Thor

0
93

Tijdens de huldiging van Thor als de nieuwe koning van het Godenrijk Asgard wordt de schatkamer overvallen door een aantal Frost Giants, de oeroude vijanden van de Goden uit Asgard. Hierdoor moet de huldiging vroegtijdig worden beëindigd. De Frost Giants worden in de schatkamer eenvoudig vernietigd door de Destroyer, de bewaker van de kostbare schatten. Omdat het volgens Odin om een aanval van slechts een handvol kansloze vijanden ging en er niets is buit gemaakt, wil hij de zaak laten voor wat het is. De krijgshaftige Thor daarentegen, pleit voor wraak. Odin verbiedt dit, maar tegen de wil van zijn vader vertrekt Thor met zijn broer Loki en hun trouwe vrienden Volstagg, Hogun, Fandral en Sif toch naar Jotunheim, de thuisplaneet van de Frost Giants.

Na een korte woordenwisseling met de koning van de reuzen, Laufey, loopt het uit op een gevecht. Thor en zijn gezelschap zijn aan de verliezende hand, wanneer Odin het gevecht stillegt. Hij vraagt koning Laufey om vergiffenis en neemt zijn zonen en hun vrienden mee terug naar Asgard. Hier volgt een heftige ruzie tussen vader en zoon en Odin verbant zijn zoon naar de Aarde in de hoop dat hij daar iets meer leert over nederigheid. Thor komt daar zonder zijn krachten terecht en kan dit maar moeilijk accepteren. Gaandeweg raakt hij bevriend met drie wetenschappers die in dat gebied zijn om de vreemde gebeurtenissen te onderzoeken die de komst van Thor teweeg hebben gebracht. Ondertussen raakt Odin door de verbanning van zijn zoon en het dreigement van een nieuwe oorlog in een soort coma en neemt Loki de scepter van zijn vader over. Loki is echter niet zo onschuldig als hij zich voordoet.

Geweldige cast
Voor de rol van Thor hebben ze de toen nog vrij onbekende acteur Chris Hemsworth gecast en dat is een schot in de roos geweest. Hij weet zich perfect te gedragen als de arrogante en onbevreesde Dondergod. Zijn nonchalante tred is heerlijk om naar te kijken. Maar wanneer Thor naar de Aarde verbannen is en daar als machteloos mens verblijft, weet Hemsworth ook de verslagenheid goed te uiten. Ook heeft hij met zijn lange bouw, gespierde lichaam en blonde haren het perfecte uiterlijk.

Zijn broer Loki wordt gespeeld door Tom Hiddleston en ook hij zet een prachtige rol neer en weet op alle fronten te overtuigen. Odin wordt perfect neergezet door Anthony Hopkins. Je leest de vermoeidheid en verslagenheid van deze God gewoon af van zijn gezicht.

Op Aarde ontmoet Thor Jane Foster gespeeld door Nathalie Portman, haar collega Erik Selvig gespeeld door Stellan Skarsgard en hun assistente Darcy Lewis gespeeld door Kat Dennings. Jane Foster is meteen gefascineerd door Thor, Selvig is zeer sceptisch en denkt dat Thor een gestoorde zwerver is en Darcy neemt het allemaal vrij luchtig op.

Pracht en praal
De stukken in de film die zich afspelen op Asgard zijn werkelijk prachtig. Asgard ziet er schitterend uit met de vele goudkleurige gebouwen en de regenboogbrug. De kostuums zijn Godwaardig mooi. Op Aarde speelt de film zich af in en rond een woestijndorpje. Hier is niets moois aan, maar deze delen zitten dan weer vol met geslaagde humor.

De actiescènes zijn hard en zien er schitterend uit, vooral het gevecht op Jotunheim is vrij episch. De film is in essentie een film over een superheld, maar omdat deze superheld een God is zien we dus erg veel fantasywezens en prachtige buitenaardse werelden. Hierdoor zullen liefhebbers van fantasyfilms meer aan hun trekken komen dan de mensen die slechts een film over een superheld verwachten te zien.

Links met de andere Avenger films
In Thor heeft de overheidsorganisatie S.H.I.E.L.D. een basis gevormd rond de op Aarde neergestorte hamer van Thor. Deze organisatie wordt in iedere Avenger film wel een keer genoemd, maar in Iron Man 1 en 2 is er een belangrijke rol weggelegd voor Agent Coulson. Coulson leidt de S.H.I.E.L.D. operatie in Thor. Ook komt Hawkeye gespeeld door Jeremy Renner heel even in beeld. Hawkeye zal in The Avengers één van de teamleden spelen.

Producent: Marvel Studios
Verschenen: 2011
Speelduur: 115 minuten