ISBN: 9789082190984
Uitgave: Paperback,440 pagina's
Verschenen: December 2016
Prijs: € 16,95
Categorie: Kinderen
Leeftijd: Vanaf 10+

De leden van de Bieb-bende hebben al vier Hemelrijders bevrijd en al veel geheimen ontdekt. Ze hebben echter nog een lange, zware weg te gaan en ook deze keer wacht hen vele gevaarlijke avonturen. Gelukkig worden ze bijgestaan door oude en nieuwe bondgenoten. Dat is zeker nodig, want naast “De man met de bijl” maken ook andere vijanden hen weer het leven zuur. Om de vijfde Hemelrijder Neander te redden en om George Hill (De man met de Bijl) te kunnen verslaan moeten ze drie mysterieuze kistjes bemachtigen. Geen gemakkelijke opgave, want de kistjes zijn verstopt in drie verschillende tijdperken in het verleden. En alsof dat nog niet genoeg is worden ze bewaakt door de afschrikwekkende Schatbewaarders. Deze schatbewaarders hebben tot nu toe iedereen verslagen die probeerde de kistjes te stelen.

Maar ook in het heden liggen er raadsels, problemen en persoonlijke zaken die om oplossingen vragen. Zal de Bieb-Bende er ook deze keer in slagen om de Hemelrijder te bevrijden en komen ze meer te weten over de geheimen van Zuidbaai?

Fijn vertrouwd
Het vijfde boek van de Bieb-Bende heeft weer een prachtige cover, een fijne lay-out en QR codes waarmee het verhaal online verder gaat. De vertrouwde personages komen natuurlijk weer terug om te zoeken naar voorwerpen en raadsels op te lossen om de Hemelrijder te bevrijden.

Deze herkenbaarheid geeft houvast in een verhaal dat langzaam maar zeker complexer wordt en waarbij steeds meer geheimen naar boven komen. Bovendien is het ook gewoon leuk om de leden van de Bieb-Bende en andere personages weer terug te zien. Zo is het voor mij altijd weer genieten van de vlotte en bijdehante opmerkingen van Luca, de nare geniepige opmerkingen van Joost, en hoe hij steeds weer het onderspit delft. Zo zijn er vele interessante terugkomende personages, waarover je ook in dit boek graag weer wil lezen.

De schatbewaarders heeft naast nieuwe, maar qua opzet bekende, avonturen ook genoeg nieuwe elementen te bieden waardoor de spanning en de nieuwsgierigheid nog hoger oploopt.

Het is als trouwe lezer van deze serie leuk om mee te maken hoe zowel de slechteriken als degenen aan de goede kant zich ontwikkelen en/of hun geheimen blootgeven. Een goed voorbeeld hiervan is de gave van Melanie die aanvankelijk ietwat uit de lucht leek komen te vallen. Nu wordt steeds meer duidelijk dat ze nog veel moet leren en dat dit niet vanzelf gaat.

Intrigerend nieuw
De schatbewaarders heeft naast nieuwe, maar qua opzet bekende, avonturen ook genoeg nieuwe elementen te bieden waardoor de spanning en de nieuwsgierigheid nog hoger oploopt. Er bloeit bijvoorbeeld een beginnende liefde op tussen twee leden van de Bieb-Bende, de thuissituatie van Roy neemt een onverwachte wending en op school moeten ze met een nieuwe leerling samenwerken, die zorgt voor de nodige verrassingen. En er wordt een klein tipje van de sluier opgelicht over de gemene bibliothecaresse Angelique met wie de Bieb-Bende steeds weer in aanvaring komt.

Niet alleen reizen ze in hun queeste in de tijd, maar ze krijgen te maken met o.a. Halfgoden, planten die aanvallen, drijfzand en geesten. En dat is maar slechts het topje van de ijsberg waar ze mee te maken krijgen. Genoeg om als lezer op het puntje van je stoel te zitten en de spanning tot in je tenen te voelen.

Goede opbouw in boek en serie
De spanning loopt vaak hoog op in het boek en de vijf kinderen maken dan ook heel veel mee. Gelukkig wordt dit heel goed afgewisseld met hun gewone leven thuis en op school. Ze hebben zelf ook eigen problemen in hun leven en ook op school gaat het niet vanzelf. Daar wordt er over hen gepraat en worden ze met argwaan bekeken door leerlingen en leerkrachten. Heel logisch, gezien wat er allemaal al gebeurd is. Het verhaal van de Hemelrijders, Zuidbaai en George Hill wordt in de loop van de boeken steeds iets complexer. Prima te volgen omdat het stap voor stap gaat en het blijft intrigeren omdat er duidelijk nog vele geheimen zijn die ontdekt moeten worden. Samen met het vaste ritme van iedere maand een Hemelrijder bevrijden, geeft dat een prima mix van vertrouwdheid en verwachting.

Het boek begint met een persoonlijke email van Roy aan z’n vader. Hierin vertelt hij z’n (ongeïnteresseerde) vader wat hem de laatste tijd over komen is en hoe hij zich voelt. Voor nieuwe lezers een prima terugblik, voor lezers van de serie leuk om weer te lezen en het te zien door de ogen van Roy. Er is ruim de tijd in het boek om de kinderen tot hun recht te laten komen en om ze als mens te leren kennen. Hierdoor komen de avonturen die ze beleven en de gevaren die ze trotseren des te overtuigender over. Zo kan de jonge lezer zich immers identificeren met de leden van de Bieb-Bende.

Het einde van het boek is prima afgerond en heeft naast een aantal antwoorden ook een verrassende wending voor de Bieb-bende. Tegelijkertijd is er al een tip over het volgende boek, een nieuw raadsel en nog veel meer om te doen.

Ook het vijfde deel van de serie is weer de moeite van het lezen waard. Ondanks de vertrouwde personages en opbouw weet het verhaal toch weer te verrassen. Het is een boek vol spanning en gevaarlijke avonturen, die prima opgebouwd worden. De afwisseling met het dagelijkse leven van de kinderen zorgt ervoor dat de spanningsboog op en neer blijft gaan. Het geeft de kinderen en wat ze meemaken ook wat overtuigingskracht, waardoor je als lezer nog lang niet uitgekeken bent op de serie.

Eindoordeel: score

Connie Flipse

Jouw beoordeling