Captain America: The First Avenger

0
38

Omslag Chronicle

Hoewel Captain America: The First Avenger de laatste superheld van de Avengers is die wordt geïntroduceerd met zijn eigen film, speelt zijn verhaal zich af voor alle andere films die reeks zijn uitgebracht.  Het zijn namelijk de jaren ’40 waarin deze Amerikaanse held zijn opwachting maakt. De stripserie waarop deze film gebaseerd is werd ook opgestart in deze moeilijke tijd, waarin het patriottisme grote hoogten bereikte bij de Amerikaanse bevolking.  Tijdens de eerste uitgave van de strip in 1941 was de Tweede Wereldoorlog begonnen en konden de Amerikanen zich wel vinden in de manier waarop Captain America de Nazi’s en Japanners versloeg.

De film draait om Steve Rogers (gespeeld door Chris Evans), die zich met hart en ziel wil inzetten voor het Amerikaanse leger om zijn land te dienen. Helaas is hij maar een iel mannetje, die qua kracht en uithoudingsvermogen niet in aanmerking komt om in het leger te dienen. Zijn doorzettingsvermogen zorgt er uiteindelijk voor dat hij wel mee mag doen met een geheim experiment van het leger om Supersoldaten te maken. Hij krijgt door middel van straling een speciaal serum ingediend dat hem tot een extreem krachtig  mens maakt. Een Nazi-spion die dit experiment in de gaten hield gooit echter roet in het eten en schiet de enige wetenschapper die alles in goede banen kan leiden dood. Een supersterke Steve Rogers is het enige wat het Amerikaanse leger aan het experiment overhoudt.

In plaats van Rogers naar het front te sturen, wordt hij ingezet als pr-stunt en moet hij onder de naam Captain America in een kleurrijke outfit optreden voor de soldaten om hun moraal op te vijzelen. Als hij zijn show geeft in een legerkamp in Europa waar zijn beste vriend Bucky zou zitten komt Rogers erachter dat zijn vriend in handen is gevallen van Red Skull (gespeeld door Hugo Weaving), leider van HYDRA. Dit is een organisatie dat voormalig in dienst was van Hitler om onderzoek te doen naar nieuwe en betere wapens om de strijd te winnen. Red Skull heeft zijn plannen echter bijgesteld en wil de wereld overheersen, of als dat niet lukt, te vernietigen. Hoewel Rogers van de dienstdoende kolonel Chester Phillips (Tommy Lee Jones) geen toestemming krijgt, onderneemt hij een reddingspoging en bevrijdt hij hiermee het gehele regiment dat gevangen werd gehouden. Nu onthaald als een held begint Captain America de strijd tegen Red Skull…

Superheld versus Superschurk
Het verhaal speelt zich af in de jaren ’40 en dit wordt in de film heel goed overgebracht. Alles is geschoten met een bepaald filter voor de lens, waardoor het allemaal wat grauwiger overkomt en het de sfeer van de Tweede Wereldoorlog goed neerzet. Ook de verdere aankleding is uitstekend verzorgt door de kostuums en special effects. Je kunt je hierdoor beter inleven in de film.

De rollen in de film worden door de acteurs prima neergezet, hoewel het Engels met Duitse accent dat door Hugo Weaving Engels wordt gebruikt eigenlijk echt niet meer kan. Chris Evans speelt zijn rol als sympathieke, plichtsgetrouwe Captain America geloofwaardig en doet de typische Amerikaanse held recht. Tommy Lee Jones blaft zijn soldaten lekker af en is een heel overtuigende ‘grumpy man’. Ik kan niet zeggen dat het heel memorabele rollen zijn, maar ze volstaan en brengen hun personages goed over.

Zij kunnen echter niet verbloemen dat het verhaal van de film ontzettend voorspelbaar is en bovendien niet al te spannend. De teneur van de strips werkte in tijde van de oorlog misschien goed om de vaderlandse trots op te vijzelen, maar een Captain America die zich eigenhandig  langs legers van soldaten, tanks en ander geschut knokt en gewoon niet te stoppen is maakt het verhaal een stuk minder leuk. Bovendien is het uitgangspunt van een waanzinnige schurk die de wereld wil overnemen/vernietigen ook niet bijster origineel. Hierdoor blijft de film steken op een aardige superheldenfilm met goede special effects, maar een teleurstellend verhaal.

Links met andere Avengers films
Captain America: The First Avenger zorgt, zoals de naam van de film al doet vermoeden, voor veel achtergrond bij de hierop volgende The Avengers film. Het belangrijkste element is de Tesseract, de kubus met oneindige energie die door HYDRA wordt gebruikt bij het ontwikkelen van nieuwe wapens. Deze Tesseract is waar The Avengers om zullen moeten vechten tegen Loki en zijn horde Chitauri.

Bovendien speelt Howard Stark, de vader van Tony Stark (Iron Man) een grote rol in deze film. Hij is een charismatische uitvinder die onder andere het pak en schild voor Captain America bedenkt. Zijn EXPO, waar hij een vliegende auto demonstreert, komt ook terug in de Iron Man films.

Producent: Marvel Studios
Verschenen: 2011
Speelduur: 119 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelNergens – Tamara Geraeds
Volgend artikelZwarte Muren – Anthonie Holslag
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.