ISBN: 978946308446
Uitgave: Paperback, 201 pagina's
Verschenen: April 2016
Prijs: € 16,95
Categorie: Kinderen
Leeftijd: 10+

De twaalfjarige Thomas heeft de pech dat hij erg vreemde familieleden heeft. Zijn vader is een mislukte klusser die nooit wat afmaakt, zijn moeder heeft een zenuwtik en samen verzinnen ze absoluut absurde plannen. Terwijl ze daar mee bezig zijn, moet hij vaak op zijn irritante kleine zus passen. Dat rare kind loopt de hele dag rond met een lekkende plaspop die ze behandelt als een echte baby. Zelf de hond, Dodo, is verre van normaal te noemen. Het valt Thomas zwaar, maar hij weet zich prima te redden. Totdat er nieuwe buren komen. De nieuwe buren zijn rijk, ongemanierd en maken ruzie met de ouders van Thomas.

Maar hun dochter Sophie is lief en knap en Thomas is vanaf het eerste moment dat hij haar ziet tot over zijn oren verliefd. Hij wil graag met haar omgaan, maar wordt belaagd door een monster, een wezen uit de onderwereld dat hem begluurd en afwacht tot het toe kan slaan. Thomas moet de strijd aan gaan met het monster vóór hij aan Sophie kan vertellen dat hij verliefd op haar is. En dat valt niet mee, zeker wanneer het gevaar uit onverwachte hoek blijkt te komen.

achterkantmonsterAansprekend, origineel
De vormgeving van het boek is heel uitnodigend en aansprekend. Op de cover staat een creepy klauw waarbij je tijdens het lezen zou kunnen denken dat deze van het monster is. De achterflap is een geschreven briefje van Thomas aan zijn ouders waarin hij ietwat dramatisch aankondigt dat hij de strijd met het monster aangaat en misschien niet terugkeert (zie hiernaast). Het staat vol met doorhalingen waar hij z’n verhaal verandert of verbeterd heeft. Zo heeft hij het woord irritant doorgestreept als hij het over z’n zusje heeft en schrijft in plaats daarvan “iets minder lief zusje“. Aan het einde vergeet hij nog iets en maakt hij het af met een PS en een PPS boodschap. Deze achterflap is niet alleen origineel maar zet ook echt de toon van het boek. Want ook in het boek vertelt Thomas op geheel eigen wijze zijn verhaal. En ook hier wordt er met de lay-out gewerkt om de sfeer van het verhaal te benadrukken.

Thomas vertelt een grappig en absurd verhaal
In de inleiding stelt Thomas zich voor en valt meteen met de deur in huis: Hij zit in een verstikkende greep van een monster. Hij spreekt de lezer rechtstreeks aan en vraagt om hulp. De tekst is afwisselend donker en licht gedrukt, donker is het directe verhaal dat hij vertelt. De lichtere stukken zijn wanneer hij wat afdwaalt of aan het peinzen slaat. In een soort dagboekvorm vertelt hij over z’n irritante familie en over het leuke nieuwe buurmeisje, zijn verliefdheid maar vooral over het monster dat hem bedreigt. Aan het einde van ieder hoofdstuk maakt hij notities waarin hij o.a. zijn ontdekkingen zet, de mensen die hij verdenkt en bijzonderheden.

Ook hier wordt volop in gestreept en per hoofdstuk zijn z’n notities weer anders en heeft hij vaak ook weer ander verdachten op het oog die iets met het monster te maken hebben. Allerlei scenario’s komen aan bod waarbij hij zelfs vol overtuiging de plaspop van z’n zus verdenkt. Ondertussen worstelt hij met z’n gevoelens voor Sophie en durft hij maar niet te zeggen dat hij haar leuk vindt. Dat de ouders onderling ruzie hebben en Sophie verliefd lijkt te zijn op een stomme kwal van een jongen helpt ook niet mee. Hoe het zit met het monster had ik als volwassen lezer al snel door, maar ik denkt dat jongere lezers aan het einde wel verrast zullen zijn.  Aan het einde van het boek heeft Anton Wolvenkamp nog een grappige twist bij het woord van dank dat hij geschreven heeft.

Amusant maar ook vermoeiend
Thomas schrijft met humor, de zwakke plekken van de mensen om hem heen (en pop en hond) weet hij genadeloos en grappig bloot te leggen. En zoals Thomas het vertelt kun je hem als lezer ook geen ongelijk geven. Leuk is dat je tussen de regels door kan lezen dat hij z’n ouders en zusje toch wel mag, al zou hij dat nooit hardop toegeven. Ook zelfspot is hem niet vreemd en hij neemt zichzelf dan ook regelmatig op de hak.

Hij springt met vertellen van de hak op de tak, dwaalt af terwijl hij vertelt of verzinkt in overpeinzingen. Dit terwijl hij in de meest absurde situaties terecht komt. Dit samen maakt dat het wat vermoeiend leest en in de loop van het boek niet echt meer verrast maar als meer van hetzelfde voelt. Er zijn geen rust momenten of normale situaties om wat er gebeurt tegen af te laten steken. Wat mij betreft erg jammer want nu gaat het effect iets verloren.

Monster is een boek met een uitnodigende en aantrekkelijke lay-out. Het verhaal over Thomas die tegelijkertijd last heeft van een monster, verliefdheid en z’n rare familie wordt met humor verteld. De absurde situaties waarin hij belandt en zijn geheel eigen wijze van vertellen zorgen voor vermaak maar maken het lezen ook vermoeiend.

Eindoordeel: score

Connie Flipse

Jouw beoordeling