk aan classes (type avonturiers) zoals paladins, fighters, clerics en natuurlijk ook bards (toch wat kunsten erin natuurlijk). Wat hierin ook veel terug komt is de mix van magie en strijdvaardigheid. 

Wat trok jou uiteindelijk zo aan om de rol van DM op je te nemen?

Heel simpel: ik wilde meer spelen haha. 

Hoe bereid jij een avondje als DM voor? In hoeverre weet je wat er gaat gebeuren en in hoeverre is het improviseren?

In mijn sessies is er altijd meer in de wereld aan de hand dan enkel bij de spelers. Dat maakt automatisch al veel meer voorbereiding, omdat er ook van alles gebeurd als de spelers besluiten niets te doen (of lekker in de herberg te blijven hangen). Dat maakt wel dat er altijd iets te beleven valt. Soms weet je wat spelers willen doen of kun je ze een richting (proberen op te/) opsturen door informatie die ze krijgen. Echter zouden spelers, spelers niet zijn, als ze niet geregeld van dat pad zouden afwijken natuurlijk. Absoluut ook weer een mooi iets overigens want daar komt het improviseren aan bod. 

Een percentage eraan hangen? In mijn geval ga ik voor 70% voorbereiding. Simpelweg omdat er zoveel speelt om in de gaten te houden. Maar wanneer spelers level up gaan (en dan echt de hogere levels) wordt het vaak toch wat moeilijker.

Voor de jeugd verzorg je middagen waarbij ze via een avontuur leren samenwerken, creatief denken en problemen oplossen. Hoe is dat zo van de grond gekomen? 

Nou, wel veel meer dan die eigenschappen inmiddels haha. Oorspronkelijk kwam de vraag vanuit een school: ze wilden ‘iets spelenderwijs met boeken’ doen. Voor de educatieve sector (evenals zorg en welzijn) is er een flinke periode van onderzoek en diverse gesprekken/interviews geweest, zoals uitgeverijen, professionals uit het onderwijs, etc. Zeker in zo’n sector moet je het goed en onderbouwd uitvoeren. En dat was inmiddels drie jaar geleden – een half jaar voordat Vechel Fantasy de ether in werd geslingerd. Dat staat er natuurlijk los van dat er ook ‘gewone spelsessies’ zijn (entertainment, zogezegd). Met vaak het Avonturen Handboek vanwege een lagere leeftijdsgrens en snellere opstart.

Met covid heeft het een beetje stil gelegen, maar langzaam gaat het weer door. Wat zijn de tofste reacties die je van kinderen krijgt? 

Ik heb tijdens COVID eigenlijk niet stilgestaan. Sterker nog, het is zelfs gegroeid. Er zijn deelnemers die al een half uur voor de spelsessie voor hun laptop zaten (of in de bibliotheek rondhingen) omdat ze niet konden wachten. Of zelfs een jongeman gehad die zijn eigen verhaal had geschreven en daarmee aan de slag wilde (als 8- of 9-jarige). Als dat geen compliment is… 

“Mijn zoon kijkt iedere week weer uit naar de vrijdagmiddag. Niet omdat het weekend dan start, maar omdat hij dan weer met zijn vrienden mee kan doen aan Het Spel van Rick en collega’s. Keep it up Rick, je maakt veel kinderen heel blij met de speelsessie van DnDkids”

Reactie van een ouder

Misschien ook tof om te benoemen is het enthousiasme van ouders. Bijvoorbeeld toen ik de sessies stillegde omdat de bibliotheken sloten vanwege de eerste lockdown (maart 2020 alweer), dat ouders mij persoonlijk benaderd hebben om toch een digitale tussenvorm te maken onder het mom “digitaal als het moet, fysiek als het kan”.

Dat is inderdaad heel tof. En je bent een bezige baas, want je hebt recent ook het Avonturen Handboek uitgebracht. Pagina’s vol toffe avonturen om te spelen, knutselopdrachten en andere manieren om de jeugd aan de hand te nemen. Hoe is de ontvangst totnogtoe?

Overweldigend op zijn zachts gezegd. Dat was al tijdens de crowdfunding toen ik nog voor de helft van de looptijd over de 100% vloog. Ik had initieel zoveel spanning en toen dat zo hard ging: dat was echt waanzinnig. De eerste oplage die ik daarmee heb aangeschaft, is al voor zo’n 2/3 de deur uit. Ook dat – ook na de crowdfunding – ging veel harder dan ik ooit had durven dromen. Als vervolg komt er nu elke maand een los Avontuur uit via www.VechelFantasy.com. Hier is ook de mogelijkheid voor spelers van het Avonturen Handboek om hun eigen Avonturen in te delen. 

Zijn er nog meer toffe plannen van jou te verwachten in de toekomst?

Zo veel ideeën, zo weinig tijd haha. Maar ik doe dit gelukkig niet (meer) alleen. Zowel in de uitvoering met spelleiders, alsook het bedenken van nieuwe onderdelen en verhalen heb ik hulp gekregen. Waar nu aan gewerkt wordt, is een handboek (met trainingen en een speciaal Verhalen Gilde) voor de onderwijssector/bibliotheken, een grotere pilot binnen zorg en welzijn, nieuwe Avonturen, een variant als ‘uitbreiding’ ofwel vervolg van het Avonturen Handboek en natuurlijk het herschrijven/bijwerken van DnD 5e middelen die ik zelf geschreven heb. Dat allemaal los van al dat bestaand leuks waaronder de spelsessies van de Adventure Clubs, mijn diensten als Dungeon Master te huur, The Oneders (en andere livestreams), DnDutch, DnDialoog en mijn schrijven voor o.a. MiniMonsterMayhem. 

Mag ik vooral nog een dankwoord aan jullie plaatsen? Want ook FantasyWereld helpt mij enorm. Zij het als bezoeker maar ook als plek voor de blogs van DnDutch. Helden! 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Davey Cobben
Davey Cobben
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.

Gerelateerde artikelen

BoekenBoeken

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de FantasyWereld nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en onze winacties

Recente reacties

CozyFantasy.nl

Interviews, artikelen, recensies en winacties rondom cozy fantasy