Iron Man 2

0
46

Omslag Chronicle

Aan het einde van Iron Man 1 onthult Tony Stark zijn identiteit als de superheld Iron Man. Hiermee is hij een uitzondering in het superheldengenre, waar het prijsgeven van je alter ego not done is. De narcist Tony Stark kan door zijn aankondiging echter nog veel meer egostrelende aandacht vragen en lijkt het allemaal als een spelletje te zien. Hij heeft naar eigen zeggen ‘de vrede geprivatiseerd’ en zegt dat niemand hoeft te vrezen dat er binnen korte tijd iemand dezelfde technologie als zijn pak zal ontwikkelen.

Groot is dan ook de schok wanneer de Russische Ivan Vanko op het toneel verschijnt. De vader van Vanko blijkt samen met de vader van Tony Stark aan de wieg van de technologie van Stark Industries te hebben gestaan, maar de vader van Vanko werd gedeporteerd naar Rusland op verdenking van spionage en stierf daar als een arme sloeber. Gevoed door wraakgevoelens tegenover de familie Stark is het Ivan Vanko nu alles aan gelegen Tony weer van zijn bijna goddelijke status te verlossen. Vanko heeft wapens met dezelfde technologie gemaakt die Tony gebruikt. Hij wordt echter al heel snel verslagen, maar een rivaliserende wapenfabrikant geleid door Justin Hammer (Sam Rockwell) helpt hem te ontsnappen uit de gevangenis. Samen gaan ze aan de slag om verbeterde versies van het pak van Iron Man te maken.

Hoewel zijn ego naar de buitenwereld alleen nog maar groter lijkt te worden, gaat het op persoonlijk vlak wat minder goed met Tony. De uitvinding die de granaatscherven in het lichaam van Tony uit de buurt van zijn hart moet houden begint langzaam zijn lichaam te vergiftigen. Het lukt hem niet een oplossing voor dit probleem te vinden en begint zich steeds onverantwoordelijker te gedragen. Hij benoemt zijn assistent Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) tot nieuwe CEO en lijkt heel even in zelfmedelijden te verdrinken.

Met behulp van S.H.I.E.L.D. komt hij er echter alweer gauw bovenop en doet hij waar hij goed in is geworden:  de badguys bevechten.

Acteerprestaties
De casting van Iron Man 2 is voortreffelijk gedaan. Robert Downey Jr. speelt zijn rol van Tony Stark wederom fantastisch. Hij is na twee films de verpersoonlijking  van de ijzeren playboy geworden en weet door zijn one-liners en goed getimede humor de film luchtig te houden, zonder flauw te worden. Het bijzondere aan de Iron Man die de regisseur samen met Robert Downey Jr. heeft weten neer te zetten is dat Tony Stark geen stereotype superheld is. Hij heeft zijn foute trekken, maakt verkeerde keuzes en is in het geheel niet onverslaanbaar. Toch is hij sympathiek en charismatisch en ben je aan zijn kant. Niet alleen omdat hij een good guy is, maar vooral omdat hij zo ontzettend cool is.

Maar ook niet onbelangrijk: de vijanden van Stark zijn net zo goed gecast. De belangrijkste tegenspeler van Tony Stark is de schatrijke wapenfabrikant Justin Hammer, gespeeld door Sam Rockwell. Ook hij weet een zeer overtuigende acteerprestatie neer te zetten. Zijn rol is frivool, komisch en dat weet Rockwell goed uit te buiten. Zijn ongrijpbare ‘hulpje’ Ivan Vanko, gespeeld door Mickey Rourke, heeft een wat minder vrolijke achtergrond en dat weet Rourke door zijn rauwe uiterlijk goed te dragen. Hoewel het wel weer erg gemakkelijk om een Rus als vijand te introduceren, is deze rol in goede handen bij Rourke.

Waar het eerste deel  vooral ging om het introduceren van het personage Iron Man, hoeft dat in dit tweede deel niet meer te gebeuren. Hierdoor is de film gelijk ook wat meer geënt op actie. En toegegeven, deze actie ziet er spectaculair uit. De technologische snufjes, zoals het Iron Man pak dat uit de koffer transformeert, zorgen voor echte wow momenten. Toch mist de film (en vooral de nieuwe personages) diepte. Vooral Vanko had wat meer achtergrond kunnen krijgen om het publiek net wat meer met hem mee te kunnen laten leven.

Links met de andere Avenger films
In Iron Man 2 wordt het overkoepelende project van The Avengers steeds duidelijker. Nick Fury, directeur van S.H.I.E.L.D. heeft een rolletje in deze film en helpt Tony Stark zijn palladium vergiftiging tegen te gaan. Ook heeft Black Widow, gespeeld door Scarlett Johansson, in deze film een grotere rol gekregen. Zij zal in The Avengers een van de leden zijn van het superheldenteam. Blijf, net als bij alle andere Avenger films, vooral nog even zitten tot na de aftiteling om nog een leuk extra’tje omtrent de Avengers te zien.

Producent: Marvel Studios
Verschenen: 2010
Speelduur: 124 minuten
Leeftijdscategorie: 12

Vorig artikelDarkness Rising 1: Samenzwering – Kelley Armstrong
Volgend artikelThor
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.